Οι παγκόσμιες αεροπορικές εταιρείες συνεχίζουν να επιμένουν στον στόχο για τον καθαρό μηδενισμό εκπομπών άνθρακα μέχρι το 2050, υπογραμμίζοντας παράλληλα το μεγάλος κόστος που μπορεί να μεταφερθεί στους επιβάτες.
Σύμφωνα με την Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), - η οποία εκπροσωπεί περίπου 350 αεροπορικές εταιρείες, η επίτευξη του στόχου θα κοστίσει στους αερομεταφορείς 4,7 τρισεκατομμύρια δολάρια ή 174 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, τουλάχιστον ένα μέρος του οποίου είναι πιθανό να μετακυλιστεί ως υψηλότεροι ναύλοι.
Παρά τις προηγούμενες ενδείξεις ότι ορισμένες αεροπορικές εταιρείες γίνονταν όλο και πιο δύσπιστες σχετικά με τις πιθανότητες επίτευξης του στόχου, η ΙΑΤΑ απέφυγε να ανοίξει εκ νέου μια ευαίσθητη συζήτηση για το καθαρό μηδέν, καθώς οι επικεφαλής των αεροπορικών υπογράμμιζαν το στενό περιθώριο για τη βιομηχανία να επιτύχει τους στόχους της.
Ενίσχυσαν όμως την κριτική τους στις εταιρείες ενέργειας, κατηγορώντας τες ότι προσθέτουν αυθαίρετες χρεώσεις στην Ευρώπη, και στους κατασκευαστές αεροπλάνων που απέτυχαν να παραδώσουν εγκαίρως αποδοτικά αεροσκάφη.
«Έχουμε ακόμη χρόνο για να το πετύχουμε, αλλά πρέπει να δούμε περισσότερη δράση εκ μέρους όλων των εταίρων στην αλυσίδα αξίας για να διασφαλίσουμε ότι η βιομηχανία μπορεί να το πετύχει» δήλωσε ο γενικός διευθυντής της ΙΑΤΑ Γουίλι Γουόλς.
Τον Απρίλιο, ο ίδιος είχε προειδοποιήσει ότι η ατζέντα για τις καθαρές μηδενικές εκπομπές διολισθαίνει από την πορεία της, σε σχόλια που φαίνεται ότι είχαν σχεδιαστεί για να προκαλέσουν συζήτηση σχετικά με τις προκλήσεις.
Την Τρίτη, ο Γουόλς δήλωσε ότι δεν υπήρξε καμία συζήτηση για οποιαδήποτε καθυστέρηση του στόχου στην ετήσια συνάντηση αυτής της εβδομάδας στο Νέο Δελχί.
Οι προσπάθειες της βιομηχανίας για βιωσιμότητα επικεντρώνονται σε μεγάλο βαθμό γύρω από τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα φυτικής προέλευσης. Αλλά με τις τρέχουσες προμήθειες να καλύπτουν μόνο ένα κλάσμα των αναγκών των αεροπορικών εταιρειών σε καύσιμα, οι αερομεταφορείς προέτρεψαν τις κυβερνήσεις και τις εταιρείες ενέργειας να κάνουν περισσότερα.
«Οι πετρελαϊκές εταιρείες προφανώς δεν παράγουν (αρκετή) SAF (αεροπορικά καύσιμα που παράγονται χωρίς τη χρήση ορυκτών πρώτων υλών)», δήλωσε η επικεφαλής οικονομολόγος της ΙΑΤΑ Μαρί Όουενς Τόμσεν.
Η ενεργειακή βιομηχανία επιμένει ότι αρκετό SAF είναι διαθέσιμο στην Ευρώπη προς το παρόν μετά από μια σειρά επενδύσεων, με ορισμένα στελέχη και αναλυτές να λένε ότι οι αγορές είναι υπερπλήρεις.
«Θα πρέπει να υπάρχει υπεραρκετή παγκόσμια προσφορά SAF για να καλύψει την υποχρεωτική ζήτηση στην Ευρώπη στα πρώτα στάδια», ανέφερε η εξειδικευμένη έκδοση Argus Media σε μελέτη του Δεκεμβρίου.
Ωστόσο, ο Γουόλς δήλωσε ότι πολλές αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο δεν μπορούν να προμηθευτούν SAF χωρίς να το εισάγουν σε μεγάλες αποστάσεις, γεγονός που θα αναιρούσε τον στόχο της μείωσης των εκπομπών.
Μείωση του ενθουσιασμού
Στη συνάντηση σημειώθηκε αλλαγή τόνου μόλις τέσσερα χρόνια αφότου η βιομηχανία δεσμεύτηκε να εντείνει τα σχέδια για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής εν μέσω αυξανόμενων πιέσεων από τις ρυθμιστικές αρχές και τις περιβαλλοντικές ομάδες.
«Υπάρχει ένα επίπεδο σκεπτικισμού και ίσως θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο ενθουσιασμός για τη συνολική ενεργειακή μετάβαση έχει μειωθεί», δήλωσε ο Πάτρικ Χίλι, πρόεδρος του ομίλου Cathay Pacific.
Οι αεροπορικές εταιρείες βλέπουν υψηλότερα κέρδη για το 2025, που απαλλάσσονται από τις χειρότερες επιπτώσεις των παγκόσμιων εμπορικών εντάσεων από την πτώση των τιμών των παραδοσιακών καυσίμων αεροσκαφών.
Ο Ρομπ ΜακΛάουντ, επικεφαλής λύσεων ενεργειακού κινδύνου της Hartree Partners, προέτρεψε τις αεροπορικές εταιρείες να χρησιμοποιήσουν την εξοικονόμηση από το κόστος των καυσίμων για να επενδύσουν περισσότερο στην SAF, ώστε να συμβάλουν στην αντιμετώπιση των ανησυχιών σχετικά με τη χρηματοδότηση της μετάβασης.
Ο δασμολογικός πόλεμος του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ έχει ρίξει σκιά στις προοπτικές του κλάδου αυξάνοντας το λειτουργικό κόστος και πλήττοντας την ταξιδιωτική ζήτηση.
Τα νέα αεροσκάφη με χαμηλή κατανάλωση καυσίμων αναμένεται να βοηθήσουν στην προσπάθεια απαλλαγής από τον άνθρακα. Όμως οι καθυστερήσεις στην παραγωγή της Boeing και της Airbus έχουν αναγκάσει τους αερομεταφορείς να διατηρήσουν αεροπλάνα παλαιότερης γενιάς στον αέρα.
«Όλοι συνειδητοποιούν ότι είναι πολύ πιο περίπλοκο από ό,τι νομίζαμε πριν από μερικά χρόνια», δήλωσε ο Χίλι.
Η σύνοδος κορυφής, που φιλοξενήθηκε από την οικονομική αεροπορική εταιρεία IndiGo, ήταν επίσης ένας εορτασμός της ανάδειξης της Ινδίας σε μία από τις πιο καυτές αεροπορικές αγορές. Σε μια σπάνια παρουσία μεγάλου ηγέτη, ο πρωθυπουργός Ναρέντρα Μόντι δήλωσε ότι οι αερομεταφορείς της χώρας είναι έτοιμοι να συνεχίσουν να αγοράζουν, αφού έδωσαν «παραγγελίες για περισσότερα από 2.000 νέα αεροσκάφη».
Σηματοδότησε επίσης ένα νέο κεφάλαιο για την 80χρονη ΙΑΤΑ, καθώς εισήγαγε ως μέλος της την πρωτοπόρο εταιρεία χαμηλού κόστους Southwest Airlines.
Ο αμερικανικός αερομεταφορέας συμβόλιζε επί μακρόν μια εξέγερση κατά των παραδοσιακών αεροπορικών εταιρειών, αν και οι αναλυτές λένε ότι η Southwest μοιάζει πλέον με τους κύριους ανταγωνιστές της πλήρους εξυπηρέτησης, καθώς το κόστος αυξάνεται.