Περιθώρια διύλισης: Και ξανά προς τη δόξα τραβούν!
Shutterstock
Shutterstock
Εισηγμένες

Περιθώρια διύλισης: Και ξανά προς τη δόξα τραβούν!

Το δεύτερο τρίμηνο του 2022 θα μείνει στην ιστορία για τις ιστορικά υψηλές επιδόσεις του κλάδου διύλισης, επιδόσεις που συνδυάστηκαν με μια σειρά παραγόντων που ήταν υποστηρικτικές σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων των εταιριών: Η εμπορία κινήθηκε ζωηρά μετά την επανάκαμψη του τουρισμού δίνοντας πωλήσεις σε αεροπορικά και ναυτιλιακά καύσιμα, ενώ το δολάριο έφθασε στο 1:1 με το ευρώ αυξάνοντας το περιθώριο αφού οι πωλήσεις των προϊόντων μεταφράζονται σε δολάριο, ενώ μέρος από το λειτουργικό κόστος είναι σε ευρώ. Παράλληλα τα δύο διυλιστήρια ενσωμάτωσαν περισσότερα έσοδα από ΑΠΕ γεγονός που θα συνεχιστεί στο γ’ και δ’ τρίμηνο ενισχύοντας το λειτουργικό τους αποτέλεσμα. 

Η αύξηση της ζήτησης του ντίζελ τον Οκτώβριο βρίσκεται πίσω από το άλμα των περιθωρίων μετά από ένα σχετικά «ήσυχο» Σεπτέμβριο. Τα περιθώρια έγραψαν και πάλι 20 δολάρια ανά βαρέλι αφού η ζήτηση για ντίζελ υποκατέστησε μέρος της ενέργειας που παράγεται με φυσικό αέριο, ενώ η έλλειψη του προϊόντος λόγω των ρωσικών κυρώσεων κρατάει ψηλά το σημείο ισορροπίας. Μάλιστα μέσα στο μήνα η τιμή του ντίζελ κίνησης ξεπέρασε την τιμή της βενζίνης για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Τόσο η Motor Oil, όσο και η Helleniq Energy παράγουν περισσότερο μίγμα ντίζελ (47% και 44% αντίστοιχα) και λιγότερη βενζίνη (13% και 18% αντίστοιχα) δίνοντας έτσι ένα σαφές πλεονέκτημα στην κερδοφορία τους.

Ένα άλλο στοιχείο το οποίο αναμένεται να προσθέσει έσοδα και κέρδη είναι η διατήρηση της εγχώριας τουριστικής κίνησης σε επίπεδα ανάλογα με αυτά της χρονιάς ρεκόρ του 2019: Το Ελ. Βενιζέλος ανακοίνωσε ότι σε επίπεδο αφίξεων υπολείπεται μόλις 0,5% από τον Οκτώβριο του 2019 ωστόσο σε αυτή την επίδοση θα πρέπει να συνεκτιμηθεί ότι τα περιφερειακά αεροδρόμια έχουν αυξημένο φόρτο συγκριτικά με το 2019 (+3,1% στο εννεάμηνο). Τα ίδια και καλύτερα είναι τα μηνύματα από τις ενοικιάσεις αυτοκινήτων και την κίνηση στους δρόμους (Αττική οδός 230.000 ημερήσιες διελεύσεις στα επίπεδα του 2019). 

Σε ό,τι αφορά το γ’ τρίμηνο οι δείκτες αναφοράς στα περιθώρια διύλισης είναι σαφώς χαμηλότερα από το «απόλυτο» δεύτερο φετινό τρίμηνο αλλά ισχυρά υψηλότερα από το αντίστοιχο περυσινό και σχεδόν δύο φορές από τον ιστορικό μέσο όρο της τελευταίας δεκαετίας.

Στο δ’ τρίμηνο έχει ξεκινήσει η νέα μονάδα εμπλουτισμένης βενζίνης στο διυλιστήριο της Motor Oil, ενώ η Helleniq Energy θα έχει για κάποιες εβδομάδες κλειστή τη μονάδα της Θεσσαλονίκης λόγω προγραμματισμένης συντήρησης. Επίσης μέσα στο τρίμηνο αναμένεται να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση του 75% της Άνεμος στην Motor Oil η οποία πλέον θα ενοποιεί πλήρως τα μεγέθη της νέας θυγατρικής. 

Η αποτίμηση τόσο της Motor- Oil όσο και της Helleniq Energy γίνεται σε όρους επιχειρηματικής αξίας κάτω από τις 4 φορές σε σχέση με τα προσδοκώμενα λειτουργικά κέρδη. Σε αυτά τα επίπεδα έχουν πλήρως ενσωματωθεί οι πιθανές επιβαρύνσεις από την έκτακτη φορολόγηση των υπερκερδών της φετινής χρονιάς. Η εκτιμώμενη επιβάρυνση για τις δύο εταιρίες όπως έχει επικοινωνηθεί από αρμόδια κυβερνητικά στελέχη δεν θα είναι πάνω από 400 εκατ. ευρώ στα προ φόρων αποτελέσματα χωρίς ωστόσο να είναι σαφές αν η επιβάρυνση θα μπει εφάπαξ στο φετινό ισολογισμό ή θα επιμερισθεί και στην επόμενη χρήση. Τα αποτελέσματα της Helleniq Energy αναμένονται την ερχόμενη εβδομάδα (10 Νοεμβρίου) ενώ της Motor Oil στην εβδομάδα που μεσολαβεί πριν το roadshow της ΕΧΑΕ μεταξύ 21-25 Νοεμβρίου.