Πλήρη ιδιωτικοποίηση της αεροπορικής ΤΑΡ θέλει η Πορτογαλία, διαφωνεί ο CEO
Shutterstock
Shutterstock

Πλήρη ιδιωτικοποίηση της αεροπορικής ΤΑΡ θέλει η Πορτογαλία, διαφωνεί ο CEO

Η έκκληση του επικεφαλής της αεροπορικής ΤΑΡ στη νέα κεντροδεξιά κυβέρνηση της Πορτογαλίας να διατηρήσει ποσοστό στον εθνικό αερομεταφορέα και να μην προχωρήσει στην πλήρη ιδιωτικοποίησή του έφερε την επίπληξη από τον υπουργό Υποδομών.

H Πορτογαλία εκκίνησε την ιδιωτικοποίηση του κρατικού αερομεταφορέα το περυσινό φθινόπωρο, ανοίγοντας το δρόμο σε περαιτέρω συγκεντρωτισμό στον κλάδο των αερομεταφορών στην Ευρώπη και σε πιθανό πόλεμο προσφορών από τους μεγάλους παίκτες του χώρου.

Σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Financial Times ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΑΡ, Luis Rodrigues, δήλωσε ότι θα ήταν προτιμότερο να διατηρήσει το κράτος συμμετοχή στην ΤΑΡ.

Το αφεντικό της ΤΑΡ θέλει να προσελκύσει επενδυτές εκτός του κλάδου των αερομεταφορών ώστε να μην αντιμετωπίσει τα εμπόδια από την αρχή ανταγωνισμού της ΕΕ στις Βρυξέλλες που ταλαιπωρούν άλλα deals, όπως την εξαγορά της ιταλικής ΙΤΑ από την Lufthansa και την απόκτηση της ισπανικής Αir Europa από την IAG.

H αρχή ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν βλέπει με καλό μάτι την προοπτική να κυριαρχεί στον κλάδο των αερομεταφορών της Ευρώπης ένας μικρός αριθμός μεγάλων παικτών.

Η αντίδραση της πορτογαλικής κυβέρνησης δεν άργησε να έρθει δια στόματος του υπουργού Υποδομών MigueL Pinto ο οποίος του συνέστησε να μην ανακατεύεται με την ιδιωτικοποίηση της ΤΑΡ που είναι θέμα των μετόχων της και να εστιάζει στην καλή της λειτουργία.

H νέα κεντροδεξιά κυβέρνηση της Πορτογαλίας που εκλέχθηκε τον Μάρτιο έχει υποσχεθεί να φέρει εις πέρας το εγχείρημα της ιδιωτικοποίησης της ΤΑΡ, ενώ δεν είναι ξεκάθαρο αν θα πωλήσει το 100% της εταιρείας ή ποσοστό της.

Ο πρωθυπουργός της χώρας Luis Montenegro είχε πει στην προεκλογική καμπάνια ότι θέλει την πλήρη ιδιωτικοποίηση της ΤΑΡ. Η προηγούμενη σοσιαλιστική κυβέρνηση είχε εγκρίνει την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού τουλάχιστον 51% τον Σεπτέμβριο του 2023, αλλά η διαδικασία πάγωσε.

Η πώληση της ΤΑΡ έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον της Lufthansa, της Air France- KLM και της μητρικής της British Airways IAG που ελέγχει επίσης την ισπανική Iberia, τη Vueling και την ιρλανδική Aer Lingus.

H TAP πετά σε προορισμούς στη Βραζιλία και συνδέει τη Λισαβόνα με χώρες της Αφρικής, ιδιαίτερα χώρες όπως τη Μοζαμβίκη και την Ανγκόλα όπου ομιλείται η ίδια γλώσσα.

Στους υποψήφιους αγοραστές η εξαγορά της θα δώσει την ευκαιρία να βάλουν πόδι σε αγορές της Λατινικής Αμερικής που σήμερα εξυπηρετεί η πορτογαλική εταιρεία.

Ο πρωθυπουργός Montenegro είχε πει κατά τη διάρκεια της εκλογικής καμπάνιας ότι η πώληση του 100% της ΤΑΡ θα πρέπει να συνοδεύεται από εγγυήσεις που θα προστατεύουν τα στρατηγικά συμφέροντα της Πορτογαλίας, όπως τη διατήρηση της Λισαβόνας ως αεροπορικού κόμβου.

Ο CEO Rodrigues εκτιμά ότι η ΤΑΡ θα διατηρήσει τη μάρκα της σε όποιο deal προκύψει τελικά. Πιστεύει ότι θα βοηθούσε αν η κυβέρνηση προσέλκυε και παίκτες από τον χώρο του private equity και άλλους επενδυτές αντί να επιχειρήσει την πώληση της ΤΑΡ σε μία αεροπορική εταιρεία. Η επιλογή αυτή θα συναντούσε λιγότερες επιφυλάξεις από τις Βρυξέλλες.

«Αν σχεδιαστεί μία πώληση που δεν θα είναι το 100% της ΤΑΡ και όχι αναγκαστικά σε έναν όμιλο, αλλά σε αεροπορικές εταιρείες συν παίκτες του private equity και εγχώρια επενδυτικά κεφάλαια, κάτι που βοηθά πολιτικά, αυτό θα έκανε τη διαδικασία ευκολότερη», δήλωσε ο Rodrigues στην FT.

Tον Ιούνιο, η συμφωνία απόκτησης μειοψηφικού ποσοστού στη ζημιογόνα ΙΤΑ Airways της Ιταλίας από την Lufthansa έδωσε νέα δυναμική στην τάση συγκεντρωτισμού στην αεροπορική αγορά της Ευρώπης.

Όμως, το deal κινδυνεύει με βέτο από την αρχή ανταγωνισμού της ΕΕ αν δεν υπάρξει σημαντική βελτίωση στις παραχωρήσεις των δύο πλευρών ώστε να καμφθούν οι επιφυλάξεις σε θέματα ανταγωνισμού.

Υπάρχει ακόμη χρόνος για τον όμιλο της Lufthansa να προβεί σε θεραπευτικές κινήσεις πριν από την απόφαση των ευρωπαϊκών Αρχών που αναμένεται στις 4 Ιουλίου.