Κ. Αχ. Καραμανλής: Μέχρι το τέλος του 2022 θα συμβασιοποιηθούν έργα ύψους 5 δισ. ευρώ

Κ. Αχ. Καραμανλής: Μέχρι το τέλος του 2022 θα συμβασιοποιηθούν έργα ύψους 5 δισ. ευρώ

«Μελετήσαμε, ερευνήσαμε, διαβουλευτήκαμε και με γνώμονα την προστασία του δημοσίου συμφέροντος προσθέτουμε ένα ακόμα όπλο στην παραγωγή δημοσίων έργων», ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής, κατά την ολοκλήρωση της συζήτησης του σχεδίου νόμου για τις πρότυπες προτάσεις έργων υποδομών.

Ο υπουργός τόνισε, πως παρά τα «απίστευτα πράγματα» που ακούστηκαν απ' την αντιπολίτευση, το εργαλείο των πρότυπων προτάσεων που εισάγεται, δεν υιοθετεί αβίαστα τον θεσμό αυτό, ούτε μηχανιστικά αντιγράφει κάποιο πλαίσιο από άλλη χώρα. Επισήμανε ότι από τη συζήτηση υπήρξε απουσία οποιαδήποτε πρότασης από την αξιωματική αντιπολίτευση, αντίθετα αναλώθηκε «σε κραυγές, κριτική και στην ουσία δεν είπε το παραμικρό» σε αντίθεση με το ΚΙΝΑΛ «που ναι μεν έκανε σκληρή κριτική, αλλά έκανε και προτάσεις».

Εμείς, σημείωσε ο κ. Καραμανλής, «ακούσαμε τις προτάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων και τις προσθέσαμε στο σχέδιο νόμου».

Ο υπουργός ανέφερε πως η κυβέρνηση πιστεύει στην τεχνογνωσία του ιδιωτικού τομέα και θέλει την εμπλοκή στην παραγωγή και στην υλοποίηση των έργων. Απέρριψε την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ ότι η κυβέρνηση της ΝΔ «θέλει να δώσει τα μεγάλα έργα σε κάποιες συγκεκριμένες μεγάλες εταιρείες», λέγοντας ότι «επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ συμβασιοποιήθηκαν έργα ύψους 870 εκατ ευρώ, και από αυτά τα 800 εκατ. ευρώ πήγαν σε έναν εργολάβο!». 

«Τι υποκρισία είναι αυτή! Δεν ντρέπεστε, νομίζετε ότι είμαστε στην Χώρα των Θαυμάτων και δεν θα πάρετε απαντήσεις;» παρατήρησε προς τον ΣΥΡΙΖΑ.

Ο κ. Καραμανλής εξήγησε πως το εργαλείο των πρότυπων προτάσεων βοηθάει στην ανάδειξη καινοτόμων ιδεών, προετοιμασίας έργων σε τομείς προτεραιότητας του Δημοσίου, και παράλληλα με τις διαδικασίες του Δημοσίου, βοηθά στην επιτάχυνση της ωρίμανσης των έργων. Μέχρι το τέλος του έτους θα έχουν συμβασιοποιήθει έργα ύψους 5 δισ. ευρώ, αλλά δεν σταματάμε εδώ και θέλουμε να προχωρήσουν τα έργα και από το ΕΣΠΑ και απ' το Ταμείο Ανάκαμψης. Χρησιμοποιούμε την τεχνογνωσία και σε επίπεδο σχεδιασμού έργων, αλλά και την απόδοση μνήμης στον δημόσιο τομέα, προκειμένου να αποφευχθούν λάθη του παρελθόντος. Επίσης, αποσκοπεί στην εκμετάλλευση της ευελιξίας στην επιτάχυνση διαδικασιών. 
 
Ο ίδιος υπογράμμισε πως «το κράτος, όχι μόνο δεν υποχωρεί, αλλά παραμένει με μια βροντερή παρουσία, καθώς έχει εποπτικό ρόλο σε όλη αυτή την διαδικασία» και θα εγκρίνει ή όχι τις πρότυπες προτάσεις σε ένα έργο.

Σχετικά με την συμβατότητα του νομοσχεδίου με το ευρωενωσιακό δίκαιο, ο κ. Καραμανλής είπε ότι εμείς έχουμε ενημερώσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Οι πρότυπες προτάσεις έχουν λειτουργήσει με επιτυχία στην νότια Ιταλία, που είναι μια χώρα με σχεδόν ίδιες παθογένειες με την Ελλάδα, όπως έχουν λειτουργήσει και σε πολλές Πολιτείες των ΗΠΑ. Ο ανάδοχος του έργου θα επιλέγεται μέσα από διεθνή δημόσιο διαγωνισμό και αυτή είναι η διαφορά του νομοσχεδίου μας από άλλες διαδικασίες που έχουν υιοθετηθεί από χώρες της Λατινικής Αμερικής.

Αναφορικά με τις εξαιρέσεις έργων του ΤΑΙΠΕΔ, ο υπουργός είπε ότι «και εδώ σεβόμαστε τους όρους της διαφάνειας και έρχονται για να ενδυναμωθούν οι επενδύσεις στην χώρα». Σημείωσε δε, ότι ο νόμος 4412/16 της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ τροποποιήθηκε 330 φορές.

Εμείς, είπε ο κ. Καραμανλής «καλούμε τους ιδιώτες να συνδράμουν και να βοηθήσουν στην παραγωγή δημοσίων έργων, και είναι λυπηρό να γίνεται το 2022 μια συζήτηση δημόσιου εναντίον ιδιωτικού τομέα». Θύμισε ότι το 2014, πάλι ήταν η κυβέρνηση της ΝΔ εκείνη που θέσπισε τις ΣΔΙΤ, τις οποίες διατήρησε ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως και τις συμβάσεις παραχώρησης, Έτσι, «εάν και δεν διαφαίνεται, αν ποτέ ξανάρθει ο ΣΥΡΙΖΑ στην εξουσία, και τις πρότυπες προτάσεις θα υιοθετήσετε και θα εφαρμόσετε, γιατί είστε υποκριτές και άλλα λέτε, άλλα ψηφίζετε και άλλα κάνετε» είπε απευθυνόμενος στην αξιωματική αντιπολίτευση. 

Σχετικά με τις δύο τροπολογίες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ανέφερε πως με διάταξη διασφαλίζονται οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ, ώστε το μεγαλύτερο μέρος των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών να μην αναζητηθούν από αυτούς - και είπε πως προέκυψαν από την ένταξή τους στο ενιαίο μισθολόγιο, από την κρατικοποίηση του Οργανισμού που έκανε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. 

Απαντώντας στις επικρίσεις για τις προσλήψεις προσωπικού στον ΟΣΕ, ο υπουργός χαρακτήρισε οξύμωρο ο ΣΥΡΙΖΑ να τον εγκαλεί που προχωράει σε μια ταχεία διαδικασία προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ για σταθμάρχες και κλειδούχους που έχει ανάγκη ο Οργανισμός, όταν επί τεσσεράμισι χρόνια η κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε κάνει ούτε μια πρόσληψη στις εταιρείες αστικών συγκοινωνιών και στον σιδηρόδρομο.