Το νέο Ελντοράντο για τις ελληνικές εταιρείες και η αγορά των 50 δισ.
Plant based foods

Το νέο Ελντοράντο για τις ελληνικές εταιρείες και η αγορά των 50 δισ.

Μια νέα αγορά προϊόντων που αναμένεται μέχρι το 2025 να ξεπεράσει τα 50 δισ. δολάρια δίνοντας στις εταιρείες που επικεντρώνονται σε αυτή, ρυθμούς αύξησης εσόδων άνω του 30% ετησίως είναι τα plant based τρόφιμα, με κρέας από όσπρια ή λαχανικά που υποκαθιστούν πρακτικά τα ζωικής προέλευσης τρόφιμα όπως γαλακτοκομικά και κρέας.

Μια αγορά που η ελληνική παρουσία είναι δυναμική καθώς εταιρείες όπως οι Mega Gyros, Arivia, ΚΡΕΜΕΛ μέσω της Good Planet Foods, αλλά και η εταιρεία του ελληνοαμερικάνου Πίτερ Παρθένη Grecian Delight Foods Inc, διεκδικούν μερίδιο από την τεράστια αυτή πίτα με αξιώσεις και σταθερή ανάπτυξη.

Τα plant based τρόφιμα κερδίζουν συνεχώς έδαφος στην παγκόσμια αγορά, στην οποία ακόμα και τα fast foods έχουν ανοίξει τις πύλες τους με κορυφαίες αλυσίδες όπως Burger King, Dunkin’ Donuts, να περιλαμβάνουν στο μενού της προϊόντα με υποκατάστατα κρέατος και γαλακτοκομικών.

Ακόμη και στην Ελλάδα η τάση εδραιώνεται και στο πλαίσιο αυτό στα τέλη του 2019 η αλυσίδα Goody’s Burger House έβαλε στο μενού της «εναλλακτικά μπιφτέκια», που δεν περιέχουν κρέας.

Ακολουθώντας την τάση αυτή πολλά εστιατόρια ενσωματώνουν στον κατάλογό τους εκτός από vegan μενού και προϊόντα με υποκατάστατα κρέατος.

Λίγους μήνες νωρίτερα η Beyond Meat, εταιρεία από τις ΗΠΑ που ξεκίνησε ως νεοφυής και αναπτύχθηκε ραγδαία έκανε την είσοδό της και στην ελληνική αγορά με τα plant based burger μέσω των σούπερ μάρκετ Θανόπουλος.   

Έκθεση της ελβετικής τράπεζας UBS, δείχνει πως η αγορά κρεάτων φυτικής προέλευσης αναμένεται να φτάσει τα 50 δισ. δολάρια έως το 2025. Παράλληλα, σύμφωνα με στοιχεία των Financial Times οι δραστηριότητες εταιρειών που παράγουν κρέατα φυτικής προέλευσης παρουσιάζουν αύξηση 30% ετησίως.

Ενδεικτικό της ανοδικής πορείας των προϊόντων αυτών είναι ότι μόνο τα φυτικά υποκατάστατα γαλακτοκομικών στην Ευρώπη, φθάνουν τα 3 δισ. ευρώ και αναμένεται να φτάσουν τα 5 δισ. το 2025.

Επίσης, τα plant based ροφήματα κατέχουν το 10% της αγοράς γάλακτος και οι προβλέψεις για τις φυτικές πρωτεΐνες συνολικά αναφέρουν ότι αυτές αναμένεται να φθάσουν το ένα τρίτο της παγκόσμιας αγοράς πρωτεϊνών μέχρι το 2054.

Βέβαια, η μεγαλύτερη αγορά για τα προϊόντα φυτικής προέλευσης παραμένει η Αμερική με σημαντικές προοπτικές όχι μόνο λόγω του μεγέθους της αλλά κυρίως επειδή είναι ανοιχτή στις νέες τάσεις και δίνει τον τόνο στις εταιρείες για την αποδοχή των προϊόντων σε όλες τις αγορές.

Δεν είναι τυχαίο ότι εταιρείες όπως η Beyond Meat και η Impossible Foods ξεκίνησαν πριν από λίγα χρόνια ως νεοφυείς και σήμερα πρωταγωνιστούν, ενώ ενδεικτικό της δυναμικής τους στις ΗΠΑ, είναι το γεγονός ότι περισσότερα από 50.000 σούπερ μάρκετ και εστιατόρια στις ΗΠΑ διαθέτουν προϊόντα των δύο εταιρειών.

Οι ελληνικές εταιρείες που πρωτοπορούν

Η Mega Yeeros έχει εισέλθει δυναμικά  σε αυτή την αγορά και ήδη παρουσίασε τα πρώτα προϊόντα της στην κατηγορία του φυτικού «κρέατος» με κωδικούς γύρος, κεφτεδάκια και μπιφτέκι από όσπρια και λαχανικά, προϊόντα τα οποία διατίθενται στα σούπερ μάρκετ αλλά και στο κανάλι της εστίασης.

«Στην επόμενη τριετία το 10% του τζίρου μας, θα προέρχεται από τα plant based προϊόντα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Megas Yeeros Νίκος Λούστας στην παρουσίαση των νέων προϊόντων.

Επιπλέον, τα ελληνικά φυτικά τυριά κερδίζουν την θέση τους στη διεθνή αγορά, με διπλή παρουσία αυτή της Arivia από την Β. Ελλάδα, που πρόσφατα εξαγοράστηκε από την Upfield αλλά και της  ΚΡΕΜΕΛ από την Κρήτη που σε συνεργασία με την Good Planet Foods τα προϊόντα της διαπρέπουν στην αγορά των ΗΠΑ.

Arivia

Η περίπτωση της Arivia από τη Δράμα είναι χαρακτηριστική, καθώς θεωρείται από τις κορυφαίες παγκοσμίως και πέτυχε στο τελευταίο έτος αύξηση κερδοφορίας της κατά 53,9%, με τις εξαγωγές να αντιπροσωπεύουν το 70% του τζίρου της, με τα plant based τυριά να αποτελούν την πλειονότητα των εξαγωγών με χαρτοφυλάκιό προϊόντων που περιλαμβάνει περισσότερους  από 500 κωδικούς.

Το brand Violife δε, σημείωσε  αύξηση πωλήσεων κατά 178,3% στις ΗΠΑ, φτάνοντας τα 29,84 εκατ. δολάρια το 2020 από 10,72 εκατ. που ήταν το 2019.

Η Arivia διαθέτει παραγωγική μονάδα στη Βόρεια Ελλάδα με 300 εργαζομένους, έχοντας την δυνατότητα να παράγει 2.500 τόνους κάθε μήνα, και έχει ισχυρή εξαγωγική παρουσία σε Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ αλλά και σε περίπου 60 χώρες ακόμα.

ΚΡΕΜΕΛ

Τέλος η κρητική ΚΡΕΜΕΛ  βρίσκεται στη διεθνή αγορά μέσω της Good Planet Foods που το 2019 είδε τις πωλήσεις της να εκτοξεύονται κατά 168,9%, ενώ συνεργάζεται και με την Nestle.

Η εταιρεία που από το 2007 έχει εισέλθει στην αγορά των plant based τυριών, βρίσκεται από το 2018 σε ΗΠΑ και Καναδά, και διαθέτει παρουσία σε Ευρώπη, Αυστραλία, Ντουμπάι και Μάλτα, έχοντας συνολικά παρουσία σε περισσότερες από 15 χώρες.

Διαβάστε ακόμη: 

Beyond Meat: Η vegan βιομηχανία φυτικού «κρέατος» που θέλει να γίνει η Tesla της διατροφής