Άκτωρ: Μια συνέντευξη, πολλά αναπάντητα ερωτήματα για την επόμενη μέρα

Άκτωρ: Μια συνέντευξη, πολλά αναπάντητα ερωτήματα για την επόμενη μέρα

Περισσότερα ερωτήματα δημιουργήθηκαν, παρά απαντήθηκαν από τον εκτελεστικό πρόεδρο του ΔΣ της Άκτωρ, Χρήστο Παναγιωτόπουλο κατά τη διάρκεια της  συνέντευξης τύπου που παραχώρησε. Απαντώντας σε ερωτήσεις του Liberal σχετικά με τη διαιτησία 100 εκατ. ευρώ στο Κατάρ, ο πρόεδρος της εταιρείας ανέφερε πως σχετικά  με τη διαιτησία ενημερώθηκε από το...Black Box (!) και αρχικά ανέφερε πως «δεν μας αφορά το εν λόγω ζήτημα». Στην ίδια απάντηση βέβαια σημείωσε πως έχουν γίνει οι κατάλληλες διεργασίες για την αντιμετώπιση ενδεχόμενης αρνητικής απόφασης. Παράλληλα, σημείωσε πως τα νέα έργα της εταιρείας ανέρχονται σε 1 δισ. ευρώ. 

Ειδικότερα, οι υπογεγραμμένες συμβάσεις από την αρχή του έτους  είναι 437 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ και ειδικότερα 262 εκατ. ευρώ δημόσια έργα και 175 εκατ. ευρώ ιδιωτικά. Προς υπογραφή έως τέλος του έτους είναι έργα ύψους 544 εκατ. ευρώ, ενώ αναμένεται το πράσινο φως για την υπογραφή σύμβασης 30 εκατ. ευρώ για την ασφαλτόστρωση στην παλιά εθνική οδό Πάτρα-Πύργου.  Όπως σημείωσε ο κ. Παναγιωτόπουλος , η παράδοση του μετρό Θεσσαλονίκης είναι εφικτή έως τις 31 Δεκεμβρίου 2023.

Απαντώντας σε ερώτηση του Liberal σχετικά με τη μαζική φυγή στελεχών από την εταιρεία και την πρόσληψή τους σε άλλες ανταγωνιστικές εταιρείες, ο κ. Παναγιωτόπουλος επεσήμανε πως «σε μια εταιρεία που έχει αυτή την εξέλιξη τα τελευταία χρόνια, οι εργαζόμενοι είναι προβληματισμένοι σχετικά με το μέλλον της. Και προφανώς όταν υπάρχει μια αντίστοιχη πρόταση από ανταγωνιστές, εννοείται πως κάποιος μηχανικός ή υπάλληλος μπορεί να μεταπηδήσει σε κάποια εταιρεία», ενώ παραδέχθηκε πως η φυγή αυτή συνεχίζεται τονίζοντας πως «αυτή η κατάσταση δεν είναι ένα τωρινό φαινόμενο. Το 2020 υπήρχε τμήμα στον Άκτωρα που κατά 65% αποχώρησε», αναφερόμενος στο ξενοδοχειακό κλάδο της εταιρείας. 


Για την ωρίμανση των έργων


Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η απάντηση του Προέδρου της εταιρείας στη δεύτερη ερώτηση που του υποβλήθηκε σχετικά με την ωρίμανση των έργων που είχε «χτυπήσει» η προηγούμενη διοίκηση. Ο κ. Παναγιωτόπουλος δήλωσε πως «τα περισσότερα έργα έχουν δημοπρατηθεί τους τελευταίους μήνες και το βασικό έργο κατά τη διάρκεια της προηγούμενης διοίκησης είναι αυτό της Ψυττάλειας», προσθέτοντας πως «θεωρώ δεδομένο ότι η σημερινή διοίκηση έχει φροντίσει ώστε το συγκεκριμένο έργο να προχωρήσει και να είναι σήμερα ένα έργο έτοιμο προς υπογραφή». Ο κ. Παναγιωτόπουλος δεν αναφέρθηκε ονομαστικά  σε άλλα έργα, αλλά απάντησε γενικώς πως  «οι συμβάσεις που αφορούν έργα προηγούμενων διεκδικήσεων είναι πάρα πολύ λίγες. Θα έλεγα κάτω από το 15% των συμβάσεων», χωρίς ωστόσο να αναφερθεί στην αξία των συμβάσεων των προηγούμενων διεκδικήσεων. 

«Μέσα από το Black Box μάθαμε για τη διαιτησία στο Κατάρ»

Σχετικά με το μείζον ζήτημα της διαιτησίας στο Κατάρ, ο κ. Παναγιωτόπουλος σημείωσε πως «δεν έχει καμία σχέση με εμάς, δεν θα απολογηθούμε για αυτό που έγινε. Εννοείται ότι η προηγούμενη διοίκηση διά αυτών των οποίων έκανε ή δεν έκανε, φτάσαμε σε ένα σημείο μέσα από το  Βlack Βox , ξαφνικά μία μέρα πριν  τη Γενική Συνέλευση της Ελλάκτωρ να μάθουμε αυτό το οποίο γνωρίζετε όλοι. Για τη διαιτησία των 100 εκατ. ευρώ, που ανέρχεται σε 32 εκατ. ευρώ για την Άκτωρ, αυτό που φροντίσαμε ήταν να ανακόψουμε τη συγκεκριμένη απόφαση, να την προσβάλουμε στα δικαστήρια όπως προβλέπεται από το νόμο του Κατάρ. Και είμαστε σε μία φάση όπου προσπαθούμε να βρούμε αν θα μπορέσουμε να ανακόψουμε ή να ακυρώσουμε αυτή την απόφαση».
Σε ό,τι αφορά στην κάλυψη αυτής της απόφασης του δικαστηρίου, εφόσον υπάρξει, ο κ. Παναγιωτόπουλος επεσήμανε πως «έχουμε προβλέψει και για αυτό δεν έχουμε αγγίξει το ποσό για το οποίο η διαιτησία έχει επιδικάσει για εμάς από την Αλβανία, ποσό που είναι μεγαλύτερο. Το έχουμε αφήσει στην άκρη και περιμένουμε».

Για τη μη είσπραξη των προκαταβολών έργων στη Ρουμανία 

Στην τελευταία ερώτηση του Liberal σχετικά με τις εισπράξεις των προκαταβολών για τα νέα έργα Lot 2 και Centura στη Ρουμανία, ο κ. Παναγιωτόπουλος επεσήμανε πως «το Lot 2 είναι της τάξης του 1 δισ. ευρώ, έργων τρένων με δύο διπλά τούνελ και στο οποίο ουσιαστικά η Άκτωρ είχε ξεκινήσει τη διαδικασία έκδοσης εγγυητικής προκαταβολής ποσού 55 εκατ. ευρώ. Η εγγυητική αυτή προχώρησε στην υπηρεσία και σταμάτησε καθώς η συγκεκριμένη εταιρεία, από την οποία, το σύνολο των τεχνικών εταιρειών προμηθευόντουσαν εγγυητικές στη Ρουμανία, η Citi, πτώχευσε και είναι υπό τον έλεγχο του κράτους αυτή τη στιγμή. Άρα όλη η διαδικασία έχει μείνει πίσω. Άρα εμείς φροντίσαμε, αλλάξαμε την εγγυητική και την έχουμε καταθέσει από την Ελλάδα και ουσιαστικά αναμένουμε τις επόμενες ημέρες, όχι μόνο την έκδοση της προκαταβολής αλλά εκτελούμε το έργο με ίδιους πόρους. Χωρίς να περιμένουμε την προκαταβολή». 

Σε ό,τι αφορά στην προκαταβολή του έργου της περιμετρικής οδού Centura, ο πρόεδρος της Άκτωρ επεσήμανε πως «η εγγυητική έχει ήδη προσκομιστεί, η προκαταβολή έχει ήδη εγκριθεί, αναμένεται να καταβληθεί τις επόμενες ημέρες  και αυτό το έργο εκτελείται κανονικά». 

Tέλος, σε ερωτήσεις δημοσιογράφων για τη συγγενική σχέση που έχει με τον επικεφαλής εταιρείας που δραστηριοποιείται στις κατασκευές, ο κ. Παναγιωτόπουλος σημείωσε πως δεν υπάρχει καμία σχέση της Ελλάκτωρ με αυτή την εταιρεία, καθώς «είναι μικρή και μη ανταγωνιστική». 

Το νέο επιχειρησιακό σχέδιο

Σε ό,τι αφορά στο σχεδιασμό της εταιρείας για τα επόμενα χρόνια ο κ. Παναγιωτόπουλος επεσήμανε πως στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2022 η εταιρεία αναμένεται να επιστρέψει στην κερδοφορία, ενώ σημείωσε πως την τριετία 2018-2020, οι πωλήσεις έπεσαν στα 500 εκατ. ευρώ, από 1,58 δισ. ευρώ. «Η εταιρεία επέστρεψε στον κατασκευαστικό τομέα για να μείνει» είπε χαρακτηριστικά και ανέλυσε το σχέδιο της διοίκησης που συμπυκνώνεται στους εξής τρεις τομείς:

  • Επαναδιαπραγμάτευση των όρων στις υπάρχουσες συμβάσεις για ορισμένα έργα στην Ελλάδα και Ρουμανία
  • Συμμετοχή με λύσεις που συμβαδίζουν με την πρόκληση της κλιματικής αλλαγής
  • Αποδέσμευση από άλλες χώρες και επικέντρωση των δραστηριοτήτων σε Ελλάδα και Ρουμανία