Σε πολιτιστικό κόμβο «μεταμορφώνεται» το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Shutterstock
Shutterstock

Σε πολιτιστικό κόμβο «μεταμορφώνεται» το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Σε πολιτιστικό κόμβο τεχνών «μεταμορφώνεται» το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης στη νέα σεζόν παρουσιάζοντας τους τελευταίους μήνες του 2023 ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα με βασικούς άξονες την εξωστρέφεια, την πολυπολιτισμικότητα, τις συνεργασίες και τη σύζευξη της μουσικής με τις άλλες τέχνες, ανταποκρινόμενο σε κάθε μουσικόφιλο κοινό.

Σπουδαίοι καλλιτέχνες –ορισμένοι από τους οποίους έρχονται για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη– όπως ο διεθνούς φήμης τενόρος Μαρσέλο Άλβαρες για την παρουσίαση όπερας αφιερωμένης στην Μαρία Κάλλας, πλαισιώνουν το πρόγραμμα του Μεγάρου Μουσικής της συμπρωτεύουσας για την καλλιτεχνική περίοδο Σεπτέμβριος-Δεκέμβριος 2023, προϋπολογισμού περίπου 1 εκατ. ευρώ, όπως σημείωσε –μεταξύ άλλων– ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οργανισμού, Χρίστος Γαλιλαίας, απευθυνόμενος στα μέλη της δημοσιογραφικής αποστολής στη Θεσσαλονίκη αναφορικά με τον προγραμματισμό του Μεγάρου Μουσικής της πόλης.

«Ο οργανισμός βρίσκεται σε μία από τις καλύτερες στιγμές του με μεγάλες παραγωγές και σπουδαία ονόματα» ανέφερε ο κ. Γαλιλαίας τονίζοντας το όραμά του «να γίνει το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης ένας πολιτιστικός κόμβος στον οποίο η μουσική θα ''συνομιλεί'' γόνιμα με τις υπόλοιπες τέχνες προσελκύοντας το κοινό της Θεσσαλονίκης και των ταξιδιωτών ενώ η ΜOYSA (Συμφωνική Ορχήστρα Νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης) θα προοδεύει και θα συνεργάζεται με μεγάλους μαέστρους και σολίστ».

Μακρινή λήψη του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης. Πηγή φωτ.: Facebook/ Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης / Thessaloniki Concert Hall

Αναφερθείς στις συνεργασίες, ο Χρίστος Γαλιλαίας υπογράμμισε ότι αποτελούν και εφέτος κεντρικό άξονα του προγράμματος με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, τη Συμφωνική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, το Κέντρο Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, τη Διεύθυνση Πολιτισμού-Τουρισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης, αλλά και το 2ο Φεστιβάλ Odessa Classics, ώστε να πραγματοποιούν συναυλίες τους στο Μέγαρο Μουσικής.

Στο σημείο αυτό, υπενθυμίζουμε ότι η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης βρίσκει στέγη στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Μαρία Κάλλας, Άκραμ Καν, κουαρτέτο Borodin, MOΥSA

Η Μαρία Κάλλας δεν θα μπορούσε να απουσιάσει από τον καλλιτεχνικό προγραμματισμό του οργανισμού, δεδομένης και της συμπλήρωσης 100 χρόνων, το 2023, από τη γέννησή της. Στο πρόγραμμα εντοπίζουμε και άλλα ονόματα όπως ο διεθνούς φήμης χορογράφος Άκραμ Καν, μουσικά σύνολα όπως η Φιλαρμονική της Αρμενίας και τα Ballets Jazz Montreal, αφιερώματα στους συνθέτες Σεργκέι Ραχμάνινοφ και Αράμ Χατσατουριάν, μεταξύ άλλων.

Το αφιέρωμα στην La Divina περιλαμβάνει γκαλά όπερας, συναυλία και παρουσίαση της όπερας «La Vestale» του Γκασπάρε Σποντίνι. Το γκαλά έχει προγραμματιστεί για τις 16 Σεπτεμβρίου (ημέρα θανάτου της Μαρίας Κάλλας), πραγματοποιείται σε συμπαραγωγή με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και τη συνεργασία του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, και περιλαμβάνει –μεταξύ άλλων– γνωστές άριες που ερμήνευσε με το μοναδικό της τρόπο η απόλυτη πριμαντόνα του 20ου αιώνα, αλλά και ταυτίστηκε μαζί τους.

Συμμετέχουν τρεις διακεκριμένες Ελληνίδες υψίφωνοι και ο Έλληνας μαέστρος με μεγάλη καριέρα στο εξωτερικό, Γιάννης Πουσπουρίκας, το δε πρόγραμμα ξεκινά με το σύντομο θεατρικό δρώμενο «Μια συνέντευξη με την Μαρία Κάλλας» με τους ηθοποιούς του ΚΘΒΕ Κλειώ-Δανάη Οθωναίου και Χρίστο Στυλιανού.

Η συναυλία αφιερωμένη στην Ελληνίδα υψίφωνο Μαρία Κάλλας θα δοθεί (11 Νοεμβρίου) από την Λετονή μεσόφωνο Ελίνα Γκαράντσα –μία από τις μεγαλύτερες ντίβες της όπερας παγκοσμίως– σε συμπαραγωγή με την ΚΟΘ.

Η Ελίνα Γκαράντσα. Πηγή φωτ.: Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Όσο για την παρουσίαση (8-10 Δεκεμβρίου) της όπερας «La Vestale» του Γκασπάρε Σποντίνι, γίνεται σε πανελλήνια πρώτη στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και πρόκειται για την όπερα στην οποία η Μαρία Κάλλας είχε ερμηνεύσει το 1954 τον ρόλο της Τζούλια. Ανεβαίνει σε συμπαραγωγή με το Theatro Gratacielo της Νέας Υόρκης, το ρόλο του Λικίνιους θα ερμηνεύσει, στην πρώτη του εμφάνιση στη Θεσσαλονίκη, ο διεθνούς φήμης τενόρος, Μαρσέλο Άλβαρες. Ερμηνεύει, επίσης, η υψίφωνος Αλεξία Βουλγαρίδου, την ορχήστρα διευθύνει ο Φιλίπ Φοργκέτ, τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Στέφανος Κορωναίος.

Η εν λόγω παραγωγή σηματοδοτεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη στρατηγική εξωστρέφειας του Οργανισμού, καθώς μετά τη Νέα Υόρκη οι παραστάσεις θα μεταφερθούν στη Θεσσαλονίκη, γεγονός που συμβαίνει για πρώτη φορά.

Ο Φιλίπ Φοργκέτ. Πηγή φωτ.: Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Εκτός από τον Άκραμ Καν, στην ενότητα χορός συναντάμε τα Ballets Jazz Montreal. Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Ράντυαρντ Κίπλινγκ, «Το Βιβλίο της Ζούγκλας», η χορογραφία «Jungle Book Reimagined» του Άκραμ Καν (13-14 Σεπτεμβρίου) μεταφέρει τις περιπέτειες του Μόγλη στον 21ο αιώνα, δίνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο σε κορίτσι και άπτεται θεμάτων κλιματικής αλλαγής και των επιπτώσεών της στον πλανήτη κάνοντας αναφορές σε πολεμική σύρραξη. Υπενθυμίζουμε ότι η χορογραφία είχε παρουσιαστεί τον Ιούνιο στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Από τη χορογραφία «Jungle Book reimagined» © Ambra Vernuccio. Πηγή φωτ.: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Όσο για το διεθνούς φήμης μπαλέτο μοντέρνου χορού Ballets Jazz Montreal, παρουσιάζει (7-8 Νοεμβρίου) στο πλαίσιο της παγκόσμιας περιοδείας του την παράσταση «Dance Me» ως φόρο τιμής στον Λέοναρντ Κοέν.

Αναφορικά με τις υπόλοιπες παραγωγές της περιόδου Σεπτέμβριος-Δεκέμβριος 2023, το Εθνικό Συγκρότημα Παραδοσιακών Χορών των Φιλιππίνων Bayanihan παρουσιάζει (22 Σεπτεμβρίου) την ιστορία του λαού των Φιλιππίνων μέσα από τη μουσική και τους εξαιρετικούς χορούς του, η παράσταση «Αδελφός μου ο Αμαντέους» (30 Σεπτεμβρίου) του Μηνά Βιντιάδη σε σκηνοθεσία Βάνας Πεφάνη, πραγματεύεται μια καθαρά «γυναικεία υπόθεση», την άγνωστη ιστορία της αδελφής του Αμαντέους Μότσαρτ με την Πέμη Ζούνη στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Η Πέμη Ζούνη. Πηγή φωτ.: Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Ο Κύκλος «Συγγραφείς του Κόσμου ταξιδεύουν στο Μέγαρο» συνεχίζει, για 2η χρονιά να προσκαλεί διάσημους συγγραφείς προκειμένου να κουβεντιάσουν τόσο με συνομιλητές που αντλούν δεξιότητες από ένα μεγάλο εύρος επαγγελματικών ιδιοτήτων, αλλά και με το κοινό της πόλης. Τον εφετινό κύκλο συζητήσεων ανοίγει (16 Οκτωβρίου) ο Χρήστος Αρμάντο Γκέζος που γεννήθηκε στην Αλβανία, γράφει στα ελληνικά και έχει μεταφραστεί σε εννέα γλώσσες.

Μουσική δωματίου από τη Λατινική Αμερική και την Ευρώπη ερμηνεύουν (24 Οκτωβρίου) οι Αθανάσιος Ζέρβας, Δημήτρης Χανδράκης, Δημήτρης Πάτρας και Χρύσα Γρένδα. Ο συνθέτης Γιώργος Καζαντζής, σε συνεργασία με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης και συμπαραγωγή με τη Διεύθυνση Πολιτισμού - Τουρισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης, παρουσιάζει (3 Νοεμβρίου) σε δική του ενορχήστρωση, ένα ανθολόγιο ορχηστρικών του κομματιών.

Στο πλαίσιο του 6ου Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής θα δοθούν (3, 4, 10 & 12 Νοεμβρίου) τέσσερις συναυλίες με κεντρικό άξονα το 1723, στο Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου (25, 27 & 29 Νοεμβρίου) συμμετέχουν δύο κορυφαία και ιστορικά σύνολα, όπως το κουαρτέτο Borodin που ιδρύθηκε το 1945 και το κουαρτέτο Fine Arts που ιδρύθηκε το 1946.  

Το κουαρτέτο Borodin. Πηγή φωτ.: Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Ο Γιάννης Μπέζος θα ερμηνεύσει (6 Νοεμβρίου) 25 τραγούδια σε στίχους του Αλέκου Σακελλάριου, και μουσικές των Γ. Μουζάκη, Μ. Σουγιούλ, Κ. Γιαννίδη, Ν. Γούναρη, Στ. Ξαρχάκου, Κ. Καπνίση, κ.ά., το αφιέρωμα στον Αράμ Χατσατουριάν πραγματοποιείται (13 Νοεμβρίου) από τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Αρμενίας και επ’ ευκαιρία εορτασμού των 120 ετών από την γέννηση του.

Η MOΥSA, η Συμφωνική Ορχήστρα Νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, προχωρά στη διεύρυνση των καλλιτεχνικών της οριζόντων, καθώς, την άνοιξη που μας πέρασε έκανε την παρθενική της εμφάνιση στο εξωτερικό, και συγκεκριμένα στη Ρουμανία, όπου, ως καλεσμένη της Ελληνικής Πρεσβείας στο Βουκουρέστι για τον εορτασμό της επετείου της 25ης Μαρτίου ερμήνευσε έργα σπουδαίων Ελλήνων και Ρουμάνων συνθετών.

Στο νέο πρόγραμμα του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, θα εμπλουτίσει (28 Σεπτεμβρίου, 22 Νοεμβρίου, 28 Δεκεμβρίου) τη δράση της δυναμικά με καινοτόμα μουσικο-παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά προγράμματα, και θα συνεργαστεί με σπουδαίους μαέστρους όπως ο Μίχαελ Πάλμερ. Ενώ, στην καθιερωμένη χριστουγεννιάτική της συναυλία, η ΜΟΥSΑ θα παρουσιάσει τη μουσική αγαπημένων τραγουδιών από μιούζικαλ, φέρνοντας το Μπρόντγουεϊ στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Μουσικοί της MOYSA. Πηγή φωτ.: Facebook/ MOYSA-Megaro Youth Symphony Orchestra

Ο Δεκέμβριος έχει τη τιμητική του και βάζει το κοινό της πόλης στο πνεύμα των γιορτών με το κλασικό Χριστουγεννιάτικο μπαλέτο, τον «Καρυοθραύστη» από το Ukrainian Classical Ballet  (15-17 Δεκεμβρίου),  ενώ η Λιλιπούπολη (20-23 Δεκεμβρίου) η θρυλική ραδιοφωνική σειρά που συνδέθηκε με την εποχή του Μάνου Χατζιδάκι στο Τρίτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ (1976-1980) και μεγάλωσε ως σήμερα γενιές και γενιές, ξαναζωντανεύει παρασύροντάς μας στον κόσμο των αγαπημένων τραγουδιών, σε μουσική Νίκου Κυπουργού, Δημήτρη Μαραγκόπουλου, Λένας Πλάτωνος, Νίκου Χριστοδούλου και στίχους της Μαριανίνας Κριεζή.

Μια παραμυθένια παράσταση γεμάτη όνειρα και αναμνήσεις υπό τη μουσική διεύθυνση του Νίκου Χριστοδούλου, που θα ζωντανέψει μέσα από τις ερμηνείες της Σαβίνας Γιαννάτου, του Δώρου Δημοσθένους, της Λένιας Ζαφειροπούλου και του Τάση Χριστογιαννόπουλου.

«Να γίνει το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης πολιτιστικός κόμβος»

Ο παραπάνω καλλιτεχνικός προγραμματισμός ανταποκρίνεται στο όραμα του καλλιτεχνικού διευθυντή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης (ΟΜΜΘ), Χρίστου Γαλιλαία, και της προέδρου ΔΣ του ΟΜΜΘ, Ευγενίας Αλεξανδροπούλου-Αιγυπτιάδου, να γίνει το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης πολιτιστικός κόμβος.

Ο Χρίστος Γαλιλαίας. Πηγή φωτ.: Facebook/ Christos Galilaias

«Όραμά μου είναι να γίνει το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης ένας πολιτιστικός κόμβος, στον οποίο θα ''διασταυρώνονται'' οι Τέχνες. Η μουσική δηλαδή να συνομιλεί γόνιμα με τις υπόλοιπες τέχνες, τον χορό, το σινεμά, τα εικαστικά και τη λογοτεχνία» αναφέρει ο Χρίστος Γαλιλαίας στο καλλιτεχνικό του σημείωμα και συνεχίζει:

«Θέλω να προσφέρω στους Θεσσαλονικείς την ευκαιρία να απολαμβάνουν θεάματα αξιώσεων, αναλόγων με αυτά που πραγματοποιούνται στις μεγάλες σκηνές της Ευρώπης. Οι ταξιδιώτες στην πόλη να ''βάζουν'' την επίσκεψη στο Μέγαρο στην ατζέντα τους και να χτιστεί μια σχέση εμπιστοσύνης με το κοινό.

Θέλω να δω τη ΜOYSA (Συμφωνική Ορχήστρα Νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης) να προοδεύει, να ταξιδεύει στον κόσμο, να συνεργάζεται με μεγάλους μαέστρους και σολίστ.

Τέλος, είναι πεποίθησή μου ότι το κοινό εκπαιδεύεται και αυτό είναι ένας από τους βασικότερους στόχους μου».

Σε παρόμοιο μήκος κύματος και το σημείωμα της κας. Ευγενίας Αλεξανδροπούλου-Αιγυπτιάδου, καθηγήτριας Δικαίου Πληροφορικής και τ. Αντιπρυτάνεως Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Η Ευγενία Αλεξανδροπούλου-Αιγυπτιάδου. Πηγή φωτ.: Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

«Όραμά μας είναι το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης να αποτελεί πόλο έλξης και κόμβο αριστείας στον χώρο του πολιτισμού και της κοινωνικής προσφοράς.

Προτεραιότητά μας ο πρωταγωνιστικός ρόλος του Μεγάρου στα πολιτιστικά δρώμενα της χώρας, η παρουσίαση ποιοτικών παραγωγών υψηλού επιπέδου, η ανάδειξη της MOYSA, της κορυφαίας Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων του Μεγάρου μας, στους διεθνείς ορίζοντες και η απήχηση του έργου μας σε ευρύτερα κοινωνικά στρώματα, με έμφαση στους νέους ανθρώπους.

Βασικός στόχος μας είναι το άνοιγμα προς την εκπαιδευτική και επιχειρηματική κοινότητα, η συμπερίληψη και η καινοτομία με την ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στη λειτουργία του Μεγάρου.

Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης ανήκει σε όλους και απευθύνεται στο σύνολο της κοινωνίας. Η συλλογική μας προσπάθεια, με τη στήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού,  κατατείνει στην ακτινοβολία του Μεγάρου, ως φάρου πολιτισμού,  στη Βόρεια  Ελλάδα και στην ευρύτερη περιοχή της Ν.Α. Ευρώπης» καταλήγει η κα. Ευγενία Αλεξανδροπούλου-Αιγυπτιάδου.

Πληροφορίες και αναλυτικό πρόγραμμα του καλλιτεχνικού προγραμματισμού του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης στην ιστοσελίδα του, εδώ.

Κεντρική φωτ.: Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Πηγή φωτ.: Shutterstock