Η στρατοσφαιρική πτήση της Aegean
Shutterstock
Shutterstock

Η στρατοσφαιρική πτήση της Aegean

Το 2023 είναι για την Aegean ό,τι ήταν το 2020, αλλά από την ανάποδη. Από ένα έτος ζημιών ρεκόρ και αμφίβολης προοπτικής φθάσαμε σε τρία χρόνια σε μια χρήση ιστορικά υψηλών επιδόσεων και αισιοδοξίας για το μέλλον.

Το τρίτο τρίμηνο του 2023 μπορεί να θεωρηθεί συγκλονιστικό: Η καθαρή κερδοφορία έφθασε τα 132,5 εκατ. ευρώ λίγο παραπάνω από όλη την κερδοφορία του 2022. Μέσα σε 92 ημερολογιακές ημέρες η εταιρία πραγματοποίησε έναν άθλο επίδοσης αφού το 2022 δεν ήταν απλώς μια χρονιά ικανοποιητικών μεγεθών, αλλά μια χρήση ρεκόρ όλων των εποχών. Η προέλευση αυτών των κερδών ήταν αμιγώς οργανική, έρχεται σε ένα τζίρο τριμήνου 654 εκατ. ευρώ (+14,4%) και λειτουργικών κερδών 227,9 εκατ. ευρώ (+15,2%). 

Η δύσκολη δουλειά έγινε ωστόσο στα προηγούμενα τρίμηνα. Από το α’ εξάμηνο η εταιρία είχε καταφέρει να σβήσει το μείον από τη γραμμή των καθαρών κερδών για πρώτη φορά στην ιστορία της, καθώς η ανανέωση του στόλου και ο υψηλός βαθμός πληρότητας είχαν βελτιώσει τα περιθώρια. Στο τρίτο τρίμηνο η Aegean είχε 10% περισσότερη δυναμικότητα μεταφοράς επιβατών από τα προ-πανδημίας επίπεδα, ενώ ο συντελεστής πληρότητας αυξήθηκε από το 83,9% (τρίτο τρίμηνο 2022) στο 85,6%. 

Το εννεάμηνο γράφει καθαρά κέρδη 170,7 εκατ. ευρώ (+83,2%) και εφόσον η εταιρία επαναλάβει απλώς το περυσινό τέταρτο τρίμηνο η κερδοφορία θα προσεγγίσει τα 210 εκατ. ευρώ, με την κεφαλαιοποίηση να βρίσκεται στα 1,06 δισ. ευρώ, σχεδόν 5 φορές τα κέρδη. Τα μετρητά στον ισολογισμό αυξήθηκαν κατά 230 εκατ. ευρώ από την αρχή του έτους παρά την αύξηση των χρηματοοικονομικών εξόδων κατά 75% στο εννεάμηνο (36,3 εκατ. ευρώ) δίνοντας άνετη δυνατότητα αποπληρωμής των warrants καθώς και πληρωμής μερίσματος. Το καθαρό χρέος μαζί με τις χρηματοδοτικές μισθώσεις μειώθηκε στα 408 εκατ. ευρώ έναντι 478 εκατ. ευρώ στην αρχή του έτους. Με βάση όλα τα παραπάνω τα 0,5 ευρώ είναι μάλλον μια πολύ μετριοπαθής προσέγγιση για την εκτιμώμενη μερισματική διανομή του 2023. 

Το δ’ τρίμηνο με βάση τα στοιχεία της κίνησης (αφίξεις/αναχωρήσεις) των αεροδρομίων της χώρας κινείται σταθερά με μικρό διψήφιο ποσοστό ανόδου σε σχέση με το έτος ρεκόρ του 2019. Η τάση είναι θετική και στο εξωτερικό, καθώς και ο ανταγωνισμός φαίνεται ότι περιμένει αυξημένη κίνηση κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων. Από ότι φαίνεται το 2023 θα είναι το νέο σημείο αναφοράς για τις τουριστικές αφίξεις στην Ελλάδα αλλά και για τα αποτελέσματα της Aegean. Της μόνης ίσως εισηγμένης εταιρίας στο ΧΑ που μπορεί να κεφαλαιοποιήσει άμεσα τις ισχυρές τάσεις του τουρισμού στην Ελλάδα. 

Περισσότερα στην τηλεδιάσκεψη που έχει προγραμματίσει η εταιρία στις 23 Νοεμβρίου.