field_kentriki_fotografia
Τι «βλέπει» η Google και επενδύει στην Ελλάδα

Σε 2,2 δισ.ευρώ εκτιμάται η συνεισφορά που θα έχει στο ΑΕΠ η πρόσφατα ανακοινωθείσα επένδυση της Google στην Ελλάδα ως το 2030, η οποία ταυτόχρονα θα δημιουργήσει περισσότερες από 19.400 θέσεις εργασίας. 

Όπως ανακοινώθηκε στην επίσημη παρουσίαση, η επένδυση του Google περιλαμβάνει τη δημιουργία του πρώτου Google Cloud region στη χώρα, το οποίο θα διευκολύνει τους πελάτες να εξυπηρετούν τους χρήστες τους ταχύτερα, πιο αξιόπιστα και με μεγαλύτερη ασφάλεια.

Ακόμη, περιλαμβάνει την επέκταση της συνεργασίας της Google με την Deloitte για τη δημιουργία Κέντρων Αριστείας αφιερωμένων στη Βιωσιμότητα και την Τεχνητή Νοημοσύνη σε Πάτρα και Θεσσαλονίκη, την προσφορά του Google.org, του φιλανθρωπικού βραχίονα της Google, στον οργανισμό INCO και στο Impact Hub, ύψους 1 εκατ. ευρώ για την υποστήριξη κοινωνικών επιχειρήσεων από υποεκπροσωπούμενες κοινότητες, οι οποίες επικεντρώνονται σε βιώσιμες λύσεις και στον οικοτουρισμό στην Ελλάδα, καθώς και την την επερχόμενη συνεργασία της με το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, ώστε μέσα από την ψηφιακή πλατφόρμα Google Arts & Culture ο πολιτισμός της Ελλάδας να γίνει ακόμη πιο προσβάσιμος στο παγκόσμιο κοινό.  

Η επένδυση της Google με Cloud Region στη χώρα μας μπορεί να χαρακτηρισθεί ως ένας σημαντικός και εμβληματικός «σταθμός» στην προσπάθεια προσέλκυσης επενδύσεων σε τεχνολογίες αιχμής, η οποία έχει ενταθεί μέσα στην τελευταία διετία. 

Επενδύσεις σε καινοτομία και data centers

Ο λόγος βέβαια για μεγάλες επενδύσεις, όπως αυτές της Pfizer, της Cisco και της Deloitte, των τριών αμερικανικών πολυεθνικών κολοσσών αλλά και της Accenture και φυσικά το τηλεπικοινωνιακό hub της Deutsche Telekom που αναβάθμισαν σημαντικά τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα ανοίγοντας εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας. 

Για να φθάσουμε και στα data centers της Amazon web services, της Microsoft και το πιο πρόσφατο της Google, κινήσεις που έχουν καταφέρει να συγκεντρώσουν την αφρόκρεμα των πολυεθνικών κολοσσών στη χώρα μας. 

Οι λόγοι για τους οποίους οι ξένοι κολοσσοί βλέπουν τη χώρα μας ως επενδυτική ευκαιρία είναι αρκετοί.

Ο πρώτος είναι η συνεχιζόμενη με ταχείς και αμείωτους ρυθμούς ψηφιοποίηση της καθημερινότητάς μας. Η ψηφιοποίηση αυτή προϋποθέτει κίνηση και αποθήκευση δεδομένων. Λαμβάνοντας υπόψη ότι σήμερα το 60% των μεγαλύτερων εταιρειών, παγκοσμίως είναι εταιρείες πληροφορικής, ενώ οχτώ στις 10 διαχειρίζονται δεδομένα έναντι δυο στις 10 πριν μια δεκαπενταετία είναι εύκολο να συμπεράνουμε την ανάγκη παρουσίας data center regions. Όπως αυτό της Microsoft στην Αττική, το οποίο εκτιμάται ότι θα αποτελέσει επένδυση της τάξης των 400 εκατ. ευρώ και θα περιλαμβάνει τρία data centers. Αρκετές είναι οι μικρότερες επενδύσεις, της τάξης των 3-10 εκατ. ευρώ από εταιρείες όπως η Hellas Sat, η Cloudrock και η Lancom. Για να φθάσουμε, φυσικά και στο cloud region της Google. 

Εκτός από την αύξηση της χρήσης των τεχνολογικών εφαρμογών που είναι δεδομένη, ρόλο παίζει και η γεωγραφική θέση της Ελλάδας. Δεν είναι λίγα τα στελέχη των μεγάλων ξένων εταιρειών πληροφορικής που «βλέπουν» τη χώρα μας ως ένα δεύτερο κόμβο μεταφοράς δεδομένων από την Ασία, την Αφρική και τη Μέση Ανατολή, εναλλακτικό της Μασσαλίας. 

Σημειώνεται ότι η γαλλική πόλη έχει καταστεί βασικός κόμβος μεταφοράς δεδομένων μέσω των σημαντικών επενδύσεων που έχουν πραγματοποιηθεί εκεί τα τελευταία χρόνια. Σε αυτόν τον διάδρομο συνωστίζονται υποθαλάσσια καλώδια οπτικών ινών με τεράστιες χωρητικότητες τα οποία μάλιστα θα αυξηθούν στο άμεσο μέλλον, καθώς εταιρείες-κολοσσοί όπως η Meta (Facebook) και η Google ετοιμάζουν νέα καλώδια. 

Έτσι, αντί τα δεδομένα να ακολουθούν τη διαδρομή για την Νοτιανατολική Ευρώπη μέσω της Μασσαλίας, η παρουσία των μεγάλων παρόχων υπηρεσιών στη χώρα μας με data centers θα επιτρέψει σε κρίσιμες εφαρμογές να προσφέρονται με μικρότερο χρόνο απόκρισης (latency), ο οποίος αποκτά ιδιαίτερη σημασία σε τεχνολογίες όπως η Εικονική Πραγματικότητα ή ακόμη και τα αυτόνομα οχήματα. Άλλωστε, το σημείο αυτό τονίστηκε ιδιαίτερα και από την Πρόεδροςτης Google Cloud International, Adaire Fox-Martin κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της επένδυσης της Google. 

Ένας ακόμη παράγοντας που λαμβάνεται σοβαρά υπόψη από τις μεγάλες πολυεθνικές είναι και αυτός του τουρισμού, ο οποίος για το 2022 κατάφερε να ισοφαρίσει, αν όχι να «σπάσει» το προπανδημίας ρεκόρ του 2019. 

Η αύξηση της ζήτησης για τον ελληνικό τουρισμό είναι βέβαιο ότι θα θα δημιουργήσει νέες ανάγκες για το σύνολο των τουριστικών επιχειρήσεων, όπως παρουσία και προβολή στο Internet, δυνατότητα κρατήσεων σε πραγματικό χρόνο, προγραμματισμό διακοπών και συνδυασμένες μεταφορές. Αυτές όλες οι διαδικασίες προϋποθέτουν υπηρεσίες, εφαρμογές αλλά και υποδομή, την οποία θα παρέχουν όλες οι μεγάλες εταιρείες στη χώρα μας. Άλλωστε και στις δραστηριότητες της Google περιλαμβάνεται και η ενίσχυση των βιώσιμων επιχειρηματικών λύσεων τον τομέα του οικοτουρισμού, η συνεργασία με το υπουργείο Τουρισμού, καθώς και το υπουργείο Πολιτισμού. 

Ένας άλλος τομέας για τον οποίο οι παραπάνω μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες τεχνολογίας αιχμής ενδιαφέρονται για τη χώρα μας είναι και αυτός της πράσινης μετάβασης και της βιώσιμης ανάπτυξης, που προϋποθέτουν νέα μοντέλα ανάπτυξης τα οποία μπορούν να δημιουργηθούν μόνο με τη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών και τα οποία απαιτούν εκπαίδευση και υιοθέτηση νέων σύγχρονων επιχειρηματικών διαδικασιών. 

Όπως, μάλιστα, τόνισε και η κυρία  Πέγκυ Αντωνάκου, Διευθύντρια της Google για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. «…η επιλογή της Google  Είναι μια σημαντική ψήφος εμπιστοσύνης στη χώρα μας και μια ευκαιρία να μοιραστούμε το όραμά μας που είναι να είμαστε χρήσιμοι, μέσω των τεχνολογιών μας, με κάθε πιθανό τρόπο – για την επιχειρηματικότητα, την εκπαίδευση, τον πολιτισμό, το περιβάλλον»