ΓΔ: 920,03 -7,26 (-0,78 %)

Τζίρος: 68,72 εκατ. €   RT

7ος χρόνος, ημέρα 2054η
Τετάρτη, 16 Ιουνίου 2021

ΓΔ: 920,03 -7,26 (-0,78 %)

Τζίρος: 68,72 εκατ. €   RT

Οι επενδυτές διψάνε για γάλα βρώμης - Πως έδωσαν αξία 13 δισ. ευρώ στην Oatly

Η σουηδική Oatly, που παρασκευάζει γάλα από βρώμη,  έκανε με μεγάλη επιτυχία το ντεμπούτο της στο Nasdaq την προηγούμενη Πέμπτη. Ύστερα από αρκετούς μήνες, φαίνεται πως αναθερμαίνεται το ενδιαφέρον των επενδυτών για τα φυτικά υποκατάστατα των ζωικών πρωτεϊνών, ανοίγοντας πιθανότατα τον δρόμο και για την είσοδο της Impossible Foods. Όλα αυτά γίνονται την ώρα που οι κολοσσοί της παγκόσμιας βιομηχανίας τροφίμων αρχίζουν να μπαίνουν δυνατά στο παιχνίδι.

Οι επενδυτές διψάνε για γάλα βρώμης - Πως έδωσαν αξία 13 δισ. ευρώ στην Oatly

Την Πέμπτη που μας πέρασε άρχισε η διαπραγμάτευση των μετοχών της σουηδικής εταιρείας Oatly (OTLY NASDAQ) στο αμερικανικό χρηματιστήριο.  H εταιρεία, που ιδρύθηκε πριν είκοσι χρόνια, έχει αποκτήσει φανατικούς καταναλωτές των προϊόντων της και διάσημους μικρομετόχους και υποστηρικτές, όπως την Oprah Winfrey, την ηθοποιό Natalie Portman και τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της Starbucks Howard Schulz.

Μία εταιρεία από το Βέλγιο μαζί με μία άλλη από το Χονγκ Κονγκ ελέγχουν το 46% της Oatly, ενώ η Blackstone, γνωστή εταιρεία private equity, κατέχει περίπου το 7%. Το βασικό της προϊόν είναι ένα ρόφημα που παράγεται από βρώμη και μοιάζει με γάλα. Το γάλα της Oatly χρησιμοποιείται σαν συμπλήρωμα στον καφέ και στα δημητριακά του πρωινού.

Πέρα από το γάλα της, η εταιρεία φτιάχνει άλλα παρόμοια προϊόντα με βάση τη βρώμη, όπως υποκατάστατα γιαουρτιού. Η εταιρεία πουλάει τα προϊόντα της σε 20 χώρες και 50.000 σημεία πώλησης, ανάμεσα στα οποία περιλαμβάνονται και οι καφετέριες της Starbucks στις Η.Π.Α. Η ανάπτυξή της είναι ραγδαία. Για το 2020 πέτυχε κύκλο εργασιών 420 εκατομμυρίων δολαρίων, σχεδόν διπλάσιο από το 2019, ενώ για το πρώτο τρίμηνο του 2021 ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 66% σε σχέση με το 2020.

Ακόμα δεν έχει πετύχει κερδοφόρο αποτέλεσμα, λόγω των συνεχών επενδύσεων, όπως υποστηρίζει η διοίκησή της. Μπήκε στο Nasdaq μέσω της παραδοσιακής διαδικασίας της δημόσιας εγγραφής (IPO), μέσω της οποίας πουλήθηκαν σχεδόν 85 εκατομμύρια μετοχές προς 17 δολάρια η μία. Η Oatly εισέπραξε περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια, και άλλα 400 εκατομμύρια εισέπραξαν κάποιοι από τους βασικούς μετόχους της.

Η πρώτη χρηματιστηριακή συνεδρίαση για τη μετοχή της Oatly ήταν απόλυτα επιτυχημένη, αφού η τιμή της ανέβηκε κατά σχεδόν 20% κλείνοντας στα 20,2 δολάρια, ενώ και η επόμενη συνεδρίαση ήταν πολύ καλή, κλείνοντας την εβδομάδα στα 22,46 δολάρια.

Στην τιμή αυτή, η χρηματιστηριακή της αξία είναι λίγο πάνω από τα 13 δισ. δολάρια, και προφανώς, με βάση τις παραδοσιακές μεθόδους αποτίμησης επιχειρήσεων, δεν μπορεί να θεωρηθεί φθηνή, αφού ακόμα είναι ζημιογόνος, ενώ η σχέση της χρηματιστηριακής της αξίας προς τις ετήσιες προβλεπόμενες πωλήσεις του 2021 είναι λίγο κάτω από το 20.

Η αισιόδοξη αποτίμηση, και η επιτυχημένη είσοδος στο χρηματιστήριο οφείλονται στο ότι ο κλάδος στον οποίον δραστηριοποιείται εκτιμάται από τους περισσότερους επενδυτές πως θα συνεχίσει να αναπτύσσεται έντονα για πολλά χρόνια ακόμα, στα πλαίσια μίας γενικότερης αλλαγής των διατροφικών συνηθειών.

Όπως είχαμε δει πριν μερικούς μήνες όταν εξετάσαμε την περίπτωση της Beyond Meat (Beyond Meat: Η vegan βιομηχανία φυτικού κρέατος που θέλει να γίνει η Tesla της διατροφής | Liberal Markets), η παραδοσιακή βιομηχανία τροφίμων που βασίζεται στη μαζική εκτροφή και εκμετάλλευση ζώων, κατηγορείται πως επιβαρύνει πολύ το περιβάλλον και συμβάλλει στην επιβάρυνση του κλίματος, ενώ δεν κάνει καθόλου καλό και στην ανθρώπινη υγεία.

Ανεξάρτητα από το αν κάποιος συμφωνεί με αυτή την άποψη, είναι γεγονός πως αυτή την εποχή συντελείται μία αλλαγή στις διατροφικές συνήθειες σημαντικού μέρους των κατοίκων του δυτικού κόσμου.

Η Beyond Meat ήταν η πρώτη εταιρεία που εισήλθε στο χρηματιστήριο (το 2019) με «σημαία» την αλλαγή των διατροφικών συνηθειών και ειδικότερα την υποκατάσταση των κρεάτων από αντίστοιχης θρεπτικής αξίας τροφές με φυτική βάση, κυρίως διαφόρων ειδών φασόλια. Παρά την αρχικά ενθουσιώδη υποδοχή που της επιφύλαξε η χρηματιστηριακή αγορά, τους τελευταίους μήνες η πορεία της ήταν συνεχώς πτωτική, κυρίως διότι επλήγη από την πανδημία και από το κλείσιμο των εστιατορίων στα οποία πουλούσε τα προϊόντα της.

Πολλοί παράγοντες της αγοράς εξέλαβαν την αρνητική πορεία της μετοχής της Beyond Meat μέσα στο 2021, ως μία ένδειξη πως οι επενδυτές έπαψαν να πιστεύουν στις προοπτικές του κλάδου. Από την πολύ καλή υποδοχή που επιφυλάχθηκε στην Oatly, συμπεραίνουμε πως αυτό δεν είναι απολύτως ακριβές.

Η αποτίμηση που δίνουν οι αγορές αυτή τη στιγμή στην Oatly είναι πιο γενναιόδωρη από αυτήν της Beyond Meat και δείχνει πως η χρηματιστηριακή υστέρηση της τελευταίας έχει σχέση κυρίως με τη διατάραξη της αναπτυξιακής της πορείας. Η θετική υποδοχή της Oatly αυξάνει τις πιθανότητες να δούμε σύντομα και την είσοδο της Impossible Foods, η οποία είναι η βασική ανταγωνίστρια της Beyond Meat στον τομέα των φυτικών υποκατάστατων του κρέατος.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Reuters, η Impossible Foods σκέφτεται εδώ και λίγο καιρό να μπει στο χρηματιστήριο, είτε με την παραδοσιακή μέθοδο (IPO), είτε μέσω απορρόφησής της από μία εταιρεία τύπου SPAC. Ανεξάρτητα από τον τρόπο εισόδου της, φαίνεται πως ο κλάδος των φυτικών υποκατάστατων των τροφίμων ζωικής προέλευσης αρχίζει να συγκεντρώνει και πάλι το επενδυτικό ενδιαφέρον, και μάλιστα με περισσότερες επιλογές από πριν.

Το βασικό πρόβλημα με τον κλάδο των φυτικών υποκατάστατων του κρέατος και των γαλακτοκομικών προϊόντων δεν είναι η έλλειψη ανάπτυξης. Αντιθέτως, σημαντικό ποσοστό των νέων ανθρώπων, ειδικά στις Η.Π.Α., είναι αποφασισμένο να ακολουθήσει εντελώς διαφορετικές συνήθειες από τους γονείς τους, εξασφαλίζοντας στις επιχειρήσεις του κλάδου σημαντική ανάπτυξη για αρκετά χρόνια ακόμα.

Το πρόβλημα είναι η διαφαινόμενη πρόθεση των παραδοσιακών μεγάλων βιομηχανιών τροφίμων όπως η Nestle, η Danone, η Tyson Foods και άλλες, να ανταγωνιστούν τις πρωτοπόρες εταιρείες τύπου Oatly, Beyond Meat και Impossible Foods, δημιουργώντας και προωθώντας με δυναμικό τρόπο, προϊόντα σαν τα δικά τους.

Δεν είναι καθόλου βέβαιο το ότι οι καταναλωτές θα στραφούν προς τα προϊόντα της Nestle και των άλλων παλαιών δυνάμεων, κόβοντας την ανάπτυξη των νεαρών πρωτοπόρων, καθώς υπάρχει και μεγάλη δυσπιστία των νέων ανθρώπων απέναντι σε αυτές τις επιχειρήσεις που εκφράζουν το «κακό κατεστημένο».

Αυτό που είναι βέβαιο, είναι πως οι πρωτοπόρες νέες δυνάμεις θα πρέπει να αυξήσουν γρήγορα τις επενδύσεις τους, να συνεχίσουν να δημιουργούν καινοτόμα προϊόντα που θα αρέσουν στους καταναλωτές και να εντείνουν τις προσπάθειες προώθησής τους. Αν το κάνουν με επιτυχημένο τρόπο, θα μπορέσουν να πείσουν τις χρηματιστηριακές αγορές να τους δώσουν και άλλα χρήματα, μέσω νέων εκδόσεων μετοχών, προκειμένου να μπορέσουν να αντέξουν την επίθεση των παλαιών δυνάμεων.  

Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.