Η κινητικότητα στον ΟΛΘ, η γεωπολιτική σκακιέρα και η επόμενη μέρα στο λιμάνι

Η κινητικότητα στον ΟΛΘ, η γεωπολιτική σκακιέρα και η επόμενη μέρα στο λιμάνι

Κινητικότητα παρατηρείται ξανά γύρω από τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), καθώς γίνεται λόγος για επικείμενη δημόσια πρόταση εξαγοράς μετοχών σε τιμή-στόχο τα 40 ευρώ, την ώρα που αναμένεται να ξεκινήσει η επέκταση της 6ης προβλήτας, έργο στρατηγικής σημασίας για το λιμάνι και την ευρύτερη περιοχή.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η πρόταση φέρεται να προετοιμάζεται από αμερικανικό private equity fund, σε συνεργασία με την οικογένεια Louis Dreyfus, γνωστή για την παγκόσμια παρουσία της στον χώρο της ναυτιλίας και των logistics. Η ίδια οικογένεια είχε επιχειρήσει πριν από μερικούς μήνες να αποκτήσει μειοψηφικό ποσοστό στον ΟΛΘ, καταθέτοντας δημόσια πρόταση στα 27 ευρώ ανά μετοχή, χωρίς όμως επιτυχία, καθώς το προσφερόμενο τίμημα θεωρήθηκε χαμηλό και συγκέντρωσε μόλις το 2,58% των μετοχών.

Η αγορά ωστόσο δείχνει να προεξοφλεί τις εξελίξεις. Στις τελευταίες τρεις συνεδριάσεις, η μετοχή του ΟΛΘ κατέγραψε άνοδο 15,1%, από τα 30,4 στα 35 ευρώ, συνοδευόμενη από υψηλό συναλλακτικό όγκο που έφτασε τα 84.261 τεμάχια. Η χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας με βάση την προτεινόμενη τιμή των 40 ευρώ ανά μετοχή ανεβαίνει στα 403,2 εκατ. ευρώ, αποτιμώντας τον ΟΛΘ ως μία από τις πιο σημαντικές υποδομές της χώρας.

Παρά τη φημολογία, η Διοίκηση του ΟΛΘ σε ανακοίνωσή της ανέφερε πως δεν έχει λάβει καμία επίσημη ενημέρωση ή πρόταση, ούτε και έχει κατατεθεί οποιοδήποτε αίτημα για αλλαγή της μετοχικής σύνθεσης. 

Ωστόσο, η διαρροή πληροφοριών ενισχύει την εντύπωση ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια συντονισμένη προσπάθεια αλλαγής ελέγχου, με φόντο τις γεωπολιτικές προτεραιότητες της Δύσης στα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας.

Η σημερινή μετοχική σύνθεση και η παρουσία Σαββίδη

Υπενθυμίζεται ότι το 50,579% των μετοχών του ΟΛΘ ελέγχεται από τον Ιβάν Σαββίδη, μέσω δύο σχημάτων. To κοινοπρακτικό σχήμα South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT) μέσω του οποίου ελέγχει το 44,669% των μετοχών (4.502.625 μετοχές) και η Belterra Investments Ltd. που κατέχει επιπλέον 5,91% (595.743 μετοχές).  Στο ίδιο κοινοπρακτικό σχήμα μετέχει και η Terminal Link, εταιρεία συμφερόντων της γαλλοκινεζικής CMA CGM, με ποσοστό 22,331%. Παράλληλα, το ελληνικό Δημόσιο διατηρεί ακόμη ποσοστό 7,27%.

Η όποια κίνηση εξαγοράς οφείλει να λάβει υπόψη τις ισορροπίες και τα προτιμησιακά δικαιώματα που διαθέτει η πλευρά Σαββίδη, καθιστώντας τη συγκατάθεσή του αναγκαία για κάθε πιθανή μεταβολή ελέγχου. Αν και επισήμως δεν έχει τοποθετηθεί, μια πρόταση με τίμημα 40 ευρώ ανά μετοχή εκτιμάται ότι του προσφέρει απόδοση περίπου 60% στα οκτώ χρόνια της επενδυτικής του παρουσίας στον ΟΛΘ, κάτι που ενδέχεται να λειτουργήσει ως κίνητρο εξόδου, αν συντρέξουν και πολιτικο-οικονομικοί λόγοι.

Η είσοδος δυτικών συμφερόντων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης ερμηνεύεται και υπό το πρίσμα της αυξανόμενης γεωπολιτικής σημασίας της Βόρειας Ελλάδας, ως πύλης προς τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Η στρατηγική στόχευση για έναν «άξονα λιμένων» (Αλεξανδρούπολη – Καβάλα – Θεσσαλονίκη – Βόλος) υπό δυτικό έλεγχο είναι πλέον σαφής, με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ήδη να αποτελεί σημείο αναφοράς των αμερικανικών σχεδιασμών.

Ενδεικτικό των κυβερνητικών προθέσεων θεωρείται και το «πάγωμα» του διαγωνισμού για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου, όπου ο ΟΛΘ – και συνεπώς η πλευρά Σαββίδη – είχε επικρατήσει.

Οι διοικητικές αναταράξεις

Το κλίμα αβεβαιότητας εντάθηκε και από τις πρόσφατες αλλαγές στη διοίκηση του ΟΛΘ. Η απομάκρυνση του κ. Αθανάσιου Λιάγκου από τη θέση του προέδρου – ο οποίος ανέλαβε τα ηνία το 2020 – ερμηνεύτηκε ως απόρροια των εσωτερικών τριβών ανάμεσα στους δύο βασικούς μετόχους. Η πλευρά Σαββίδη φέρεται να αποδίδει στον κ. Λιάγκο στενές σχέσεις με την CMA CGM και με κυβερνητικούς κύκλους, γεγονός που, κατά τις ίδιες πληροφορίες, οδήγησε στην αντικατάστασή του.

Το νέο Διοικητικό Συμβούλιο με πρόεδρο την Αγγελική Σαμαρά προτάθηκε από την πλειοψηφούσα μετοχική ομάδα και προβάλλεται ως μέρος μιας «διοικητικής ανανέωσης». Η κίνηση αυτή προστίθεται σε αλληλουχία γεγονότων που αποτυπώνουν τις εύθραυστες ισορροπίες στην ηγεσία του λιμένα, τη στιγμή που η έναρξη των εργασιών επέκτασης της 6ης προβλήτας – ένα έργο ύψους περίπου 150 εκατ. ευρώ – αποτελεί την επόμενη μεγάλη πρόκληση για το λιμάνι. Η επιτυχής υλοποίηση θα ενισχύσει τη δυναμική του ΟΛΘ στην εξυπηρέτηση μεγάλων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και θα αυξήσει τη στρατηγική του σημασία στον διαμετακομιστικό χάρτη.

Εν μέσω αυτών των εξελίξεων, η στάση του Ιβάν Σαββίδη αναμένεται να κρίνει πολλά. Η αποδοχή ή απόρριψη μιας ενδεχόμενης δημόσιας πρότασης θα επηρεάσει όχι μόνο το ιδιοκτησιακό καθεστώς του λιμένα, αλλά και το ευρύτερο γεωοικονομικό ισοζύγιο στη Βόρεια Ελλάδα.