Σε υβριδική και αμιγώς ηλεκτρική έκδοση είναι πλέον διαθέσιμο στην ελληνική αγορά το ολοκαίνουργιο Fiat Grande Panda, που μετά από καιρό βάζει ξανά την ιταλική φίρμα στο παιχννίδι της κατηγορίας Β, στην οποία έχει γράψει ιστορία με σχεδόν 25 εκατ. πωλήσεις.
Αυτοί που έχουν ζήσει την εποχή της δόξας του δημοφιλούς πρώτου, λιτού και εξαιρετικά δημοφιλούς Fiat Panda είναι ίσως λίγο δύσκολο να αντιληφθούν τη συνάφεια με το σημερινό, μοντέρνο και full φορτωμένο με ηλεκτρονικά Fiat Grande Panda, που μας παρουσίασε επίσημα η ελληνική αντιπροσωπίας όντας πλέον διαθέσιμο για παραγγελίες στην ελληνική αγορά σε υβριδική και σε αμιγώς ηλεκτρική έκδοση.
To Grande Panda έρχεται να δώσει τέλος στην εποχή απουσίας της Fiat από μια σημαντική κατηγορία της αγοράς, την B, στην οποία η ιταλική μάρκα έχει γράψει ιστορία με μοντέλα, όπως το Uno, το Punto και το Grande Punto.
Αυτήν απουσία της Fiat από την κατηγορία B που γιγάντωσε τη φήμη της ιταλικής φίρμας την επεσήμανε στην ομιλία του και ο κ. Γιώργος Μπακόπουλος manager director της Italian Motion που αντιπροσωπεύει μεταξύ άλλων τη μάρκα της Fiat. Mε 125 χρόνια ιστορίας η Fiat είχε μείνει τελικά με μόνο 3 μοντέλα στην αγορά κάτι άλλωστε που έχει φανεί και στα στατιστικά των πωλήσεων με την άλλωστε πρωταγωνίστρια ιταλική εταιρεία να απέχει από την πρώτη τριάδα της κατάταξης τα τελευταία χρόνια. Με το νέο Fiat Grande Panda ίσως αυτό να αλλάξει.
Γνωρίζοντας πως η Fiat είναι πλέον ενταγμένη στον Όμιλο Stellantis δε χρειάζεται και πολύ φιλοσοφία για να καταλάβεις ότι το νέο Fiat Grande Panda με μήκος 3.999 mm και μεταξόνιο στα 2.540 mm δανείζεται κάποια βασικά μηχανικά μέρη από άλλα «μικρά» του ομίλου. Όπως η πλατφόρμα «Smart Car Platform», που γνωρίσαμε στο νέο Citroen C3. Σχεδιαστικά όμως, το Centro Stile της Fiat στο Τορίνο έχει μεταφέρεο το ιταλικό supermini σε ένα δικό του σύμπαν με μια ευχάριστη pixel λογική σε μάσκα και φανάρια, το οποίο αξιοποιεί στο έπακρο το τετραγωνισμένο σχήμα-κληρονομία από το πρώτο Panda και την αυξημένη απόσταση από το έδαφος προσφέροντας άνεση που δεν περίμενες, όπως και ένα αξιοσέβαστο χώρο αποσκευών 412 lt. (361 lt στην ηλεκτρική έκδοση).
Και στον τομέα της ποιότητας κατασκευής αυτό που εισπράττεις είναι πολύ παραπάνω από καλό και μάλιστα θα τολμούσαμε να διακινδυνεύσουμε την εκτίμηση ότι είναι καλύτερο από αυτό που προσφέρει ο «εσωτερικός ανταγωνισμός». Ενδεχομένως αυτή η εκτίμηση να επηρεάζεται από το εξαιρετικά μοντέρνο και εργονομικό design, καθώς και το συνδυασμό χρωμάτων και οικολογικών υλικών. Όπως και να το κάνεις όμως, μόνο «φθηνό» δεν δείχνει το νέο Fiat Grande Panda, το ταμπλό του οποίου αποτίει φόρος τιμής στο Panda 1980 με το διαιρούμενο άνω τμήμα και το επιπλέον ντουλαπάκι στο ανώτερο επίπεδό του μπροστά από τον συνοδηγό. Ενδιαφέρον στοιχείο είναι και το διάφανο πλαίσιο που περικλείει τον ψηφιακό πίνακα οργάνων των 10 ιντσών και την οθόνη αφής του συστήματος πολυμέσων των 10,25 ιντσών, που φέρνει στο νου την πίστα δοκιμών στην οροφή του ιστορικού κτιρίου της Fiat, στο πρώην εργοστάσιο του Λινγκότο.
Σε πρώτη φάση το νέο Fiat Grande Panda θα προσφέρεται με δύο επιλογές ως προς το εξηλεκτρισμένο σύστημα κίνησης: Αποκλειστικά ηλεκτρικό και υβριδικό. Στην πρώτη περίπτωση το ιταλικό supermini χαρακτηρίζεται, όπως και το Citroen e-C3, από έναν ηλεκτροκινητήρα 113 ίππων (83 kW), τροφοδοτούμενο από μία μπαταρία 44 kWh για μια αυτονομία 320 km στον κύκλο WLTP. Στα ίδιαίτερα χαρακτηριστικά συγκαταλέγεται ένα σπιράλ καλώδιο μήκους 4,5 m, που είναι ενσωματωμένο στη μάσκα και υποστηρίζει φόρτιση έως 7 kW. Με αυτό η φόρτιση από 20% σε 80% διαρκεί 4 ώρες και 20 λεπτά. Επιπλέον, υπάρχει μία ξεχωριστή θύρα στο πίσω φτερό για συμβατικό καλώδιο AC, που επιτρέπει φόρτιση έως 11 kW, μειώνοντας το χρόνο στις 2 ώρες και 50 λεπτά. Σε ταχυφόρτιση DC (έως 100 kW) ο χρόνος μειώνεται στα 27 λεπτά.
Στην άλλη του εκδοχή, το Fiat Grande Panda κινείται από υβριδικό σύστημα με τούρμπο κινητήρα βενζίνης 100 HP, ηλεκτρικό κινητήρα 48V ισχύος 21 kW και αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη έξι σχέσεων. Η μέγιστη συνδυαστική ισχύς του συστήματος είναι 110 HP και βασικό του χαρακτηριστικό είναι η δυνατότητα αμιγούς ηλεκτρικής κίνησης που μεγιστοποιεί την οικονομία καυσίμου
Τον χειμώνα θα ακολουθήσει και μία βενζινοκίνητη η έκδοση με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων που θα κάνει Fiat Grande Panda πιο προσιτό σε ευρύτερο κοινό. Τον χειμώνα επίσης προς το τέλος της χρονιάς θα κάνει την εμφάνισή του ένα ακόμα μικρό μοντέλο της Fiat που φαίνεται ότι έχει αποφασίσει να ξανά κατακτήσει τις μικρές κατηγορίες: O λόγος για το Fiat 500 mild hybrid με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων.
Τις επόμενες τρεις βδομάδες το νέο Fiat Grande Panda θα βρίσκεται στις εκθέσεις των αντιπροσώπων της εταιρείας με τιμές από 20.800 ευρώ για την έκδοση Hybrid, η οποία προσφέρεται στα επίπεδα εξοπλισμού Pop, Icon και la Prima. Ήδη από το πρώτο υπάρχει ψηφιακός πίνακας οργάνων 10”, πίσω αισθητήρες παρκαρίσματος, θύρα USB, connected services, κλιματισμός, αυτόματα φώτα, κάθισμα οδηγού με ρύθμιση σε ύψος, τιμόνι με ρύθμιση σε ύψος και απόσταση, καθώς και δύο βάσεις Isofix στα πίσω καθίσματα.
Το Icon με €1.000 επιπλέον προσθέτει οθόνη αφής 10,25” για το χειρισμό του infotainment με ασύρματο mirroring για το smartphone, ηχοσύστημα με έξι ηχεία, πίσω ηλεκτρικά παράθυρα, εμπρός και πίσω φώτα full LED, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους εξωτερικούς καθρέφτες.
Το κορυφαίο la Prima των €23.800 διαθέτει και ζάντες αλουμινίου 17” Diamond Cut, εμπρός αισθητήρες παρκαρίσματος και κάμερα οπισθοπορείας, σύστημα πλοήγησης, αυτόματο κλιματισμό, ασύρματο κλείδωμα/ξεκλείδωμα, αυτόματους καθαριστήρες και ηλεκτροχρωματικό καθρέφτη. Επιπλέον οι καθρέφτες είναι ηλεκτρικά αναδιπλούμενοι, ενώ περιλαμβάνονται επιπλέον κλειστός αποθηκευτικός χώρος στο επάνω μέρος του ταμπλό, μπάρες οροφής και ειδική επένδυση από υλικό με ίνες bamboo στο ταμπλό.
Το αμιγώς ηλεκτρικό Fiat Grande Panda είναι διαθέσιμο στα επίπεδα εξοπλισμού RED και la Prima, με τιμή €25.800 και €28.100 αντίστοιχα (τιμές χωρίς επιδότηση).
Τιμολογιακά, το Fiat Grande Panda φαίνεται να έχει τοποθετήσει σωστά και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι έχουμε να κάνουμε, όπως είπε και ο διευθυντής marketing της εταιρείας Κωνσταντίνος Καραθανάσης «με ένα SUV τσέπης που έχει απόσταση από το έδαφος 18,3 cm και καταφέρνει να προσφέρει πορτμπαγκάζ 412 lt.». Προφανώς αυτός είναι και ο λόγος που η Fiat εκτιμά ότι το Grande Panda θα είναι το νέο της best seller συνοδευόμενο από 5ετή εγγύηση για τα μηχανικά μέρη και από 8ετή για την μπαταρία υψηλής τάσης της ηλεκτρικής έκδοσης.