Μετατροπές συμβατικών αυτοκινήτων σε ηλεκτρικά

Μετατροπές συμβατικών αυτοκινήτων σε ηλεκτρικά

Η ιδέα της μετατροπής συμβατικών οχημάτων σε ηλεκτρικά δεν είναι καινούρια – οφείλουμε δε να σημειώσουμε ότι έχει προηγούμενο και στη χώρα μας, με μεμονωμένες μετατροπές στο πλαίσιο ερευνητικών προγραμμάτων, κυρίως του ΕΜΠ, κατά τη δεκαετία του 2010. Προγράμματα που έδειξαν ότι η μετατροπή είναι μια διαδικασία απολύτως εφικτή, αφήνοντας ωστόσο κάποια ερωτηματικά στον τομέα του κόστους που εκείνη την εποχή ήταν σχετικά υψηλό. Ωστόσο, με την τιμή της μπαταρίας να βρίσκεται συνεχώς υπό επανεξέταση, λόγω της εξέλιξης της τεχνολογίας, τα σημερινά 250 δολάρια ανά κιλοβατώρα έχουν ήδη δημιουργήσει άλλα οικονομικά δεδομένα, ενώ είναι βέβαιο ότι η αναμενόμενη συμπίεση αυτού του ποσού θα κάνει ακόμα πιο ευνοϊκό το πεδίο για την ηλεκτροκίνηση στο σύνολό της.

Η πρόταση, πάντως, της μετατροπής έπεσε ξανά στο τραπέζι πέρυσι όταν ο Καθηγητής της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και Διευθυντής του Εργαστηρίου Ηλεκτρικών Μηχανών και Ηλεκτρονικών Ισχύος, Αντώνης Κλαδάς σε συντέντευξή του στον υπογράφοντα δήλωνε ότι: 

“Η διάδοση της ηλεκτροκίνησης στα αυτοκίνητα είναι μία πρόκληση για τη χώρα μας ... και είναι σημαντικό στον τομέα αυτό να προωθηθεί η δυνατότητα μετατροπής των υφιστάμενων συμβατικών αυτοκινήτων σε ηλεκτρικά. Αυτό μπορεί να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης παραγωγικής δραστηριότητας. Όπως το υγραέριο δημιούργησε μια εγχώρια σημαντική δραστηριότητα, παρότι τα υποσυστήματα που χρησιμοποιούνται είναι εισαγόμενα.”

Και ενώ προς το παρόν φαίνεται ότι στη χώρα μας δεν έχει εξεταστεί σοβαρά το ενδεχόμενο της ενίσχυσης μιας τέτοιας δραστηριότητας, στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, εκεί όπου το επιχειρηματικό δαιμόνιο δεν αφήνει τίποτα να πέσει κάτω, οι μετατροπές συμβατικών οχημάτων σε ηλεκτρικά είναι μια πραγματικότητα. Ενώ το γεγονός ότι αυτή η δραστηριότητα αφορά επαγγελματικά αυτοκίνητα αναδεικνύει ακόμα περισσότερο τον χώρο των μεταφορών ως προνομιακό πεδίο δράσης για τα οχήματα μηδενικών ρύπων.

Έχουμε λοιπόν μια εταιρία ενοικίασης φορτηγών, την Fluid Truck, να τοποθετεί 600 ηλεκτρικά φορτηγά σε πλατφόρμα κοινής χρήσης, με τη διαθεσιμότητά τους να ξεκινά το τέταρτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους.

Πρόκειται για μετατροπές επαγγελματικών οχημάτων σε ηλεκτρικά από την εταιρία Lightning Systems, με την γκάμα στην περίπτωση της Fluid Truck να περιλαμβάνει ηλεκτρικές εκδόσεις ενός βαν για διανομές, του Ford Transit 350HD και δύο μεσαίου μεγέθους φορτηγών διανομών: του Ford E-450 (Class 4/6.351–7.257 kg) και του Hino 268 (Class 6/8.846–11.793 kg). 

Τα οχήματα αυτά θα αναλάβουν δράση σε "μεγάλες αστικές περιοχές" στις Ηνωμένες Πολιτείες, σύμφωνα με την ανακοίνωση της Fluid Truck, η οποία νοικιάζει τα οχήματά της μέσω μιας εφαρμογής για κινητά, αλλά και μέσω σχετικής ιστοσελίδας. Με αυτόν τον τρόπο, τα ηλεκτρικά φορτηγά θα είναι ευρύτερα διαθέσιμα για περιστασιακή χρήση από ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων, ή ίσως από εκείνους που χρειάζονται απλώς ένα φορτηγό για μια προσωπική τους εργασία.

Βλέπετε, καθώς ένα μεγάλο μέρος του μεταφορικού τους έργου συνεπάγεται αστική κυκλοφορία, πολλές φορές σε συνθήκες μποτιλιαρίσματος / σταμάτα-ξεκίνα, τα φορτηγά διανομών είναι κατ’ εξοχήν κατάλληλα για “εξηλεκτρισμό”. Κάτι που δεν έχει διαφύγει της προσοχής των αυτοκινητοβιομηχανιών, που αρχίζουν σταδιακά και η μία μετά την άλλη να παρουσιάζουν τις δικές τους ηλεκτρικές προτάσεις.

Έτσι, στην Ευρώπη έχουν ήδη λανσαριστεί μια σειρά βαν, όπως το Nissan eNV200, που βρίσκεται πάνω από δύο χρόνια στην αγορά, ενώ πιο πρόσφατα στις επιλογές των επαγγελματιών προστέθηκαν ή αναμένονται τους επόμενους μήνες τα Citroën ë-Jumpy, Fiat e-Ducato, Mercedes eVito και eSprinter, Peugeot e-Boxer και e-Partner, Opel Vivaro-e και Movano-e τα κ.ά.

Ενώ στις ΗΠΑ φαίνεται ότι υπάρχει μια μικρή καθυστέρηση από πλευράς των κατασκευαστών με τη General Motors να ανακοινώνει ότι θα μπει σύντομα στο κλαμπ των ηλεκτρικών van, τη Ford να ετοιμάζεται να λανσάρει του χρόνου το ηλεκτρικό Transit ενώ η φοβερή και τρομερή Amazon σκοπεύει να δημιουργήσει το δικό της στόλο οχημάτων διανομών με 100.000 ηλεκτρικά Rivian έως το 2030!

Σημειώστε ότι η Lightning δεν ασχολείται μόνο με την μετατροπή οχημάτων σε ηλεκτρικά, αλλά και με άλλες πτυχές του ηλεκτρικού οικοσυστήματος. Πρόσφατα παρουσίασε ένα κινητό σύστημα ταχείας φόρτισης DC με την εύλογη Lightning Mobile, που προσφέρει τη δυνατότητα φόρτισης επί τόπου σε ηλεκτρικά οχήματα, που έχουν μείνει από μπαταρία.