Δομικές αλλαγές στο μάθημα της Ιστορίας προτείνει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής

Δομικές αλλαγές στο μάθημα της Ιστορίας προτείνει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής

Ριζικές αλλαγές στη φιλοσοφία και το περιεχόμενο της διδασκαλίας του μαθήματος της Ιστορίας, προτείνει το πόρισμα της επιτροπής του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, στην οποία ανατέθηκε η εκπόνηση του Σχεδίου Προγραμμάτων Σπουδών.

Οι βασικές αλλαγές αφορούν την απομάκρυνση από τη λογική της επανάληψης των ιστορικών κύκλων σε όλες τις βαθμίδες καθώς και την αύξηση της διδασκαλίας κατά μία ώρα.

Ως προς το περιεχόμενο, η επιτροπή του ΙΕΠ προκρίνει αλλαγή της εστίασης από την «καθαρά πολιτική ιστορία» που εστιάζει στη χρονολογική σειρά πολιτικών, στρατιωτικών και διπλωματικών γεγονότων, σε απόδοση μεγαλύτερης έμφασης στη τέχνη, την οικονομία και την κοινωνία. Στόχοι σύμφωνα με την έρευνα είναι η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και της εθνικής ταυτότητας καθώς και η ανάπτυξη δημοκρατικής συνείδησης

Στο πολυσέλιδο πόρισμα αναλύονται οι αλλαγές που προκρίθηκαν σε κάθε τάξη από το Δημοτικό μέχρι το Λύκειο, εκτός των Β'' και Γ' Λυκείου όπου δεν προτείνονται αλλαγές λόγω του μη οριστικοποιημένου συνολικού προγράμματος των τάξεων.

Ενδεικτικά στη Δ'' Δημοτικού, προτείνεται «η έμφαση της διδασκαλίας στη προφορική και τοπική ιστορία, όπως επίσης και σε στοιχεία θεματικής ιστορίας, µε σκοπό την κατάκτηση βασικών ιστορικών εννοιών, μεθόδων και γνώσεων διαμέσου της επεξεργασίας θεμάτων που αφορούν το άμεσο οικογενειακό – κοινωνικό τους περιβάλλον».

Διευκρινίζεται πως στην τέταρτη Δημοτικού η ύλη περιλάμβανε την ιστορική εξέλιξη από την προϊστορία, έως την οθωµανική κατάκτηση, η διδασκαλία της οποίας μεταφέρεται για την Πέμπτη Δημοτικού.

Έτσι γίνεται η πρόταση, σε κάθε μία από τις 13 περιφέρειες, για «τοπική μελέτη του παρελθόντος» και «διερεύνηση του κατά πόσον η όψη µιας περιοχής έχει αλλάξει στη µακρά διάρκεια του χρόνου».

Στην Ε' και ΣΤ τάξη του Δημοτικού, καθώς και στο Γυμνάσιο, στόχος θα είναι η έµφαση να δίνεται «στις σηµαντικές τεχνολογικές, κοινωνικές και πολιτισµικές αλλαγές με θεµατική εµβάθυνση σε σηµαντικά ζητήµατα, και λιγότερο στην εξέταση συγκεκριµένων προσώπων ή γεγονότων, µε την εξαίρεση της ίδρυσης του ελληνικού κράτους και των δύο παγκοσµίων πολέµων».

Α ΛΥΚΕΙΟΥ

Σε περίπτωση που εφαρμοστεί η πρόταση, δομική θα είναι η αλλαγή στην Α Λυκείου. Στη παρούσα φάση καλύπτει την Ιστορία του Αρχαίου Κόσµου, δηλαδή τη χρονική περίοδο από τους προϊστορικούς πολιτισµούς της Ανατολής έως την εποχή του Ιουστινιανού.

Η έρευνα του ΙΕΠ αντίθετα, συνιστά η διδασκαλία να αφορά την περίοδο από το 1880 ως σήµερα. Οι μαθητές θα εξετάσουν θέματα όπως η αποικιοκρατία και ο ιµπεριαλισµός, η περιπέτεια του εκσυγχρονισµού στην Ελλάδα, αλλά κυρίως η εδραίωση της νεωτερικότητας με έμφαση σε πτυχές της όπως: ο κόσµος της εργασίας, το συνδικαλιστικό κίνηµα, οι συνθήκες ζωής της εργατικής τάξης, ο αγώνας για τη χειραφέτηση των γυναικών, και η αίσθηση του µοντέρνου στη ζωγραφική, τη φωτογραφία και τη λογοτεχνία.

Τέλος το μάθημα θα έχει «πιο διεθνική» εστίαση με ανάλυση του Ψυχρού Πολέµου, των κοµµουνιστικών καθεστώτων, της παγκοσµιοποίησης αλλά και των νέων προκλήσεων όπως η ισλαµική τροµοκρατία, η προσφυγική κρίση και η ξενοφοβία.