Xρ. Σταϊκούρας: Προτεραιότητα η αναγέννηση της ναυπηγικής βιομηχανίας

Xρ. Σταϊκούρας: Προτεραιότητα η αναγέννηση της ναυπηγικής βιομηχανίας

Προτεραιότητα αποτελεί για την κυβέρνηση η «αναγέννηση» της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας, και προς την κατεύθυνση αυτή «τα τελευταία χρόνια, καταβάλλεται μια σημαντική και συντεταγμένη προσπάθεια με κανόνες από το υπουργείο Οικονομικών», ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταικούρας  σε ομιλία του σήμερα στο συνέδριο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς με θέμα: «Το Μέλλον της Ναυπηγικής Βιομηχανίας», όπου προανήγγειλε την ένταξη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στις στρατηγικές επενδύσεις ταχείας αδειοδότησης «fast track».

Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα η προσπάθεια στοχεύει στην επανεργοποίηση της ναυπηγικής βιομηχανίας προκειμένου «να διεκδικήσει και να αναλάβει  -προοπτικά - υψηλού επιπέδου κατασκευαστικό αντικείμενο, εντός και εκτός χώρας».

Ο ίδιος σημείωσε ότι η Ελλάδα διαθέτει τα εχέ́γγυα για σημαντική και βιώσιμη ανάπτυξη του ναυπηγικού κλάδου στο μέλλον, καθώς τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, Ελευσίνας και Νεωρίου Σύρου, που αποτελούν τους πυρήνες της ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στην Ελλάδα, διαθέτουν σημαντικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τη γεωγραφική τους θέση, τις βασικές τους υποδομές και την εμπειρία και τεχνογνωσία του προσωπικού τους.

Ο υπουργός Οικονομικών, Χρ. Σταϊκούρας, επεσήμανε πως η εξυγίανση της ναυπηγικής βιομηχανίας αποτελεί στρατηγικό στόχο της κυβέρνησης και αναφέρθηκε στο νομοσχέδιο που εγκρίθηκε την περασμένη Παρασκευή από το υπουργικό συμβούλιο. 

«Πάντα με πρωταρχικό στόχο τη δυναμική επανεκκίνηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αξιολογείται –και θα δρομολογηθεί σύντομα προς νομοθέτηση– πλέγμα διατάξεων το οποίο ρυθμίζει περαιτέρω ζητήματα αιγιαλού, χωροθετήσεων και συναφώς υπαγωγής σε καθεστώς στρατηγικής επένδυσης ταχείας αδειοδότησης», σημείωσε.

Στο πλαίσιο αυτό, το γεγονός ότι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουν μακρά εμπειρία σε σημαντικό κατασκευαστικό έργο, αποτελεί σοβαρό εχέγγυο και η εξυγίανση τους αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνηση.

Σημείωσε ότι η εταιρεία παρελήφθη, το 2019, σε καθεστώς Ειδικής Διαχείρισης, ενώ είχαν κηρυχθεί παράνομες κρατικές ενισχύσεις από το Δημόσιο, ύψους 700 εκατ. ευρώ, με καταδικαστική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. 

«Επιβλήθηκε στη χώρα μας κατ’ αποκοπή πρόστιμο 10 εκατ. ευρώ και ποινή 7,3 εκατ. ευρώ ανά εξάμηνο, το οποίο συνεχίζεται για όσο χρονικό διάστημα δεν επέρχεται συμμόρφωση της χώρας με την απόφαση, η οποία απαιτούσε να εκποιηθεί το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ» είπε ο υπουργός. 

«Το Υπουργείο Οικονομικών έθεσε εξαρχής ως προτεραιότητά του, την αναστροφή της αβέβαιης πορείας των μεγαλύτερων Ναυπηγείων της χώρας. Η προσπάθεια ευοδώθηκε το καλοκαίρι του 2021, με μια ανταγωνιστική, διαφανή και επιτυχή διαγωνιστική διαδικασία - μετά τη διενέργεια δύο πλειοδοτικών διαγωνισμών - με την ανάδειξη υπερθεματιστή επενδυτή και συνολικό τίμημα 53,3 εκατ. ευρώ» προσέθεσε ο κ. Σταϊκούρας.

Οι δύο διαγωνισμοί αφορούσαν διακριτά, αφενός ενιαίο λειτουργικό σύνολο της ΕΝΑΕ υπό Ειδική Διαχείριση και αφετέρου δε ακίνητο της ΕΤΑΔ. Προκειμένου να υπάρξει μεγιστοποίηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος και διασφάλιση της λειτουργικής συνέχειας της επιχείρησης στο καθεστώς της Ειδικής Διαχείρισης και, κατά συνέπεια, διατήρηση των θέσεων εργασίας, το Υπουργείο Οικονομικών, σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Εθνικής Άμυνας - αλλά και την Ειδική Διαχείριση και την ΕΤΑΔ - προχώρησε σε νομοθετικό, διοικητικό  και πολιτικό  επίπεδο στην επίλυση σειράς ζητημάτων.

Ειδικότερα, δρομολογήθηκαν: η παραχώρηση αποκλειστικής χρήσης αιγιαλού και θαλασσίου χώρου, συμπεριλαμβανομένης της επέκτασης της διάρκειας παραχώρησης, οι ανταλλαγές ακινήτων μεταξύ ΕΝΑΕ και ΕΤΑΔ, η νομιμοποίηση αυθαιρέτων κατασκευών, η ολοκλήρωση των εκκρεμών αδειοδοτήσεων και η έκδοση των απαραίτητων πιστοποιητικών, η μετεγκετάσταση δομής φιλοξενίας μεταναστών – σε συνεργασία με το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου – σε χώρο εκτός του Ναυπηγείου.

Με τις παρεμβάσεις αυτές επιλύθηκαν κάποια χρόνια προβλήματα, όπως ενδεικτικά αυτό της πρόσβασης του Ναυπηγείου στη θάλασσα, αυξάνοντας κατά τεκμήριο το ύψος των προσφορών στον διαγωνισμό που ακολούθησε, διευκολύνοντας τη λειτουργικότητα της επιχείρησης και καθιστώντας αξιοποιήσιμες εγκαταστάσεις και κατασκευές που είναι απαραίτητες για τις εργασίες των Ναυπηγείων.

Παράλληλα, μέσω της αρμόδιας Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων, παρέχεται τακτική ενημέρωση στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφορικά με εκκρεμή ζητήματα που άπτονται της πορείας μεταβίβασης των περιουσιακών στοιχείων σχετικά με το ενωσιακό δίκαιο.

Επιπρόσθετα, πρέπει να αναφερθεί ότι κατά των δύο διαγωνισμών (ΕΝΑΕ και ΕΤΑΔ), είχε προσφύγει, στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ο Δήμος Χαϊδαρίου. Πρόσφατα, η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας απέρριψε αυτές τις προσφυγές οι οποίες, εφόσον γίνονταν δεκτές, θα δημιουργούσαν επιπλοκές στην πώληση των Ναυπηγείων. Επομένως, προοπτικά, ανοίγει ο δρόμος για τη μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων στον πλειοδότη επενδυτή, αλλά και την αποζημίωση των εργαζομένων – που αποτελεί κύριο μέλημά μας.

Επιπλέον, μία σοβαρή επένδυση στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά εκτιμούμε ότι θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας. Καταβάλλουμε συντεταγμένη προσπάθεια επίλυσης χρόνιων προβλημάτων, γεγονός που δημιουργεί τις προϋποθέσεις ολοκλήρωσης του εγχειρήματος, επ’ ωφελεία όλων των εμπλεκόμενων μερών.

Για το σύνολο του κλάδου και τις προοπτικές αυτού τόνισε ότι Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, Ελευσίνας και Νεωρίου Σύρου, αποτελούν πυρήνες της ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στην Ελλάδα και διαθέτουν σημαντικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τη γεωγραφική τους θέση, τις βασικές τους υποδομές και την εμπειρία και τεχνογνωσία του προσωπικού τους.

Δεν παρέλειψε να αναφέρει ότι κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών, τα τρία αυτά ναυπηγεία ήρθαν αντιμέτωπα με σοβαρά, πολλαπλά και αλληλένδετα προβλήματα και ειδικά οικονομική δυσχέρεια, εκκρεμότητες ενωσιακού δικαίου, δικαστικές εμπλοκές, φθορά και απαξίωση υποδομών και μηχανολογικού εξοπλισμού, υψηλό κόστος παραγωγής σε σχέση με τον ανταγωνισμό, χρηματοδοτικά και λειτουργικά προβλήματα, καθυστερήσεις παραδόσεων, συρρίκνωση παραγωγικής δραστηριότητας και εξάρτηση - αμιγώς - από δημόσιες αναθέσεις.

Κλείνοντας τόνισε εμφατικά ότι, παρά τα προβλήματα, ο κλάδος είναι εδώ. Εξακολουθεί να διαδραματίζει ρόλο, ενώ οι ευκαιρίες που ανοίγονται, ιδίως στην παρούσα συγκυρία, είναι ιδιαίτερα σημαντικές. Η άρση των αδιεξόδων και η ανάπτυξη των ναυπηγείων με νέα κεφάλαια και τεχνογνωσία δύνανται να αποφέρουν σημαντικά οφέλη.

Για την απασχόληση και τις εξαγωγές, την οικονομική δραστηριότητα εν γένει, τη διάχυση νέων τεχνολογιών. Αλλά και, δυνητικά, για τη διατήρηση αμυντικής αυτονομίας, ως προς την επισκευή και κατασκευή πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού.