Το Σύνταγμα ως εκπαιδευτικό φρένο

Ας πούμε ότι ένας καθηγητής κάνει μάθημα βιολογίας σε μια τάξη της β’ γυμνασίου. Μέσα στην αίθουσα είναι δέκα παιδιά, άλλα πέντε έχουν χαρτί ότι πρέπει να μείνουν σπίτι λόγω κορονοϊού. Το μάθημα βιντεοσκοπείται, ώστε τα παιδιά που απουσιάζουν να μπορέσουν να το παρακολουθήσουν από τον υπολογιστή στο σπίτι τους. Βλέπετε κάτι κακό σ’ αυτό; Και γιατί η ΟΛΜΕ έχει φάει τα λυσσακά της να μην γίνει; Αμ ο Σύριζα; Τι του συμβαίνει;

Επειδή σέβομαι το λειτούργημα του δασκάλου (όλων των βαθμίδων) διάβασα με προσοχή τις ανακοινώσεις της ΟΛΜΕ. Λέω δεν μπορεί, κάποιο αξιοπρόσεκτο επιχείρημα θα επικαλούνται για να έχουν σηκώσει τέτοια επανάσταση. Ψηλά-ψηλά στην ανακοίνωση στέκει περήφανος ο ισχυρισμός ότι το μέτρο είναι αντισυνταγματικό. Παραβιάζεται, λέει, κατάφωρα το άρθρο 9Α Σ του Συντάγματος περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων. Κι από κάτω διάφοροι κανονισμοί και αποφάσεις αρχών επί του ίδιου αντικειμένου.

Ανοίγω το κείμενο του Συντάγματος και διαβάζω το 9Α Σ. «Καθένας έχει δικαίωμα προστασίας από την συλλογή, επεξεργασία και χρήση, ιδίως με ηλεκτρονικά μέσα, των προσωπικών του δεδομένων, όπως ο νόμος ορίζει. Η προστασία των προσωπικών δεδομένων διασφαλίζεται από ανεξάρτητη αρχή, που συγκροτείται και λειτουργεί, όπως ο νόμος ορίζει.» Αυτό είναι το άρθρο 9Α Σ. Το διαβάζω τρεις φορές, αλλά πάλι δεν καταλαβαίνω που το παραβιάζει ένα βιντεσκοπημένο μάθημα βιολογίας, αρχαίων ελληνικών ή μαθηματικών.

Λέω, κάτι δεν κατανοώ. Κάτι θα μου διαφεύγει. Ψάχνω για κάποια γνωμοδότηση συνταγματολόγου που ξεψαχνίζει το συγκεκριμένο άρθρο και το αναλύει, βρίσκω μια του Βασίλη Σωτηρόπουλου που αποτελείται από πενήντα οκτώ(!) πυκνογραμμένες σελίδες. Προσπαθώ να τις διαβάσω, εγκαταλείπω στην δέκατη. Παραπομπές των παραπομπών, λεπτομέρειες των λεπτομερειών, άρθρα επί άρθρων που πατάνε πάνω σε άλλα άρθρα, αδύνατο να βγάλω άκρη. Οι καθηγητές πάντως έβγαλαν. Απαγορεύει να γίνεται βιντεοσκόπηση της βιολογίας ή της ελληνικής γλώσσας.

Το λέει και ο Φίλης, το λέει και ο Ρήγας άλλωστε. Δεν μας λένε βέβαια τίνων τα προσωπικά δεδομένα παύουν να προστατεύονται, αλλά προφανώς εννοούν των καθηγητών. Αυτοί θα φαίνονται στο μάθημα. Και τι είδους προσωπικά δεδομένα έχει να κρύψει κάποιος καθηγητής όταν μέσα στην τάξη κάνει ιστορία ή αγγλικά; Έλα ντε. Διότι αν βιντεοσκοπούνταν την ώρα που είναι στην κουζίνα τους ή στην κρεβατοκάμαρα τους, θα το καταλάβαινα. Αλλά την ώρα που κάνουν μάθημα γλώσσας κι όταν μάλιστα ξέρουν ότι βιντεοσκοπείται η παράδοση τους και δεν γίνεται στα κρυφά; Για ποιο ακριβώς πράγμα ανησυχούν;

Εγώ πιστεύω ότι βαριούνται. Και φοβούνται ότι εκτός απ’ τα παιδιά θα τους δει και κανένας γονιός. Ίσως και κανένας προϊστάμενος τους ή κάποιος αξιολογητής. Οπότε θα δουν και τον καλό, θα δουν και τον κακό. Θα δουν τον ανίκανο, θα δουν και τον προικισμένο. Είναι λέει και ιδιωτική πλατφόρμα, οπότε δεν υπάρχει εγγύηση ότι αυτά τα μαθήματα δεν γίνουν αντικείμενο άλλης εκμετάλλευσης. Τι είδους εκμετάλλευσης δηλαδή; Να πουληθούν λαθραία τα μαθήματα για χρήμα ή μήπως να βγάλουν τα σαρδάμ τους στο youtube; Ε τότε, ας φτιάξει μια πλατφόρμα ο στρατός για να ‘μαστε σίγουροι, όπως λένε κάποιοι και για τις μάσκες. Όλα ο στρατός πρέπει να τα φτιάχνει εδώ, λες κι είμαστε τον καιρό της επταετίας.

Για να είμαι ακριβοδίκαιος, δεν βαριούνται όλοι οι καθηγητές, ούτε φοβούνται όλοι, ούτε διστάζουν όλοι. Το πιο οπισθοδρομικό κομμάτι τους αρνείται και φυσικά η ΟΛΜΕ παίρνει το μέρος των πιο ράθυμων και των πιο φοβικών. Και φυσικά ο Σύριζα παίρνει το μέρος της ΟΛΜΕ, αυτό δα έλειπε. Κι όλοι μαζί επικαλούνται το Σύνταγμα, λες και ο καταστατικός χάρτης του πολιτεύματος φτιάχτηκε για να καθηλώσει την χώρα στον 20ο αιώνα ενώ βαδίζουμε προς τα μέσα του 21ου.

Όλα αυτά είναι ανοησίες και μάταιες αρνήσεις. Αντί να καβαλήσουν το κύμα της θάλασσας και να μάθουν να κάνουν σέρφινγκ πάνω του, στέκονται απέναντι του και λένε «δεν θα περάσεις». Και φυσικά θα γίνουν μούσκεμα, μην σας πω ότι θα βρεθούν καραβοτσακισμένοι στα βράχια. Στο όνομα δε της προστασίας του ανθρώπου, υπηρετούν την πιο βαθιά ταξική πολιτική. Διότι αν επικρατήσουν οι απόψεις τους, καταδικάζονται τα πιο ευάλωτα παιδιά σε αμάθεια. Εκτός αν πάψουν να δουλεύουν τα σχολεία γενικώς, μέχρι να βρεθεί εμβόλιο.

Θα μου πουν τώρα οι καθηγητές, «ναι, αλλά δεν μας λες αν είναι αντισυνταγματικό ή όχι». Δεν το ξέρω, συνταγματολόγος δεν είμαι, αδυνατώ να κάνω στενή και διασταλτική ερμηνεία των άρθρων του. Αν όμως πράγματι κριθεί αντισυνταγματικό, τότε το συγκεκριμένο εδάφιο του Συντάγματος δεν υπηρετεί την κοινωνική πρόοδο αλλά το κοινωνικό και εκπαιδευτικό φρένο. Και μέχρι να το αλλάξουμε -διότι κάποτε θα πάμε στον 21ο αιώνα- θα έχει χαθεί άλλη μια δεκαπενταετία. Και μια ακόμα γενιά.