Δεν πρέπει μία «ανυπότακτη» μειοψηφία να κλείσει ξανά τα σχολεία

Δεν πρέπει μία «ανυπότακτη» μειοψηφία να κλείσει ξανά τα σχολεία

Με το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς να απέχει μόλις ένα μήνα, είναι βέβαιο πως η κυβέρνηση προσπαθεί να βρει τις βέλτιστες λύσεις που θα επιτρέψουν στα σχολεία να λειτουργήσουν κανονικά, χωρίς lockdown και τηλεκπαιδεύσεις.

Με δεδομένο επίσης πως το 50-55% του ελληνικού λαού έχει ήδη εμβολιαστεί, προφανώς θα είναι αδιανόητο να κλείσουν πάλι τα σχολεία λόγω της πανδημίας. Δεν γίνεται μια «ανυπότακτη» μειοψηφία να «τιμωρεί» την παραγωγική πλειοψηφία, δεν μπορεί αυτό να γίνει ανεκτό αυτό σε μία δημοκρατική κοινωνία.

Πιστεύω πως η κυβέρνηση θα πρέπει να το πει αυτό από τώρα και ξεκάθαρα. Να πει δηλαδή ότι δεν θα κλείσουν τα σχολεία, δεν θα γίνει τηλεκπαίδευση και κάθε στρατηγική προστασίας απέναντι στον κορονοϊό που θα υιοθετηθεί, αυτόν τον στόχο θα εξυπηρετεί.

Σήμερα οι περισσότερες χώρες στην Ευρώπη λειτουργούν κανονικά σε όλα τα επίπεδα, δίχως να εμφανίζουν ιδιαίτερες εξάρσεις της νόσου. Σε όλες σχεδόν, η στρατηγική αντιμετώπισης είναι πανομοιότυπη:

  • Οι εμβολιασμένοι και όσοι έχουν νοσήσει εντός εξαμήνου, εισέρχονται ελεύθερα παντού.
     
  • Οι ανεμβολίαστοι και τα παιδιά πρέπει υποχρεωτικά να κάνουν self test κάθε 48 ώρες, το αποτέλεσμα του οποίου καταχωρείται από αυτόν που το διεξάγει σε μια εθνική βάση δεδομένων.
     
  • Στους κλειστούς χώρους, όλοι φοράνε μάσκες.

Και αν κάποιος βιαστεί να πει ότι αυτά δεν γίνονται, να τον πληροφορήσω πως στην Αυστρία όπου βρίσκομαι τις τελευταίες δέκα ημέρες το σύστημα λειτουργεί εξαιρετικά. Παντού (εστιατόρια, τελεφερίκ, αίθουσες συναυλιών, σπήλαια στα 1.800 μέτρα υψόμετρο) μας ζητάνε τα πιστοποιητικά εμβολιασμού καθώς και το πρόσφατο αρνητικό τεστ της κόρης μου. Το οποίο γίνεται κάθε δεύτερη ημέρα δωρεάν στο ξενοδοχείο και ανεβαίνει αυτόματα στην πλατφόρμα που έχει φτιάξει η Αυστριακή κυβέρνηση. Δέκα λεπτά μετά το τεστ, έρχεται το πιστοποιητικό στο κινητό μου.

Θα μπορούσε λοιπόν το παραπάνω μοντέλο να είναι μια βάση για την λειτουργία των σχολείων και στην χώρα μας; Να τροποποιήσει δηλαδή ελαφρά το υπουργείο Παιδείας την πολύ σωστή ανακοίνωση που έκανε (οι μη εμβολιασμένοι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να κάνουν δύο μοριακά τεστ την εβδομάδα και οι μη εμβολιασμένοι ή πολύ μικροί μαθητές δύο self test την εβδομάδα), λέγοντας πως τα παιδιά θα κάνουν υποχρεωτικά τα τεστ στο σχολείo κάθε Δευτέρα, Τετάρτη & Παρασκευή, την πρώτη ώρα του μαθήματος. Και να αποτελεί ευθύνη του κάθε σχολείου να ανεβάζει τα αποτελέσματα στο myschool.

Γιατί να γίνονται τα τεστ στο σχολείο και όχι από την κάθε οικογένεια, στο σπίτι;

  • Για να διασφαλίσουμε πως τα τεστ όντως θα γίνονται και τα αποτελέσματα θα είναι πραγματικά.
     
  • Για να αποφορτιστεί το σύστημα με την διανομή των δωρεάν τεστ από τα φαρμακεία και να υπάρξει καλύτερος έλεγχος του αποτελέσματος (π.χ. μέτρησε ποτέ κανείς εάν ο συνολικός αριθμό των τεστ που διατίθεται σε μαθητές κάθε εβδομάδα αντιστοιχεί στον αριθμό των self test που δηλώνονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα;). Σε κάθε σχολείο όμως θα αντιστοιχεί όμως συγκεκριμένος αριθμός τεστ, τα οποία θα αποστέλλονται ομαδικά.

Το παραπάνω είναι απλώς μια ιδέα για την ισχυροποίηση της αξιοπιστίας και του ελέγχου της όλης διαδικασίας. Θα συναντήσει αντίδραση εάν εφαρμοστεί; Εννοείται (ποιοι εκπαιδευτικοί θα κάνουν τα τεστ σε κάθε σχολείο, ποιοι θα τα ανεβάζουν στο myschool, θα χάνουμε ώρες μαθήματος, κλπ).

Αντίστοιχα μπορούν να υπάρξουν πολλές ακόμη ιδέες και προτάσεις σε αυτή την κατεύθυνση. Και όλες θα συναντήσουν αντίσταση. Κάθε καινούρια όμως διαδικασία που θα «δυσκολεύει» την ζωή για τους αδιάφορους ή για τους αρνητές του εμβολίου, θα στέλνει (από ανάγκη) όλο και περισσότερους στα εμβολιαστικά κέντρα.

Προτεραιότητα λοιπόν της κυβέρνησης την φετινή χρονιά θα πρέπει να είναι η διασφάλιση της αδιατάρακτης και φυσικής λειτουργίας των σχολείων, προπαντός για τους εμβολιασμένους και για όσους τηρούν με ευλάβεια τις διαδικασίες. Είναι ζωτικής σημασίας αυτό για το παρόν και το μέλλον της χώρας & για την ψυχική υγεία των παιδιών. Και θα πρέπει να το δημοσιοποιήσει από τώρα, με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο.

Όλες οι κοινωνίες μαθαίνουν σταδιακά να ζουν με το κορoνοϊό, τηρώντας με υπευθυνότητα μια σειρά από μέτρα πρόληψης & προστασίας. Δεν γίνεται στην Ελλάδα να συνεχίσουμε να αποτελούμε εξαίρεση.

* Ο Γιάννης Γιαννούδης είναι συνιδρυτής & διευθυντής του σχολείου για πολύ μικρά παιδιά Dorothy Snot preschool & kindergarten