Σύμφωνα με ανάλυση της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από κινεζικές εταιρείες αναμένεται να αποτελούν το 11% της αγοράς της ΕΕ το 2024 και θα μπορούσαν να φτάσουν το 20% έως το 2027.
ΕΕ: Ανοικτό το ενδεχόμενο επιβολής υψηλών δασμών στις κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων
Shutterstock
Shutterstock
Rhodium Group

ΕΕ: Ανοικτό το ενδεχόμενο επιβολής υψηλών δασμών στις κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων

Σύμφωνα με ανάλυση της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από κινεζικές εταιρείες αναμένεται να αποτελούν το 11% της αγοράς της ΕΕ το 2024 και θα μπορούσαν να φτάσουν το 20% έως το 2027.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα χρειαστεί να επιβάλει υψηλότερους από τους αναμενόμενους δασμούς, σε ποσοστό έως και 55% στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, για να περιορίσει τις εισαγωγές τους στο μπλοκ, σύμφωνα με νέα έκθεση της Rhodium Group, που δόθηκε την Τρίτη (30/04) στη δημοσιότητα.

Σύμφωνα με το CNBC, τα ευρήματα, που δημοσιεύθηκαν τη Δευτέρα, έρχονται εν μέσω της συνεχιζόμενης έρευνας της ΕΕ κατά των επιδοτήσεων στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα.  

Η Rhodium Group, η οποία αναμένει ότι η ΕΕ θα επιβάλει δασμούς της τάξης του 15% έως 30% στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, δήλωσε ότι οι δασμοί αυτοί είναι απίθανο να είναι αρκετοί για να ελέγξουν τον ανταγωνισμό από την Κίνα. 

«Ακόμη και αν οι δασμοί έρθουν στο υψηλότερο άκρο αυτού του εύρους, ορισμένοι παραγωγοί με έδρα την Κίνα θα εξακολουθούν να είναι σε θέση να δημιουργήσουν άνετα περιθώρια κέρδους στα αυτοκίνητα που εξάγουν στην Ευρώπη λόγω των σημαντικών πλεονεκτημάτων κόστους που απολαμβάνουν», ανέφερε η έκθεση. 

Κινεζικές εταιρείες όπως η BYD, η οποία ανέτρεψε την Tesla για να γίνει ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο πέρυσι, μπορούν να πωλούν αυτοκίνητα σε πολύ υψηλότερες τιμές και περιθώρια κέρδους σε περιοχές όπως η ΕΕ σε σύγκριση με την εγχώρια αγορά, παρά την καταβολή δασμών 10%. Οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων είναι εγκλωβισμένοι σε έναν έντονο πόλεμο τιμών στην εγχώρια αγορά τους.

Η έρευνα της ΕΕ

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε έρευνα για τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τις επιδοτήσεις πέρυσι, με τους αξιωματούχους να λένε ότι η πλημμύρα φθηνών οχημάτων απειλούσε τους εγχώριους παραγωγούς.

Σύμφωνα με ορισμένους εμπειρογνώμονες, τα κίνητρα που τέθηκαν σε εφαρμογή στην Κίνα στις αρχές της δεκαετίας του 2010 οδήγησαν σε αύξηση των νεοσύστατων επιχειρήσεων και αύξηση της χωρητικότητας των κυψελών μπαταριών στη χώρα, ανοίγοντας το δρόμο για παγκοσμίως ανταγωνιστικά και οικονομικά προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων έχουν ήδη αντιμετωπίσει αντίσταση από τις ΗΠΑ εν μέσω υψηλών δασμών και πολιτικών αντιδράσεων, καθιστώντας την ευρωπαϊκή αγορά πιο σημαντική για εταιρείες όπως η BYD που επιδιώκουν παγκόσμια επέκταση. 

Σύμφωνα με ανάλυση της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από κινεζικές εταιρείες αναμένεται να αποτελούν το 11% της αγοράς της ΕΕ το 2024 και θα μπορούσαν να φτάσουν το 20% έως το 2027. Αν συνυπολογιστούν τα οχήματα «made in China» από μη κινεζικές εταιρείες, το ποσοστό αναμένεται να ξεπεράσει το 25% φέτος. 

Οι εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από μη κινεζικές εταιρείες θα μπορούσαν επίσης να εμπλακούν στην έρευνα της ΕΕ για τις επιδοτήσεις, με τη Rhodium να εκτιμά ότι οι δασμοί σε επίπεδο 15%-30% θα μπορούσαν να εξαλείψουν τις επιχειρήσεις για ξένους παίκτες όπως η BMW ή η Tesla που στέλνουν αυτοκίνητα από την Κίνα.  

Σε απάντηση στους κινδύνους πολιτικής, οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων εργάζονται για τη μετατόπιση της παραγωγής στην Ευρώπη. Η BYD σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα εργοστάσιο στην Ουγγαρία.  Ωστόσο, η Rhodium προσθέτει ότι οι Βρυξέλλες θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν άλλα μέσα για την προστασία της ευρωπαϊκής βιομηχανίας EV, όπως ο περιορισμός των κινεζικών εισαγωγών για λόγους εθνικής ασφάλειας ή η αύξηση των επιδοτήσεων των καταναλωτών για τα οχήματα που κατασκευάζονται στην ΕΕ.

Η κινεζική κυβέρνηση έχει καταγγείλει την έρευνα της ΕΕ για τις επιδοτήσεις ως «κατάφωρο προστατευτισμό», υποστηρίζοντας ότι οι εταιρείες της είναι απλώς πιο ανταγωνιστικές από τις αντίστοιχες δυτικές.