Η ανησυχητική αύξηση των συμβάντων απείθειας και βίας προς τις ελεγκτικές αρχές

Η ανησυχητική αύξηση των συμβάντων απείθειας και βίας προς τις ελεγκτικές αρχές

Πριν από πολλά χρόνια, γνωστός,  αυτοδημιούργητος Έλληνας επιχειρηματίας, ιδρυτής και ιδιοκτήτης μεγάλης βιομηχανίας κλωστοϋφαντουργίας, είχε διακριθεί, έστω και άτυπα, με τον τίτλο του ειλικρινέστερου φορολογούμενου στην Ελλάδα.

Είναι παροιμιώδες το γεγονός ότι εν έτει 1970 είχε δηλώσει ως εισόδημα το αστρονομικό για την εποχή ποσόν των 30 εκατ.δρχ. Όταν, μάλιστα, είχε ερωτηθεί σχετικά, είχε αναφέρει ότι αν όλοι οι έλληνες φορολογούμενοι αντί να ξοδεύουν χρήμα και χρόνο προκειμένου να βρουν τρόπους μείωσης των φορολογικών τους υποχρεώσεων, πλήρωναν κανονικά την εφορία τους, τότε και αυτοί θα ήταν κερδισμένοι αλλά και η οικονομία της χώρας θα είχε όφελος.

Ο λόγος για τον Ελευθέριο Μουζάκη, ο οποίος πεθαίνοντας το 2006 σε ηλικία 93 ετών άφησε μια περιουσία της τάξεως του 1 δισ.ευρώ.

Όλα αυτά, βέβαια, παρατίθενται ως αντιδιαστολή στα πρόσφατα λυπηρά επεισόδια όπου επιχειρηματίες δυσανασχετούν, προπηλακίζουν, τραμπουκίζουν ακόμη και χειροδικούν σε βάρος των ελεγκτικών οργάνων του ΣΔΟΕ, του ΕΦΚΑ αλλά και της αστυνομίας, επειδή ελέγχονται γιατί δεν κόβουν αποδείξεις, για την νομιμότητα της απασχόλησης του προσωπικού τους ή για οποιαδήποτε άλλη αιτία.

Η τάση αυτή της απείθειας και της ανυπακοής προς τα ελεγκτικά ή θεσμικά όργανα, δεν είναι καινούργια. Ξεκίνησε περίπου 14 χρόνια πριν με το κίνημα «δεν πληρώνω», το οποίο εμφανίστηκε ως έκκλιση προς τους έλληνες πολίτες να αρνούνται να πληρώνουν για κοινωνικά αγαθά που, κατά την άποψη τους, θα έπρεπε να τους παρέχονται δωρεάν ή με πολύ χαμηλότερο αντίτιμο.  Η δράση του κινήματος εξελίχθηκε σε σοβαρό πρόβλημα για την κυβέρνηση,[ η οποία προσπάθησε να το περιορίσει με την ψήφιση αυστηρών μέτρων, που περιλάμβαναν υψηλά πρόστιμα για όσους δεν πληρώνουν διόδια, ποινή φυλάκισης για όσους δεν πληρώνουν στα ΜΜΜ κλπ.

Όμως, όλοι αυτοί που, παρανόμως, δεν πλήρωναν διόδια, εισιτήριο στα μέσα μαζικής μεταφοράς, ΕΝΦΙΑ κλπ κλήθηκαν αργότερα να τα πληρώσουν στο πολλαπλάσιο λόγω προσαυξήσεων και προστίμων, δεδομένου ότι μια πρωτοβουλία πολιτών όσο οργανωμένη και μαζική να είναι δεν νομιμοποιεί την μη καταβολή οφειλών προς έναν ιδιωτικό ή δημόσιο φορέα για προϊόντα ή υπηρεσίες που χρησιμοποιήθηκαν.

Να σημειωθεί ότι η πρωτοβουλία αυτή στα επόμενα χρόνια, από το 2015 και μετά ατόνισε, για προφανείς λόγους.

Σήμερα, η τάση αυτή, επανέρχεται προς μια άλλη, επίσης παράνομη, κατεύθυνση. Αυτή, του «δεν ελέγχομαι». Μόνο που στην περίπτωση αυτή οι επιχειρηματίες που αρνούνται ελέγχους είναι, ήδη, αντιμέτωποι με αυστηρές ποινές.

Αυτό που προκαλεί ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι τα περιστατικά αυτά - τα οποία, ευτυχώς, δεν αφορούν την πλειοψηφία των επιχειρηματιών - τα τελευταία χρόνια γίνονται συχνότερα, με αποκορύφωμα αυτά των τελευταίων ημερών.

Το πρώτο, πιό πρόσφατο, συμβάν αφορά τον προπηλακισμό και την χειροδικία σε βάρος δυο εφοριακών σε επιχείρηση εστίασης στο Αργοστόλι.

Οι εφοριακοί διαπίστωσαν ότι το κατάστημα δεν έκοβε όλες αποδείξεις στους πελάτες και πήγαν στον επιχειρηματία για να του ζητήσουν εξηγήσεις.

Όταν  ανακοίνωσαν στον ιδιοκτήτη είτε ότι θα πληρώσει πρόστιμο είτε ότι το μαγαζί του θα κλείσει για μερικές ημέρες, ξέσπασε το επεισόδιο.

Σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες, οι δυο εφοριακοί οδηγήθηκαν δια της βίας έξω από το κατάστημα εστίασης. Συγκεκριμένα, τους έσπρωξαν έξω από το μαγαζί, στον πεζόδρομο. Μάλιστα, με το σπρώξιμο έπεσε κάτω και τραυματίστηκε μια γυναίκα εφοριακός. Στον επιχειρηματία επιβλήθηκε πρόστιμο και παράλληλα αποφασίστηκε να «σφραγιστεί» και το κατάστημα για έναν μήνα.

Πριν από δύο μήνες υπήρξε άλλο επεισόδιο σε beach bar στον Πάνορμο Σκοπέλου όταν κλιμάκιο του ΕΦΚΑ από τη Λάρισα, πήγε να κάνει έλεγχο για ανασφάλιστους εργαζόμενους.Ο ιδιοκτήτης αρνήθηκε να υποβληθεί σε νόμιμο έλεγχο, αρνήθηκε να δώσει τα στοιχεία που του ζητήθηκαν, ενώ ταυτόχρονα στην προσπάθειά του να μην συλληφθεί, έβριζε και απωθούσε τους αστυνομικούς που ενημερώθηκαν και πήγαν στο σημείο.

Ο 71χρονος ιδιοκτήτης άρχισε να φωνάζει στους υπαλλήλους του ΕΦΚΑ «είστε κλέφτες», να βρίζει και να φωτογραφίζει τους υπαλλήλους με το κινητό του τηλέφωνο.

Για την υπόθεση, το Αστυνομικό Τμήμα Σκοπέλου σχημάτισε δικογραφία για τα αδικήματα της βίας κατά υπαλλήλων, απείθεια, εξύβριση και παραβίαση προσωπικών δεδομένων.

Πριν λίγες ημέρες σημειώθηκε ένα λίγο διαφορετικό συμβάν. Αυτή τη φορά αρνητικός πρωταγωνιστής ήταν γνωστός τραγουδιστής, ιδιοκτήτης κέντρου στη Θεσσαλονίκη, ο οποίος όχι μόνο δεν δυνασχέτησε με τον έλεγχο των αστυνομικών οργάνων για υπέρβαση ωραρίου και ηχορύπανση αλλά κατεφέρθη δημόσια, από μικροφώνου, εναντίον τους. Μάλιστα, απευθυνόμενος προς τους θαμώνες είπε «ας μας γράψουν». Δεν παρέλειψε, βέβαια, να υποδείξει και στα αστυνομικά όργανα το…καθήκον τους λέγοντας «Νομίζω πως είναι στιγμή η αστυνομία να πάει να ψάξει τις γειτονιές αν κλέβουνε κανένα σπίτι και όχι να είναι εδώ μέσα».

Τα παραπάνω παραδείγματα είναι και τα πιό πρόσφατα που δείχνουν την απείθεια των υπόχρεων σε έλεγχο κατά των ελεγκτών.

Δεν υπάρχει κανένας λόγος να αμαυρώνεται η εικόνα των επιχειρήσεων από τέτοια περιστατικά, καθώς ο επιχειρηματικός κόσμος που οφείλει πρωτίστως να είναι εντάξει στις υποχρεώσεις του προς την Πολιτεία το πράττει. Στόχος, άλλωστε, όλων των επιχειρήσεων είναι να λειτουργήσουν σωστά, ειδικά στην εποχή που βρισκόμαστε να επωφεληθούν και από την φετινή, σημαντική  άνοδο  του τουρισμού.

Από τη στιγμή που ο επιχειρηματίας λειτουργεί σωστά,  «κόβει» τις νόμιμες αποδείξεις, έχει ασφαλισμένο προσωπικό και λειτουργεί με βάση τις διατάξεις του νόμου, τότε δεν έχει να φοβηθεί κανέναν έλεγχο. Δεν είναι , άλλωστε ούτε ηθικό ούτε δίκαιο να πιστεύουν κάποιοι ότι είναι υπεράνω του νόμου και βρίσκονται στο απυρόβλητο και να αρνούνται πεισματικά ελέγχους βασισμένοι σε μια ιδεοληψία άλλων εποχών.