Barclays: Η κυριαρχία της Κίνας στα ηλεκτρικά οχήματα (EV) μεγαλώνει καθώς η δυτική ζήτηση και πολιτική αποτυγχάνουν
Investing

Barclays: Η κυριαρχία της Κίνας στα ηλεκτρικά οχήματα (EV) μεγαλώνει καθώς η δυτική ζήτηση και πολιτική αποτυγχάνουν

Η κυριαρχία της Κίνας στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) διευρύνεται, καθώς οι πολιτικές δυσκολίες και η μείωση της ζήτησης συνεχίζουν να επιβαρύνουν την αγορά στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, σύμφωνα με την Barclays, επικαλούμενη την τελευταία EV Outlook της BloombergNEF (BNEF).

Η BNEF αναθεώρησε προς τα πάνω την πρόβλεψή της για τη διείσδυση των EV στην Κίνα έως το 2030, στο 80% από 71% πριν από ένα χρόνο, οδηγούμενη από ισχυρή ζήτηση καταναλωτών, ανταγωνιστικές τιμές και μια βαθιά ενσωματωμένη αλυσίδα εφοδιασμού EV.

Αντίθετα, η πρόβλεψη για τις ΗΠΑ μειώθηκε σημαντικά στο 27%, από 48% τον Ιούνιο του 2024 και 33% τον Νοέμβριο, με την Barclays να αποδίδει αυτή την πτώση σε πολιτικές ανατροπές, όπως η πιθανή ανάκληση της εξαίρεσης της Καλιφόρνια και η σταδιακή κατάργηση των φορολογικών πιστώσεων για EV.

Η Barclays χαρακτήρισε αυτή την κατάσταση «τον Χειμώνα των EV στη Δύση», αντισταθμισμένη από την «συνεχιζόμενη επιτάχυνση και ηγεσία των EV στην Κίνα», ειδικά καθώς οι πολιτικές εξελίξεις στις ΗΠΑ υπό τον Πρόεδρο Τραμπ δείχνουν την πρόθεση να καταργηθεί το ομοσπονδιακό κανονιστικό πλαίσιο για τα EV.

Η Ευρώπη επίσης είδε την πρόβλεψή της για διείσδυση το 2030 να μειώνεται στο 52% από 56%, αντανακλώντας ρυθμιστικές προσαρμογές και αλλαγές στα χρονοδιαγράμματα συμμόρφωσης.

Το κόστος των μπαταριών παραμένει βασικός παράγοντας διαφοροποίησης. Η BNEF εκτιμά ότι το μέσο κόστος μπαταρίας EV στην Κίνα το 2024 είναι 94 δολάρια ανά kWh, σε σύγκριση με 123 δολάρια στη Βόρεια Αμερική και 139 δολάρια στην Ευρώπη.

Το πλεονέκτημα κόστους της Κίνας προέρχεται από τη κυρίαρχη θέση της στην επεξεργασία υλικών για μπαταρίες — καλύπτοντας περίπου το 95% του γραφίτη, το 92% των σπάνιων γαιών και πάνω από το 70% του κοβαλτίου και του λιθίου — καθώς και από την κυριαρχία στην παραγωγή εξαρτημάτων μπαταριών.

Η υπερβάλλουσα παραγωγική ικανότητα μπαταριών είναι ένας ακόμη παράγοντας που συμβάλλει στο πλεονέκτημα τιμής της Κίνας. Η Barclays σημειώνει ότι η Κίνα είχε 201% υπερβάλλουσα ικανότητα κυψελών μπαταριών το 2024 και αναμένεται να φτάσει σχεδόν στο 300% έως το τέλος της δεκαετίας.

Από την άλλη πλευρά, οι ΗΠΑ μόλις αρχίζουν να μεταβαίνουν σε ήπια υπερβάλλουσα παραγωγική ικανότητα, με αβεβαιότητα σχετικά με το μέλλον της φορολογικής πίστωσης παραγωγής ύψους 45 δολαρίων ανά kWh στο πλαίσιο του IRA.

«Ενώ οι ΗΠΑ μπορεί να δουν περισσότερη υπερβάλλουσα παραγωγική ικανότητα λόγω ασθενέστερης ζήτησης για EV, αυτή παραμένει ακόμα μετριοπαθής σε σύγκριση με την υπερβάλλουσα ικανότητα στην Κίνα — και συνεπώς συνεπάγεται σχετικά μεγαλύτερη πτωτική πίεση στις τιμές των μπαταριών στην Κίνα», ανέφερε ο αναλυτής της Barclays, Dan Levy, σε σημείωμά του.

Η εστίαση της Κίνας σε φθηνότερες χημικές συνθέσεις, όπως το φωσφορικό σίδηρο λιθίου (LFP), βοηθά επίσης στη μείωση των μέσων τιμών των πακέτων μπαταριών. Ο Levy επισημαίνει ότι ένα κινεζικό πακέτο LFP πιθανώς κοστίζει λιγότερο από το 60% του κόστους ενός δυτικού πακέτου NMC, βοηθώντας τη χώρα να κλιμακώσει τα EV με πιο προσιτό κόστος.

Από το 2025, η Κίνα αναμένεται να αντιπροσωπεύει σχεδόν τα δύο τρίτα των παγκόσμιων πωλήσεων EV, με την Ευρώπη στο 17% και τις ΗΠΑ μόλις στο 7%, υπογραμμίζοντας τη διογκούμενη απόκλιση στο παγκόσμιο τοπίο των EV.

Η BNEF αναθεώρησε προς τα πάνω τις παγκόσμιες προβλέψεις διείσδυσης EV για το 2025 και 2026, αλλά μείωσε τις προβλέψεις για μετά από αυτά τα έτη, μειώνοντας την εκτίμηση για το 2030 στο 42% από 45%.

Η βραχυπρόθεσμη άνοδος αντανακλά τη δυναμική ισχυρότερης ανάπτυξης στην Κίνα, ενώ οι μακροπρόθεσμες μειώσεις οφείλονται στις πιο αδύναμες προοπτικές για τις ΗΠΑ και την Ευρώπη.