Πού θα φτάσει η τιμή του πετρελαίου - Τα σενάρια της Deutsche Bank
shutterstock
shutterstock
Mέση Ανατολή

Πού θα φτάσει η τιμή του πετρελαίου - Τα σενάρια της Deutsche Bank

Για ένα ενδεχόμενο οικονομικό σοκ που μπορούν να προκαλέσουν οι τιμές του πετρελαίου, στο ακραίο σενάριο κλιμάκωσης της κρίσης στη Μέση Ανατολή μεταξύ του Ισραήλ και του Ιράν, αναφέρθηκε τη Δευτέρα (16/06) η Deutsche Bank.

Σημειώνεται πως οι τιμές του «μαύρου χρυσού» κατέγραψαν κατακόρυφη άνοδο την Παρασκευή, όταν το Ισραήλ ξεκίνησε τις επιθέσεις κατά στρατιωτικών στόχων του Ιράν.

Στις 13:30 της Δευτέρας (ώρα Ελλάδας) τα συμβόλαια του Brent - παράδοσης Αυγούστου - έχαναν 0,65 στα 73,78 δολάρια ανά βαρέλι και τα συμβόλαια του αμερικανικού αργού (WTI) - παράδοσης Αυγούστου - έπεφταν 0,5%.

Στενό του Ορμούζ

Η εν λόγω μικρή πτώση μπορεί να έρχεται ως κατοχύρωση των μεγάλων κερδών που αποκόμισαν οι επενδυτές από το πετρέλαιο την Παρασκευή, με την Deutsche Bank να εστιάζει την προσοχή της στο Στενό του Ορμούζ.

Οι αναλυτές του επενδυτικού οίκου τονίζουν πως το Ιράν μπορεί να προβεί σε αντίποινα εις βάρος του Ισραήλ, κλείνοντας το Στενό το οποίο είναι ζωτικής σημασίας για τις παγκόσμιες μεταφορές ενέργειας.

Αυτός είναι ένας από τους μεγαλύτερους κινδύνους που αντιμετωπίζουν σήμερα οι αγορές πετρελαίου. Το κλείσιμο του στενού, από τον οποίο διέρχεται καθημερινά περίπου το 20% του παγκόσμιου πετρελαίου, δεν είναι άμεσα πιθανό, αλλά θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως έσχατο μέσο πίεσης, σημειώνει η Deutsche Bank.

Επιπλέον, αναφέρει πως το πετρέλαιο θα μπορούσε να ανέλθει στα 120 δολάρια το βαρέλι (πάνω από 71% αύξηση από τα σημερινά επίπεδα των 70 δολαρίων), εάν η σύγκρουση οδηγήσει σε πλήρη διακοπή του εφοδιασμού με πετρέλαιο από το Ιράν και στο κλείσιμο του Στενού.

Ωστόσο, σε ένα πιο συγκρατημένο σενάριο χωρίς ευρύτερες διαταραχές, ο αντίκτυπος στις τιμές του πετρελαίου θα μπορούσε να περιοριστεί στα τρέχοντα επίπεδα, πρόσθεσαν οι αναλυτές.

Μιλώντας για το ενδεχόμενο κλεισίματος του Ορμούζ, ο απόστρατος ναύαρχος του Ναυτικού των ΗΠΑ, Τζέιμς Σταυρίδης, είχε δηλώσει την Παρασκευή στο CNN πως ένα «λουκέτο» στο Στενό που θα προκαλούσε «ρίγη στην παγκόσμια οικονομία».

«Δεν θα μπορούσαν να το κρατήσουν κλειστό για περισσότερο από ένα ή δύο μήνες. Αλλά αυτό θα προκαλούσε τεράστια αύξηση των τιμών της ενέργειας. Το Ιράν έχει ακόμα επιλογές σε αυτό το θέμα» πρόσθεσε ο Σταυρίδης.

Οι επιπτώσεις στο φυσικό αέριο

Πέρα από τις τιμές του πετρελαίου, οι εξελίξεις στη Μέση Ανατολή προκαλούν ανησυχίες και στις τιμές του φυσικού αερίου.

Την Παρασκευή και μετά από την έναρξη των επιθέσεων στο Ιράν, το Ισραήλ διέταξε την προσωρινή διακοπή λειτουργίας του υπεράκτιου κοιτάσματος φυσικού αερίου Λεβιάθαν, που παράγει πάνω από το 40% του φυσικού αερίου της χώρας. 

Ακόμα, τα συμβόλαια του ευρωπαϊκού φυσικού αερίου στο χρηματιστήριο ενέργειας του Άμστερνταμ φλερτάρουν με τα 40 ευρώ ανά μεγαβατώρα, με άνοδο 4,2% τη Δευτέρα.

Πρόκειται για επίπεδα που είχαν να προσεγγίσουν από το πρώτο δεκαήμερο του Απριλίου, ενδεικτικό των πιέσεων για την προσφορά και τη ζήτηση του φυσικού αερίου στην ευρωπαϊκή αγορά, εν μέσω και της καλοκαιρινής σεζόν και της ζήτησης για τη χρήση κλιματιστικών.

Δασμοί και πληθωρισμός

Πέρα από τις τιμές του πετρελαίου, η Deutshe Bank εφιστά την προσοχή των επενδυτών για την παγκόσμια οικονομία στους δασμούς του Ντόναλντ Τραμπ.

Οι αναλυτές υπενθυμίζουν πως στις 9 Ιουλίου λήγει η 90ημερη παράταση που είχε δώσει ο Αμερικανός πρόεδρος στην Ευρωπαϊκή Ένωσης.

«Αυτή τη στιγμή, ο κίνδυνος υψηλότερων τιμών από τους δασμούς αλληλεπιδρά τώρα με τους κινδύνους ενός πετρελαϊκού σοκ από σύγκρουση στη Μέση Ανατολή» συμπλήρωσε η Deutshe Bank.

Υπενθυμίζεται πως η γερμανική Handelblatt μετέδωσε πως η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι έτοιμη να αποδεχθεί ένα ενιαίο δασμολογικό συντελεστή από τις ΗΠΑ, ύψους 10%.

Αυτός ο ενιαίος δασμολογικός συντελεστής θα αποτρέψει την επιβολή υψηλότερων δασμών από τις ΗΠΑ σε αυτοκίνητα, φαρμακευτικά και ηλεκτρονικά προϊόντα.

Η πρόταση προς τους Αμερικανούς θα γίνει μόνο υπό ορισμένες προϋποθέσεις και δεν θα θεωρηθεί μόνιμη, ενώ το δημοσίευμα προσθέτει πως οι  Αμερικανοί δεν έχουν ακόμη συμφωνήσει να περιορίσουν τους δασμούς τους στα αυτοκίνητα από την ΕΕ στο 10%.