Πως ο πλουσιότερος άνθρωπος της Ασίας θέτει το λίθιο και την Κίνα στο περιθώριο

Πως ο πλουσιότερος άνθρωπος της Ασίας θέτει το λίθιο και την Κίνα στο περιθώριο

Στα πλαίσια της απόφασης της Ινδίας να κινηθεί δυναμικά και να καλύψει το χαμένο έδαφος στον δρόμο προς την πράσινη μετάβαση, ενεργό ρόλο παίζουν και οι δισεκατομμυριούχοι της χώρας. Ο Mukesh Ambani ελπίζει να ξεπεράσει την Κίνα και τις άλλες χώρες στην τεχνολογία κατασκευής μπαταριών, σνομπάροντας το λίθιο και υιοθετώντας τη χρήση νατρίου. Πρώτο του βήμα, η εξαγορά μίας πρωτοποριακής start up από την Αγγλία.

Τον περασμένο Νοέμβριο, στα πλαίσια της παγκόσμιας διάσκεψης για το κλίμα (COP 26) που έγινε στη Γλασκώβη, ο Ινδός πρωθυπουργός Ναρέντρα Μόντι ανακοίνωσε το σχέδιό του για την κάλυψη του 50% των ενεργειακών αναγκών της χώρας του χωρίς τη χρήση ορυκτών καυσίμων μέχρι το 2030, και έκλεψε τις εντυπώσεις. Πέρα από το ότι η ανακοίνωση δεν ήταν αναμενόμενη, πρόκειται για ένα πάρα πολύ φιλόδοξο σχέδιο, το οποίο δεν είναι καθόλου εύκολο να πετύχει. Εκτός αν συμμετάσχει ενεργά ο επιχειρηματικός κόσμος της χώρας, βοηθώντας στη χρηματοδότησή του και βρίσκοντας τρόπους να καλύψει τη μεγάλη απόσταση που χωρίζει αυτή τη στιγμή την Ινδία από τις δυτικές χώρες και την Κίνα στον τομέα της απαγκίστρωσης από τα ορυκτά καύσιμα και στη στροφή προς την ηλεκτροκίνηση.

Όπως φαίνεται, οι Ινδοί μεγιστάνες είναι έτοιμοι να αναλάβουν δράση. Ο ισχυρότερος αυτών, ο βασικός μέτοχος της Reliance Industries (RIL MUMBAI) και του ομίλου εταιρειών που σχετίζεται με αυτήν, ο οποίος θεωρείται αυτή τη στιγμή ο πλουσιότερος άνθρωπος της Ασίας, έχει ήδη κάνει γνωστά τα σχέδιά του. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του διεθνούς Τύπου, ο Mukesh Ambani σκοπεύει να διαθέσει 76 δισεκατομμύρια δολάρια τα επόμενα χρόνια, προκειμένου να κατασκευάσει εγκαταστάσεις παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, συνολικής ισχύος 100 γιγαβάτ (100 GW). Οι επενδύσεις θα γίνουν για να κατασκευαστούν αιολικά φωτοβολταϊκά πάρκα, αλλά και εγκαταστάσεις παραγωγής πράσινου υδρογόνου και πολλά άλλα σχετιζόμενα με την παραγωγή ενέργειας από ΑΕΠ. Δύο στοιχεία έχουν μεγάλο ενδιαφέρον στην περίπτωση του Ambani. Ο ίδιος είχε εξαγγείλει ένα πρόγραμμα επενδύσεων στην πράσινη ενέργεια πέρυσι τον Ιούνιο, το οποίο είχε θεωρηθεί τότε πολύ φιλόδοξο. Το πρόγραμμα εκείνο ήταν ύψους δέκα δισεκατομμυρίων δολαρίων. Είναι σχεδόν βέβαιο πως ο πολλαπλασιασμός του προϋπολογισμού πράσινων δαπανών έχει άμεση σχέση με τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού της χώρας. Το άλλο που είναι αρκετά ενδιαφέρον είναι πως, σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα του Ambani, o όμιλος Reliance Industries θα πετύχει το 2035 τον στόχο της ανθρακικής ουδετερότητας (net zero), πράγμα εξαιρετικά εντυπωσιακό, καθώς αυτή τη στιγμή το 60% του κύκλου εργασιών προέρχεται από τη διύλιση πετρελαίου και την παραγωγή πετροχημικών.

Όμως, αυτό που θα μας απασχολήσει σήμερα έχει σχέση με μία πολύ μικρή επένδυση που έκανε πολύ πρόσφατα ο Ambani, επένδυση με πολύ μεγάλη σημασία για τον όμιλό του, την Ινδία και ίσως και την παγκόσμια προσπάθεια για την πράσινη μετάβαση. Ο Ambani αγόρασε, λίγο πριν το τέλος του 2021, την αγγλική startup εταιρεία Faradion, έναντι 100 εκατομμυρίων λιρών Αγγλίας, δεσμευόμενος να επενδύσει στην επιχείρηση άλλα 25 εκατομμύρια λίρες. Η Faradion, που έχει τις εγκαταστάσεις της στην Οξφόρδη και το Σέφιλντ, είναι μία από τις πρωτοπόρους παγκοσμίως εταιρείες στην έρευνα για την κατασκευή μπαταριών που δεν θα χρησιμοποιούν καθόλου λίθιο, αντικαθιστώντας το με νάτριο. Οι μπαταρίες ιόντων νατρίου, θεωρητικά τουλάχιστον, είναι πιο σταθερές από αυτές των ιόντων λιθίου, φορτίζονται πιο γρήγορα και μπορούν να αποδώσουν καλύτερα σε χαμηλές θερμοκρασίες, αλλά έχουν μικρότερη ενεργειακή πυκνότητα (άρα και χαμηλότερη απόδοση). Όμως, το μεγάλο τους πλεονέκτημα είναι το γεγονός πως η ποσότητα νατρίου στον φλοιό της γης είναι 300 φορές μεγαλύτερη από αυτή του λιθίου. Οι μπαταρίες ιόντων νατρίου δεν είναι ακόμα έτοιμες για να χρησιμοποιηθούν για αποθήκευση ενέργειας, είτε σε μπαταρίες αυτοκινήτων είτε αλλού. Η Faradion όμως υποστηρίζει πως τα έχει σχεδόν καταφέρει, αφού η ενεργειακή πυκνότητα των μπαταριών που κατασκευάζει πλησιάζει ήδη τις 160-170 βατώρες (Wh) ανά χιλιόγραμμο και σύντομα θα φτάσει τις 200 Wh/χιλιόγραμμο, δηλαδή την ενεργειακή πυκνότητα των μπαταριών που, σύμφωνα με το Bloomberg, χρησιμοποιεί η Tesla (TSLA NASDAQ) για ορισμένα από τα αυτοκίνητα που παράγονται στο κινεζικό της εργοστάσιο.

Η Faradion δεν είναι η μόνη επιχείρηση που προσπαθεί να τελειοποιήσει τις μπαταρίες ιόντων νατρίου έτσι ώστε να μπορούν να χρησιμοποιηθούν εμπορικά σε μεγάλες ποσότητες. Το καλοκαίρι που μας πέρασε, στο παιχνίδι μπήκε ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μπαταριών από την Κίνα, η CATL (300750 SHENZHEN), η οποία υποσχέθηκε πως μέχρι το 2023 θα είναι σε θέση να κατασκευάσει μπαταρίες ιόντων νατρίου για μαζική εμπορική χρήση. Σύμφωνα με τα ρεπορτάζ του διεθνούς Τύπου όταν η CATL έκανε τις σχετικές ανακοινώσεις, αλλά και όπως υποστηρίζουν και οι τωρινές δημοσιογραφικές πληροφορίες, η ενεργειακή πυκνότητα των μπαταριών της δεν ξεπερνά αυτή την στιγμή την αντίστοιχη των μπαταριών της Faradion. Αυτό σημαίνει πως όποια από τις δύο εταιρείες προχωρήσει πιο γρήγορα, ή κάποια Τρίτη που θα μπει στη μέση, θα έχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα τα επόμενα χρόνια, καθώς η ύπαρξη λειτουργικών μπαταριών ιόντων νατρίου θα φέρει ένα είδος επανάστασης στη βιομηχανία μπαταριών, απαλλάσσοντάς την από τα δεσμά του λιθίου, του κοβαλτίου και άλλων αρκετά δυσεύρετων πρώτων υλών.

Αν αυτή που θα πάρει την πρωτιά είναι η Faradion, δηλαδή η Reliance, τότε ο Ambani θα έχει πετύχει πολλούς στόχους ταυτόχρονα. Σίγουρα θα πρόκειται για μεγάλη επιχειρηματική επιτυχία, αφού θα δημιουργήσει μία νέα αγορά με βέβαιη και μεγάλη ζήτηση, ενώ θα γίνει ο κυρίαρχος παίκτης στην Ινδική αγορά ηλεκτροκίνησης, που ακόμα βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο. Κυρίως όμως, θα έχει πετύχει μία μεγάλη νίκη για τη χώρα του, η οποία δεν θα εξαρτάται πλέον από την Κίνα, με την οποία δεν έχει καθόλου καλές σχέσεις, για τη δική της πράσινη μετάβαση. Ο τελευταίος στόχος δεν είναι καθόλου κρυφός, όπως επιβεβαιώνει ο, ινδικής καταγωγής, Ashwin Kumaraswamy, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Faradion. Ο Kumaraswamy παρομοιάζει την κυριαρχία της Κίνας στην παγκόσμια αγορά λιθίου με την παρουσία του OPEC στην πετρελαϊκή αγορά από τη δεκαετία του 1970 και μετά. Η επιθυμία της Ινδίας να απεξαρτηθεί από το λίθιο δεν μας είναι άγνωστη, αφού πέρυσι το καλοκαίρι είχαμε δει την προσπάθεια μίας άλλης ινδικής εταιρείας να αναπτύξει μπαταρίες με βάση το αλουμίνιο (Τι σχέση έχουν οι αγελάδες, το υδρογόνο και οι μπαταρίες αλουμινίου).

Τα νέα από την Ινδία δείχνουν πως η υπόσχεση που έδωσε ο πρωθυπουργός της χώρας για σημαντική επιτάχυνση της πράσινης μετάβασης για τη χώρα δεν πρόκειται να πέσει στο κενό. Πέρα από το ινδικό κράτος, θα φροντίσουν γι’ αυτό οι μεγάλοι επιχειρηματίες της χώρας, όπως ο Ambani και ο μεγάλος του ανταγωνιστής Gautam Adani. Αν τα καταφέρουν, ειδικά στον τομέα της ανάπτυξης λύσεων για την απεξάρτηση της παγκόσμιας βιομηχανίας μπαταριών από το λίθιο και την Κίνα, θα έχουν προσφέρει μία πολύ μεγάλη υπηρεσία στη χώρα τους, και ίσως και στον υπόλοιπο κόσμο.