Beyond Meat: Η vegan βιομηχανία φυτικού «κρέατος» που θέλει να γίνει η Tesla της διατροφής

Beyond Meat: Η vegan βιομηχανία φυτικού «κρέατος» που θέλει να γίνει η Tesla της διατροφής

H Beyond Meat (BYND NASDAQ) ιδρύθηκε στην Καλιφόρνια των Η.Π.Α. το 2009 και έχει σαν σκοπό της να αλλάξει τον τρόπο διατροφής μας, μειώνοντας δραστικά την κατανάλωση κρέατος. Τα προϊόντα της μοιάζουν στην όψη με λουκάνικα, μπιφτέκια, κιμά, κεφτεδάκια και έχουν παρόμοια γεύση, οσμή και υφή με τα αυθεντικά (τουλάχιστον έτσι υποστηρίζει η ίδια η εταιρεία). Παρασκευάζονται από φυτικές πρώτες ύλες, κυρίως από όσπρια  και άμυλο πατάτας ενώ για την βελτίωση της γεύσης και της υφής τους  χρησιμοποιούνται φυτικά έλαια, αρώματα και καρυκεύματα, επίσης φυτικής προελεύσεως. 

Η εταιρεία υποστηρίζει πως τα προϊόντα της μπορούν και πρέπει να υποκαταστήσουν τα αυθεντικά λουκάνικα, μπιφτέκια, κ.λ.π. για αρκετούς σοβαρούς λόγους. Πρώτον, λόγω του βάρβαρου τρόπου με τον οποίο λειτουργεί η μαζική βιομηχανία κρέατος, όπου τα ζώα ενίοτε αντιμετωπίζονται σαν να είναι απλά αντικείμενα. Δεύτερον, διότι η μεγάλη κατανάλωση κρέατος κάνει κακό στην υγεία των ανθρώπων, ειδικά όταν μιλάμε για κρέας μαζικής παραγωγής. Τρίτον και ίσως σημαντικότερο, διότι η βιομηχανία κρέατος καταναλώνει τεράστιες ποσότητες ενέργειας και εκπέμπει σημαντικές ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα, που συμβάλλουν στην υπερθέρμανση του πλανήτη και την κλιματική αλλαγή. 

Όσον αφορά τον πρώτο λόγο, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι έχουν δίκιο. Όσον αφορά τον δεύτερο λόγο, όσο και να μας αρέσουν οι χασαποταβέρνες σίγουρα δεν μας ενθουσιάζουν τα τριγλυκερίδια. Σχετικά δε με τον τρίτο λόγο, πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Science και στην οποία αναφέρεται πρόσφατο ρεπορτάζ των New York Times,  υποστηρίζει πως η παγκόσμια βιομηχανία τροφίμων εκπέμπει περίπου το 30% των εκπομπών αερίων που ευθύνονται για το φαινόμενο του θερμοκηπίου (greenhouse gases), πράγμα το οποίο δεν είναι ευρέως γνωστό στην κοινωνία. Η ίδια μελέτη εκτιμά πως η επίτευξη των στόχων της συμφωνίας του Παρισιού για την μείωση των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου και την αντιμετώπιση της αύξησης της θερμοκρασίας του πλανήτη δεν θα είναι δυνατή χωρίς την αλλαγή των διατροφικών συνηθειών μας, με κύριο άξονα την στροφή σε δίαιτα βασισμένη σε φυτικά προϊόντα.

Είναι προφανές πως, αν ένα σημαντικό μέρος της κοινωνίας πειστεί πως η αλλαγή των διατροφικών συνηθειών είναι προς όφελος της ατομικής μας υγείας και θα βοηθήσει και την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, η στροφή προς προϊόντα σαν αυτά της Beyond Meat θα είναι σημαντική. Δεν μπορούμε να αποκλείσουμε και την μελλοντική εμπλοκή των κυβερνήσεων ή υπερεθνικών οργανισμών στην προσπάθεια αυτή, όπως γίνεται τώρα με την στροφή προς τα ηλεκτροκίνητα οχήματα και την πράσινη ενέργεια. 

Η Beyond Meat υποστηρίζει πως τα δικά της τρόφιμα είναι πολύ πιο φιλικά προς το περιβάλλον και καταναλώνουν πολύ λιγότερο νερό (99%), εκπέμπουν πολύ λιγότερα αέρια θερμοκηπίου (90%), χρησιμοποιούν πολύ λιγότερη ενέργεια (46%) και απαιτούν πολύ λιγότερες εκτάσεις γης (93%) από τα αντίστοιχα που παρασκευάζονται από κρέας. Σύμφωνα με μελέτη της Fitch, την οποία αναφέρει η BYND στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων του δευτέρου τριμήνου, η παγκόσμια αγορά κρέατος έχει μέγεθος 1,4 τρισεκατομμυρίων δολαρίων Η.Π.Α. και η αμερικανική 270 δις. Αν η αλλαγή των διατροφικών συνηθειών γίνει πραγματικότητα, τα περιθώρια ανάπτυξης για επιχειρήσεις όπως η Beyond Meat είναι πραγματικά πάρα πολύ μεγάλα.

Η εταιρεία είναι ακόμα σχετικά μικρή από πλευράς κύκλου εργασιών και κερδοφορίας. Αναπτύσσεται ταχύτατα, ο κύκλος εργασιών για το 2020 θα είναι (σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αναλυτών) περίπου 550 εκατομμύρια δολάρια, σχεδόν διπλάσιος από αυτόν της προηγούμενης χρονιάς, ο οποίος ήταν τριπλάσιος από αυτόν του 2018, ενώ η κερδοφορία (αν επιτευχθεί) θα είναι οριακή. Έχει ήδη καταφέρει να πουλά τα προϊόντα της σε 112.000 σημεία ανά τον κόσμο (υπερδιπλάσια των περσινών), πολύ πρόσφατα ανακοίνωσε συμφωνία με την Walmart για να πουλά τα προϊόντα της σε 2400 από τα 4800 καταστήματά της στις Η.Π.Α., ενώ επεκτείνεται δυναμικά και στην Κίνα.  

Η περίπτωση της Beyond Meat θυμίζει κατά κάποιον τρόπο το ξεκίνημα της Tesla, όπου μία νέα επιχείρηση απευθύνεται στην αγορά, υποσχόμενη να πετύχει πολλά πράγματα δημιουργώντας μία μεγάλη νέα κατηγορία προϊόντων στον τομέα δραστηριοποίησής της. Όπως και στην περίπτωση της Tesla, οι αναλυτές είναι δύσπιστοι και οι περισσότεροι εξ’ αυτών την θεωρούν ακριβή, αφού η χρηματιστηριακή αξία της είναι περίπου 18 φορές πάνω από τις εκτιμώμενες πωλήσεις του 2020 και αμφιβάλλουν για το κατά πόσο θα πετύχει τους στόχους της. Οι ίδιοι αναλυτές φοβούνται τον ανταγωνισμό από κολοσσούς της παγκόσμιας βιομηχανίας τροφίμων και νέες εταιρείες όπως η Impossible Foods. Έτσι, η μέση τιμή στόχου για την μετοχή της είναι αρκετά κάτω από την σημερινή τιμή των 157 δολαρίων. Όλα αυτά όμως έχουν μικρή σημασία, αυτό που θα μετρήσει είναι το αν θα επαληθευτούν οι μακροπρόθεσμες εκτιμήσεις της εταιρείας. Αν γίνει αυτό, τα κέρδη θα είναι πολύ μεγάλα για τους «πιστούς» μετόχους και οι ανακοινώσεις τριμηνιαίων αποτελεσμάτων, όπως αυτή που θα γίνει σήμερα μετά τη λήξη της χρηματιστηριακής συνεδρίασης, θα έχουν πολύ μικρή σημασία.   

*Αποποίηση Ευθύνης: Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.