Ειρήνη τώρα και μετά επανάσταση

Της Μαρίας Χούκλη

Εκών άκων, λοιπόν,  αποδέχθηκε  ο υπουργός Ναυτιλίας την πώληση  του ΟΛΠ στην COSCO. Αποκάλυψε ότι  βαρύθυμα σήκωσε τον σταυρό του μαρτυρίου, με «προσωπική αυτοακύρωση»,  προκειμένου να πλεύσει  η κυβέρνηση σαν άλλος μυκηναϊκός στόλος προς την Τροία-αξιολόγηση.

 Όπως εξήγησε , δεν είναι μόνος σ'' αυτήν την συνειδησιακή μάχη. Καθημερινά - κατά τον κύριο Δρίτσα - τα κυβερνητικά στελέχη δίνουν μάχη με τον εαυτό τους και την ιστορία τους, κόντρα στους μη ορθολογικούς καιρούς μας, ώστε...

Αυτό είναι το ερώτημα. Ώστε;

Σε τι προσβλέπουν οι υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ και κάνοντας την καρδιά τους πέτρα, διατηρούν τα χαρτοφυλάκιά τους που εκ των πραγμάτων εμπλέκονται στην υλοποίηση όσων ψηφίστηκαν από τη Βουλή το περασμένο καλοκαίρι;

Παραμένουν στις επάλξεις, περιμένοντας -υποθέτω- την αποχώρηση των βαρβάρων/δανειστών, ώστε μετά απρόσκοπτα να προχωρήσουν στην εφαρμογή του “αριστερού προγράμματος”. Άλλωστε με αυτό το πρόταγμα στήθηκαν οι κάλπες του Σεπτεμβρίου : η άρρητη προτροπή προς τους πολίτες ήταν «διορθώστε το ΟΧΙ του Ιουνίου, κάντε το τώρα ΝΑΙ γιατί έτσι προστάζει η πίεση των πραγμάτων, ώστε να το κάνουμε εμείς ΟΧΙ, αργότερα, όταν ωριμάσουν οι συνθήκες». 

Έκτοτε, η τακτική της κυβέρνησης μοιάζει να υπακούει στην αρχή «ειρήνη τώρα και μετά επανάσταση». Ο σκοπός αγιάζει την συνθηκολόγηση, η οποία , ωστόσο, αποδεικνύεται ευαίσθητη στις δημοσκοπήσεις. Τα πολλαπλασιαζόμενα δείγματα  λαϊκής δυσαρέσκειας για τη διάψευση των υποσχέσεων και των «μολών λαβέ»  αναγκάζουν τους κυβερνώντες να υπενθυμίζουν ότι άλλα θέλει η ψυχή τους, απλώς η  ζωή τους πάει αλλού. 

Ο  Max Weber χαρακτηρίζει θρησκευτικού χαρακτήρα τη λογική «κινούμαι με αγαθές προθέσεις και η επιτυχία/αποτυχία μου εξαρτάται από τον Θεό/από τους άλλους».

Όσοι υιοθετούν αυτήν τη λογική, σύμφωνα με τον γερμανό κοινωνιολόγο, θυμίζουν χιλιαστικό προφήτη που φροντίζει να μην σβήσει η φλόγα της διαμαρτυρίας ενάντια στην αδικία , την αναζωπυρώνει με λόγια και με πράξεις, μη αντέχοντας την ανορθολογικότητα του κόσμου. Πιστεύοντας, αφελώς, ότι από το καλό, μόνον καλό μπορεί? να προέλθει και από το κακό, μόνον κακό.

Ο Weber  υποστηρίζει ότι  όποιος αναζητά? τη σωτήρια ψυχής του και τη σωτήρια άλλων ψυχών, ας μην τις αναζητά? μεσώ της πολιτικής, η οποία έχει τελείως διαφορετικές αποστολές: αποστολές που επιλύονται μόνον με τη νόμιμη βία.

Η πολιτική είναι ανάληψη ευθύνης και λογοδοσία για τις συνέπειες των πράξεων της, λέει ο Weber και αποκαλεί  «αεροκοπανιστές»  όσους επικαλούνται την ηθική του φρονήματος για να ισχυριστούν ότι  η  ευθύνη δεν τους αφορά, αλλά αφορά τους άλλους,  στην υπηρεσία των οποίων εργάζονται.

Το ζήτημα δεν είναι τι πιστεύουν ή τι λένε δημοσίως ο κύριος Δρίτσας ή ο κύριος Σπίρτζης, βαριά ή ελαφρά τη καρδία, ελπίζοντας στη συγχώρεση του κόσμου που ψήφισε τον ΣΥΡΙΖΑ.

Το ζήτημα είναι  πόσος χρόνος θα χρειαστεί για να πειστεί ο κόσμος που ψήφισε ΣΥΡΙΖΑ ότι δεν υπάρχει η φαντασιακή κοινωνία που υποσχέθηκαν και  εξακολουθούν να υπόσχονται «...εντός της οποίας όλα φαίνονται απλά και συντονισμένα, ενιαία, δίκαια και λογικά».* 

Δεν υπάρχει βασιλική οδός για να γίνουμε σύγχρονο, ευνομούμενο, ευημερούν κράτος. Θέλει πόνο, δάκρυα και ιδρώτα από όλους . Και όταν λέμε όλοι, εννοούμε όλοι μας.

 Προς το παρόν, πάντως, οι κυβερνώντες αρέσκονται απλώς στα δάκρυα για τον πόνο του άλλου.

 

* Alexis de Tocqueville, Το παλαιό καθεστώς και η επανάσταση. εκδ. Πολις