Το νέο λειτουργικό σύστημα του iPhone απειλεί το διαφημιστικό χρυσωρυχείο της Facebook

Το νέο λειτουργικό σύστημα του iPhone απειλεί το διαφημιστικό χρυσωρυχείο της Facebook

Στο τέλος του Ιουνίου, οι μέτοχοι και η διοίκηση του Facebook (FB NASDAQ) ανακουφίστηκαν όταν ένα ομοσπονδιακό δικαστήριο απέρριψε την προσφυγή της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου (FTC) εναντίον της εταιρείας. Βέβαια, η FB δεν έχει ξεμπερδέψει ακόμα με την FTC και το ομοσπονδιακό υπουργείο δικαιοσύνης, ούτε με τις πολιτειακές αρχές.

Η εταιρεία το ξέρει πολύ καλά και δεν κάθεται με σταυρωμένα χέρια. Χθες μάθαμε πως οι δικηγόροι της κατηγόρησαν την νέα πρόεδρο της FTC Lina Khan για μεροληψία εναντίον της εταιρείας, ζητώντας της εξαίρεσή της από όλες τις ενέργειες της FTC που μπορεί να έχουν στόχο την FB. Δεν ξέρουμε αν η προσπάθεια της εταιρείας θα πετύχει, ξέρουμε όμως με βεβαιότητα πως το πολιτικό κλίμα, και στα δύο μεγάλα κόμματα, δεν είναι πολύ φιλικό προς τους γίγαντες της τεχνολογίας.

Οποιοδήποτε πρόβλημα προκύψει από τους αγώνες των ομοσπονδιακών και πολιτειακών αρχών κατά της Facebook και των υπολοίπων γιγάντων της τεχνολογίας, δεν θα προκαλέσει άμεσα μεγάλη ζημιά σε αυτές. Αυτό όμως δεν ισχύει για αυτό που αυτές τις μέρες πρέπει να αποτελεί τον μεγαλύτερο εφιάλτη του Μαρκ Ζούκενμπεργκ.

Όπως είχαμε δει στο Liberal Markets πριν περίπου ένα πεντάμηνο η διοίκηση της Facebook ανησυχούσε ήδη από τότε για τις συνέπειες μίας απόφασης της Apple (AAPL NASDAQ), η οποία λήφθηκε με γνώμονα (ή μήπως πρόσχημα;) την προστασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών των τηλεφώνων της.

Η γιγαντιαία τεχνολογική επιχείρηση, που μέσω των υπερεπιτυχημένων κινητών της τηλεφώνων iPhone κρατά τα κλειδιά της εξώπορτας του διαδικτύου, αποφάσισε, όπως σχεδόν κάθε χρόνο, την αναβάθμιση του λειτουργικού συστήματος των τηλεφώνων της.

To iOS 14.6 και οι διαφημίσεις του Facebook

Το iOS 14.6, το οποίο άρχισε να εγκαθίσταται στα iPhone λίγο πριν το τέλος του Ιουνίου, έχει μέσα του μία αλλαγή που μπορεί να προκαλέσει πολύ μεγάλα προβλήματα στην Facebook και τη διαδικτυακή διαφημιστική αγορά. Κάθε φορά που ένας χρήστης εγκαθιστά το νέο λειτουργικό σύστημα, το τηλέφωνο τον ρωτά αν επιθυμεί να δώσει την δυνατότητα στην εφαρμογή του Facebook (όπως και σε κάθε άλλη παρόμοια εφαρμογή είναι εγκατεστημένη στο τηλέφωνο), να παρακολουθεί και να καταγράφει την δραστηριότητά του όταν επισκέπτεται ιστοσελίδες και εφαρμογές ποικίλου περιεχομένου.

Μέχρι τώρα, αυτή η δυνατότητα παρεχόταν αυτόματα στην Facebook, η οποία με αυτόν τον τρόπο μπορούσε να μαζέψει και να επεξεργαστεί έναν τεράστιο όγκο δεδομένων, και τελικά να προβλέψει τη συμπεριφορά και τις προτιμήσεις του χρήστη. Αυτό ήταν ένα από τα μεγαλύτερα ατού της Facebook στην προσπάθειά της να πείσει τους υποψήφιους διαφημιζόμενους πως μέσω του κοινωνικού της δικτύου θα μπορούσαν να στοχεύσουν με μεγάλη επιτυχία τους πιθανούς πελάτες τους και έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην κυριαρχία της Facebook στην διαδικτυακή διαφημιστική αγορά.

Σύμφωνα με χθεσινό ρεπορτάζ του Bloomberg, από τη στιγμή που ξεκίνησε η εγκατάσταση του λειτουργικού συστήματος iOS 14.6 μέχρι τώρα, περίπου το 75% των χρηστών των τηλεφώνων της Apple το έχουν ήδη εγκαταστήσει, και από αυτούς μόνο το 25% δίνει τη συγκατάθεσή του για την καταγραφή και επεξεργασία των δεδομένων τους.

Χωρίς να ξέρουμε ακριβώς τι ισχύει για το Facebook App, είναι απόλυτα βέβαιο πως αυτή η εξέλιξη δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα στην FB, αφού χάνει την πρόσβασή της σε μεγάλο όγκο δεδομένων και δεν μπορεί πλέον να ισχυριστεί πως οι διαφημίσεις μέσω του δικτύου της θα είναι το ίδιο στοχευμένες και επιτυχημένες όσο πριν.

Αυτό με τη σειρά του θα κάνει πιο διστακτικούς τους διαφημιζόμενους, με τελικό αποτέλεσμα τη μείωση των εσόδων της FB. Ένας από τους ειδικούς που ερωτήθηκαν στο παραπάνω άρθρο, εκτίμησε πως αν μόνο το 20% των χρηστών δώσει τη συγκατάθεσή του, τότε ο κύκλος εργασιών της εταιρείας θα μειωθεί κατά 7% ενώ αν το ποσοστό είναι ακόμα πιο χαμηλό, στο 10%, τότε η εταιρεία θα χάσει το 14% του τζίρου της. Ακόμα όμως και μία μείωση της τάξης του τάξης του 5% θα πλήξει την κερδοφορία της και θα είναι πολύ δυσάρεστη για τους μετόχους της επιχείρησης.

Η διοίκηση της FB δεν λέει πολλά για το θέμα. Από τη μία κατηγορεί την Apple πως ο πραγματικό στόχος της είναι η Facebook και όχι η προστασία των δεδομένων των χρηστών των iPhone, και από την άλλη υποστηρίζει πως έχει ήδη βρει τρόπους να αντιμετωπίσει το πρόβλημα. Λογικά θα μάθουμε περισσότερα πράγματα προς το τέλος του Ιουλίου, με την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων της επιχείρησης.

Η διαμάχη μεταξύ των δύο εταιρειών μπορεί να μη συγκινεί πολύ κόσμο, καθώς κανείς δεν πρόκειται να στενοχωρηθεί για τα προβλήματα δύο κολοσσών, αλλά έχει κάποιες παράπλευρες απώλειες. Πάρα πολλές επιχειρήσεις, κυρίως μικρού και μεσαίου μεγέθους, εξαρτώνται σχεδόν αποκλειστικά από την Facebook για τη διαφημιστική προώθηση των προϊόντων τους, και αυτή τη στιγμή ανησυχούν πάρα πολύ, διότι (πάλι σύμφωνα με το Bloomberg) ήδη έχει αρχίσει να παρατηρείται μείωση της ικανότητας των αλγορίθμων της Facebook να στοχεύσουν τους «σωστούς» πελάτες.

Οι επιχειρήσεις αυτές φοβούνται πως οι πωλήσεις τους θα μειωθούν, σαν συνέπεια των λιγότερο αποτελεσματικών διαφημίσεων, και πολλοί είναι ήδη αναστατωμένοι. Μερικοί από αυτούς μάλιστα κατηγορούν την Apple πως δεν νοιάζεται καθόλου για την τύχη τους, ακόμα και αν ενδιαφέρεται ειλικρινά για την αποφυγή της κατάχρησης των προσωπικών δεδομένων των χρηστών των τηλεφώνων της.

Αν οι πρώτες εκτιμήσεις για τις συνέπειες της κίνησης της Apple αποδειχθούν σωστές, είναι σίγουρο πως η Facebook και οι μέτοχοί της θα στριμωχτούν, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα. Όμως, αν πραγματικά πλήττονται πολλές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, στο τέλος θα αντιμετωπίσει πρόβλημα και η Apple, αφού θα φανεί πως δεν λαμβάνει υπόψη της τις συνέπειές των πράξεων της πάνω στους «αδύνατους».

Καλό είναι να παρακολουθήσουμε με προσοχή την εξέλιξη αυτής της υπόθεσης, καθώς είναι η πρώτη μεγάλη μάχη μεταξύ γιγάντων του διαδικτύου, και όλα δείχνουν πως δεν θα είναι η μόνη.

Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.