Οι διαφωνίες μεταξύ των ηγετών της Ε.Ε. για τη συγκράτηση των τιμών του φυσικού αερίου και τα εθνικά πακέτα διάσωσης αναζωπυρώθηκαν σήμερα στην άτυπη συνάντησή τους στην Πράγα.
Τα περισσότερα κράτη της Ε.Ε ,μεταξύ τους και η Ελλάδα, ζητούν ένα ανώτατο όριο τιμών στο αέριο, αλλά δεν συμφωνούν στις λεπτομέρειες για το πώς θα πρέπει να εφαρμοστεί αυτό. Κάποιες πρωτεύουσα ζητούν ένα ευρύτερο πλαφόν σε όλες τις πηγές φυσικού αερίου ενώ άλλες ένα περιορισμένο πλαφόν μόνο στον τομέα του ρεύματος.
Η Γερμανία, η Δανία και η Ολλανδία αντιτίθενται σε οποιοδήποτε πλαφόν, καθώς ανησυχούν ότι αυτό θα τις δυσκολέψει να εξασφαλίσουν τις απαραίτητες προμήθειες αερίου ενόψει του χειμώνα και θα εξουδετερώσει τα κίνητρα για μείωση της κατανάλωσης.
Ο Αυστριακός καγκελάριος Καρλ Νεχάμερ, φθάνοντας σήμερα στη Σύνοδο Κορυφής είπε ότι οποιοδήποτε ανώτατο όριο τιμής πρέπει να επινοηθεί και να εφαρμοστεί με τρόπο που να υποστηρίζει τους προμηθευτές ενέργειας.
«Οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται. Και θα είναι έντονες γιατί… στόχος μας είναι να στηρίξουμε… παρόχους ενέργειας με αυτό, ώστε να μην μειωθεί η παροχή φυσικού αερίου», είπε.
Ο Τσέχος πρωθυπουργός Πετρ Φιάλα αναφέρθηκε συγκεκριμένα σε περιορισμό των τιμών του αερίου που χρησιμοποιείται στην ηλεκτροπαραγωγή, ενώ ο Λετονός ομόλογός του, Κριστζάνις Κάρινς, είπε ότι ένα ανώτατο όριο θα ήταν «θαυμάσιο», εφόσον θα διασφαλίζονται οι προμήθειες από τους παραγωγούς.
Ο πρόεδρος της συνόδου κορυφής και πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ δήλωσε ότι δεν αναμένεται απόφαση την Παρασκευή, αλλά ελπίζει ότι η συζήτηση μεταξύ των ηγετών θα οδηγήσει σε συμφωνία στην επόμενη συνάντησή τους στις 20-21 Οκτωβρίου.
«Η ενεργειακή κρίση είναι μια πολύ σημαντική πρόκληση που πρέπει να αντιμετωπίσουμε», είπε, προσθέτοντας ότι ελπίζει να προχωρήσουν οι συνομιλίες για τη μείωση της ζήτησης, την εξασφάλιση των προμηθειών και τη μείωση των τιμών.
Οργισμένη η Πολωνία
Ο Πολωνός πρωθυπουργός, Ματέους Μοραβιέσκι, τα έβαλε με τη Γερμανία που ανακοίνωσε πρόγραμμα επιδοτήσεων 200 δισ. ευρώ για να θωρακίσει νοικοκυριά και επιχειρήσεις από το αυξανόμενο ενεργειακό κόστος, κάνοντας λόγο για γερμανικό εγωισμό.
«Στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα υπάρξει πολύ εντατική συζήτηση για αυτό το θέμα», δήλωσε αργά την Πέμπτη. «Οι Ιταλοί δεν θα μπορούσαν να το κάνουν αυτό, οι Γάλλοι δεν θα μπορούσαν να το κάνουν αυτό, οι Πολωνοί δεν θα μπορούσαν να το κάνουν αυτό, αλλά αυτοί μπορούν να το κάνουν».
«Αν αυτή είναι η ίση και δίκαιη μεταχείριση της αρχής της κοινής αγοράς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τότε λυπάμαι πολύ, αλλά υπάρχει κάτι που δεν καταλαβαίνω», είπε.
Ο Βέλγος Αλεξάντερ ντε Κρο διαφώνησε, ωστόσο, λέγοντας ότι τα μεγάλα εθνικά πακέτα στήριξης είναι απαραίτητα ελλείψει οποιασδήποτε δράσης σε επίπεδο ΕΕ.
«Δεν μπορούσαμε απλώς να αφήσουμε τους ανθρώπους να αντιμετωπίσουν το κρύο», είπε στους δημοσιογράφους. «Αλλά η πραγματική λύση είναι να δράσουμε μαζί στην αγορά και τότε αυτά τα μεγάλα (εθνικά) πακέτα στήριξης δεν θα είναι πλέον απαραίτητα».
Με τις αποθήκες του φυσικού αερίου σε πληρότητα 90%, η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν δήλωσε ότι το μπλοκ είναι καλά προετοιμασμένο για τον χειμώνα.
Τι δήλωσε ο Έλληνας πρωθυπουργός
Σχετικά με το πλαφόν στις τιμές του αερίου που βρίσκεται σήμερα στο τραπέζι της Συνόδου Κορυφής ο Κυριάκος Μητσοτάκης σχολίασε ότι βλέπει «αυξανόμενη υποστήριξη άλλων αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων οι οποίοι έχουν συνταχθεί με το κάλεσμά μας για μία πιο δραστική παρέμβαση στη χονδρική αγορά του φυσικού αερίου»
«Με ενθαρρύνει ιδιαίτερα το γεγονός ότι η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχει αναγνωρίσει την ανάγκη για μία δραστική -προσωρινή αλλά δραστική- παρέμβαση στην αγορά φυσικού αερίου. Εκείνο που θα περιμέναμε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή -και αυτό είναι κάτι που πιστεύω ότι θα αναθέσουμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να κάνει για ακόμη μια φορά- είναι να καταλήξει σε μια συγκεκριμένη πρόταση μέχρι την επόμενη Σύνοδο Κορυφής στις Βρυξέλλες, σε μερικές εβδομάδες από τώρα.», πρόσθεσε.
Τόνισε δε ότι η απόφαση πρέπει να ληφθεί στην επόμενη Σύνοδο Κορυφής γιατί «έχουμε χάσει ήδη χρόνο».
Με πληροφορίες από το Reuters
Διαβάστε επίσης: Πώς θα επιχειρήσει η ΕΕ να συγκρατήσει τις τιμές του αερίου