Meta, X και LinkedIn προσφεύγουν κατά της απαίτησης της Ιταλίας για καταβολή ΦΠΑ
Shutterstock
Shutterstock

Meta, X και LinkedIn προσφεύγουν κατά της απαίτησης της Ιταλίας για καταβολή ΦΠΑ

Οι αμερικανικοί τεχνολογικοί γίγαντες Meta, X και LinkedIn έχουν ασκήσει έφεση κατά μιας άνευ προηγουμένου απαίτησης καταβολής ΦΠΑ από την Ιταλία, η οποία θα μπορούσε να επηρεάσει τη φορολογική πολιτική σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 κρατών - μελών, σύμφωνα με τέσσερις πηγές που μίλησαν στο Reuters και έχουν άμεση γνώση του θέματος.

Είναι η πρώτη φορά που η Ιταλία δεν καταφέρνει να καταλήξει σε συμφωνία διακανονισμού μετά την άσκηση φορολογικώνυποθέσεων κατά τεχνολογικών εταιρειών, με αποτέλεσμα να ξεκινήσει πλήρης δικαστική φορολογική δίκη.

Σύμφωνα με τις πηγές, αυτό συνέβη επειδή η υπόθεση ξεπέρασε τη συμφωνία για το ποσό του διακανονισμού και επεδίωξε να θεσπίσει μια ευρύτερη προσέγγιση που εστιάζει στον τρόπο με τον οποίο τα κοινωνικά δίκτυα παρέχουν πρόσβαση στις υπηρεσίες τους.

Οι ιταλικές φορολογικές αρχές υποστηρίζουν ότι οι δωρεάν εγγραφές χρηστών στις πλατφόρμες X, LinkedIn και Meta πρέπει να θεωρούνται φορολογητέες συναλλαγές, καθώς συνεπάγονται την ανταλλαγή ενός λογαριασμού μέλους σε αντάλλαγμα για τα προσωπικά δεδομένα του χρήστη.

Το ζήτημα είναι ιδιαίτερα ευαίσθητο, δεδομένων των ευρύτερων εμπορικών εντάσεων μεταξύ της ΕΕ και της κυβέρνησης του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ.

Η Ιταλία διεκδικεί 887,6 εκατομμύρια ευρώ (1,03 δισεκατομμύρια δολάρια) από τη Meta, 12,5 εκατομμύρια ευρώ από την X και περίπου 140 εκατομμύρια ευρώ από το LinkedIn.

Η Meta, μητρική εταιρεία του Facebook και του Instagram, το κοινωνικό δίκτυο X του Elon Musk και η MSFT.O LinkedIn της Microsoft υπέβαλαν τις προσφυγές τους σε πρωτοβάθμιο φορολογικό δικαστήριο μετά τα μέσα Ιουλίου, όταν έληξε η προθεσμία για την απάντηση σε μια ειδοποίηση φορολογικής εκτίμησης που εκδόθηκε από την ιταλική φορολογική αρχή τον Μάρτιο.

Σύμφωνα με αρκετούς εμπειρογνώμονες που συμβουλεύτηκε το Reuters, η ιταλική προσέγγιση θα μπορούσε να επηρεάσει σχεδόν όλες τις εταιρείες, από αεροπορικές εταιρείες έως σούπερ μάρκετ και εκδοτικούς οίκους, οι οποίες συνδέουν την πρόσβαση σε δωρεάν υπηρεσίες στους ιστότοπούς τους με την αποδοχή των cookies προφίλ από τους χρήστες.

Θα μπορούσε επίσης να επεκταθεί τελικά σε ολόκληρη την ΕΕ, όπου ο ΦΠΑ είναι εναρμονισμένος φόρος

Σε δήλωση προς το Reuters, η Meta ανέφερε ότι συνεργάστηκε «πλήρως με τις αρχές όσον αφορά τις υποχρεώσεις μας βάσει της ενωσιακής και της εθνικής νομοθεσίας».

Πρόσθεσε ότι η εταιρεία «διαφωνεί έντονα με την ιδέα ότι η παροχή πρόσβασης σε διαδικτυακές πλατφόρμες στους χρήστες πρέπει να υπόκειται σε ΦΠΑ».

Η LinkedIn δήλωσε ότι «δεν έχει να ανακοινώσει τίποτα προς το παρόν».

Η X δεν απάντησε σε αίτημα του Reuters για σχολιασμό.

Η Ρώμη ζητεί τη συνδρομή της ΕΕ

Δεν είναι βέβαιο εάν θα προχωρήσει η πλήρης εκδίκαση της υπόθεσης, η οποία περιλαμβάνει τρία επίπεδα δικαιοδοσίας και διαρκεί κατά μέσο όρο 10 έτη.

Μετά από συζητήσεις με τις τρεις εταιρείες, η Ιταλία προετοιμάζεται, ως επόμενο βήμα, να ζητήσει συμβουλευτική γνώμη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με τις πηγές.

Η ιταλική φορολογική αρχή θα πρέπει να προετοιμάσει συγκεκριμένες ερωτήσεις, τις οποίες το Υπουργείο Οικονομίας θα αποστείλει στη συνέχεια στην Επιτροπή ΦΠΑ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία συνεδριάζει δύο φορές το χρόνο.

Η Ρώμη σκοπεύει να υποβάλει τις ερωτήσεις της για τη συνεδρίαση που έχει προγραμματιστεί να πραγματοποιηθεί στις αρχές Νοεμβρίου, προκειμένου να λάβει τα σχόλια της ΕΕ εγκαίρως για την επόμενη συνεδρίαση την άνοιξη του 2026.

Το Υπουργείο Οικονομίας και η φορολογική αρχή της Ιταλίας αρνήθηκαν να σχολιάσουν.

Η Επιτροπή ΦΠΑ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι μια ανεξάρτητη συμβουλευτική ομάδα. Αν και η αξιολόγησή της δεν θα είναι δεσμευτική, ένα «όχι» θα μπορούσε να οδηγήσει την Ιταλία να σταματήσει την υπόθεση και τελικά να αποσύρει την ποινική έρευνα των ιταλικών εισαγγελικών αρχών, σύμφωνα με τις πηγές.

Η διαφορά είναι μία από τις πολλές μεταξύ των Ευρωπαίων και των μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών των ΗΠΑ.

Στις 11 Ιουλίου, το Reuters ανέφερε αποκλειστικά ότι η Meta δεν θα τροποποιήσει περαιτέρω το μοντέλο «πληρώνεις ή συναινείς» παρά τον κίνδυνο επιβολής προστίμων από την ΕΕ.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της Financial Times στις 17 Ιουλίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αναστείλει μία από τις έρευνές της σχετικά με την πλατφόρμα X του Musk για παραβίαση των κανόνων ψηφιακής διαφάνειας, ενώ επιδιώκει την ολοκλήρωση των εμπορικών διαπραγματεύσεων με τις ΗΠΑ.