Φωτογραφία αρχείου
Ισχυρό τσουνάμι προκάλεσε ο αστεροειδής που εξαφάνισε τους δεινοσαύρους
Φωτογραφία αρχείου

Ισχυρό τσουνάμι προκάλεσε ο αστεροειδής που εξαφάνισε τους δεινοσαύρους

Το τέλος της βασιλείας των δεινοσαύρων, η μαζική εξαφάνιση του 75% των ζώων και των φυτών και ο κρατήρας διαμέτρου περίπου 100 χιλιομέτρων κοντά στη χερσόνησο Γιουκατάν του Μεξικού δεν ήταν οι μόνες συνέπειες μετά την πρόσκρουση αστεροειδούς, πλάτους 14 χιλιομέτρων, που έπεσε στη Γη πριν από 66 εκατομμύρια χρόνια. Σύμφωνα με νεότερη έρευνα, η οποία δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «American Geophysical Union Advances», η πρόσκρουση προκάλεσε αυξομείωση των παγκόσμιων θερμοκρασιών, ενώ σύννεφα αερολύματος, αιθάλη και σκόνης γέμισαν τον αέρα. Εντός 48 ωρών το τσουνάμι είχε κυκλώσει την υδρόγειο.

Προκειμένου οι ερευνητές να κατανοήσουν καλύτερα το τσουνάμι και την εμβέλειά του, στράφηκαν στη μοντελοποίηση και τροφοδότησαν ένα νέο υπολογιστικό μοντέλο με όλα τα διαθέσιμα γεωλογικά και ωκεανογραφικά δεδομένα από περίπου 120 πυρήνες ωκεάνιων ιζημάτων από όλον τον κόσμο. Σύμφωνα με τη μελέτη, το τσουνάμι ήταν αρκετά ισχυρό ώστε να δημιουργήσει πανύψηλα κύματα ύψους 1.500 μέτρων και να ταξιδέψει χιλιάδες χιλιόμετρα σχεδόν σε όλους τους ωκεανούς, αναφέρει η ΕΡΤ επικαλούμενη το CNN.

«Αυτό το τσουνάμι ήταν αρκετά ισχυρό ώστε να διαταράξει και να διαβρώσει ιζήματα σε ωκεάνιες λεκάνες στην άλλη άκρη του πλανήτη, αφήνοντας είτε ένα κενό στα ιζηματολογικά αρχεία είτε ένα συνονθύλευμα παλαιότερων ιζημάτων», δήλωσε η Μόλι Ρέιντζ η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης από το Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν.

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι η αρχική ενέργεια του τσουνάμι ήταν έως και 30.000 φορές μεγαλύτερη από την ενέργεια του καταστροφικού τσουνάμι του 2004 στον Ινδικό Ωκεανό, όπου έχασαν τη ζωή τους περισσότεροι από 230.000 άνθρωποι. Η ενέργεια της πρόσκρουσης του αστεροειδούς ήταν τουλάχιστον 100.000 φορές μεγαλύτερη από την ηφαιστειακή έκρηξη της Τόνγκα νωρίτερα φέτος.

Σύμφωνα με νέο μοντέλο που σχεδίασαμ οι ερευνητές, τις χειρότερες συνέπειες του τσουνάμι απέφυγε η σχετικά κλειστή θάλασσα της σημερινής Μεσογείου.