Ναυπηγεία Ελευσίνας: Το σχέδιο διάσωσης από την Onex, ο ρόλος των DFC και Fincantieri

Ναυπηγεία Ελευσίνας: Το σχέδιο διάσωσης από την Onex, ο ρόλος των DFC και Fincantieri

Νέα σελίδα ανοίγει για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, αλλά και την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία με το σχέδιο νόμου για τη διάσωση τους υπό την Onex, όπου σύμφωνα με πληροφορίες του Liberal περιλαμβάνονται άμεσες επενδύσεις 100 εκατ. δολάρια, που στο σύνολό τους θα φθάσουν τα 169 εκατ. ευρώ, δημιουργία εμπορικής και αμυντικής εταιρείας, αρχική χρηματοδότηση 102 εκατ. δολάρια από την DFC στο εμπορικό- ενεργειακό σκέλος και χρηματοδότηση από την Fincantieri και ιταλικούς χρηματοδοτικούς οργανισμούς. Παράλληλα, προβλέπονται πολλαπλά οφέλη για την ελληνική οικονομία, δημιουργία 2.000 θέσεων εργασίας, αλλά και αποπληρωμή των πιστωτών.

Η επανεκκίνηση της δραστηριότητας εκτιμάται ότι θα αποφέρει στο Ελληνικό Δημόσιο επιπλέον έσοδα από άμεσους και έμμεσους φόρους καθώς και από ασφαλιστικές εισφορές εργαζομένων συνολικού ύψους άνω του €1,1 δισ. κατά τα επόμενα 25 έτη.

Σημειώνεται ότι ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης παρουσίασε την Παρασκευή στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου υπό τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, το Νομοσχέδιο για την εξυγίανση και αξιοποίηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, το οποίο έχει καταρτισθεί σε συνεργασία και διαβούλευση με τα Υπουργεία Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας.

Το σχέδιο, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες ,περιλαμβάνει την δημιουργία δύο νέων εταιριών την Εμπορική και την Αμυντική, οι οποίες θα αναλάβουν το μεταβιβαζόμενο ενεργητικό και παθητικό της ΝΒΕΕ και οι οποίες θα επενδύσουν συνολικά 169 εκατ. ευρώ και άμεσα 100 εκατ. δολάρια.

Οι άμεσες επενδύσεις αφορούν στην επισκευή των δεξαμενών, στην περιβαλλοντική αποκατάσταση και οποιαδήποτε άλλη εργασία χρειάζεται για να ξεκινήσουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας τη λειτουργία τους με όλες τις θέσεις εργασίας των νυν εργαζομένων εξασφαλισμένες.

Αξίζει να αναφερθεί ότι το σχέδιο για την εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας ακολουθεί ακριβώς τα βήματα του παρομοίου σχεδίου που είχε εκπονηθεί και έχει ήδη ολοκληρωθεί για την εξυγίανση των Ναυπηγείων Νεωρίου Σύρου βάζοντας την Ελλάδα ξανά στο χάρτη των ισχυρών της ναυπηγικής βιομηχανίας με στόχο να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ευρύτερη περιοχή.

Η πλήρης επαναφορά των Ναυπηγείων Ελευσίνας δημιουργεί και τις προϋποθέσεις για την επίτευξη των στόχων της ενεργειακής σταθερότητας με την εκτέλεση, μεταξύ άλλων, εργασιών επισκευών και μετασκευών πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), αλλά και άλλων πλατφορμών όπως άντλησης υδρογονανθράκων κ.α.

Τι περιλαμβάνει το σχέδιο διάσωσης

Στην Εμπορική εταιρεία υπό την επωνυμία ONEX ELEFSIS Shipyards & Industries, όπου θα μεταβιβαστεί και σημαντικό τμήμα του Ενεργητικού της NBEE, θα επενδυθούν κεφάλαια ύψους 169 εκατ. ευρώ με αρχική χρηματοδότηση, ύψους 102 εκατ. δολ. από την DFC και 15 εκατ. δολ από την ONEX, ποσό το οποίο ενδέχεται να αυξηθεί εφόσον προκύψει σχετική ανάγκη.

Στην Αμυντική εταιρεία η οποία θα φέρει την επωνυμία ONEX ELEFSIS Naval & Maritime, θα αναπτυχθεί δραστηριότητα στον τομέα της ναυπήγησης πολεμικών πλοίων και λοιπών πλωτών ναυπηγημάτων, τόσο για λογαριασμό της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, αλλά και για άλλες χώρες.

Η χρηματοδότηση θα γίνει από την Fincantieri και Ιταλικούς χρηματοδοτικούς οργανισμούς, όπως έχει ήδη αναφέρει η διοίκηση της Onex και της ιταλικής εταιρείας, αλλά και από την ONEX ανάλογα με τις ανάγκες καλύπτοντας μέρος του συνολικού πλάνου επενδύσεων ύψους 169 εκατ. ευρώ, καθώς οι εγκαταστάσεις θα χρησιμοποιούνται αφού οι εγκαταστάσεις θα έχουν διττή χρήση.

Σημειώνεται ότι οι συνολικές οφειλές των Ναυπηγείων σήμερα φθάνουν τα 419,28 εκατ. ευρώ και από το σύνολο αυτών 211.89 εκατ. θα μεταφερθεί στις νέες εταιρείες.

Έτσι με βάση το σχέδιο, ο ΕΦΚΑ θα λάβει 5, 76 εκατ. Ευρώ, έναντι 4 εκατ. Ευρώ αν η εταιρεία πήγαινε σε πτώχευση, δηλαδή 1,7 εκατ. Ευρώ παραπάνω, το Ελληνικό Δημόσιο 1.894.773 ευρώ, ενώ οι εργαζόμενοι στους οποίους οφείλονται 27.041.925 ευρώ θα λάβουν το σύνολο των απαιτήσεων τους. Επιπλέον οι εργαζόμενοι θα λάβουν το σύνολο του ποσού της αποζημίωσης τους που ανέρχεται σε 13.397.421,.

Αντίστοιχα το Πολεμικό Ναυτικό θα λάβει το σύνολο των απαιτήσεων που ανέρχονται σε 142.337.077, και τα Λοιπά Ασφαλιστικά Ιδρύματα από ευρώ θα λάβουν 327.024 ευρώ.

Εκτός από τις υφιστάμενες υποχρεώσεις της ΝΒΕΕ προς το Ελληνικό Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, για τις οποίες το σχέδιο εξυγίανσης προβλέπει να αποπληρωθούν, σύμφωνα με την ERNST & YOUNG εκτιμάται ότι η επανεκκίνηση της δραστηριότητας θα αποφέρει στο Ελληνικό Δημόσιο επιπλέον έσοδα από άμεσους και έμμεσους φόρους, καθώς και από ασφαλιστικές εισφορές εργαζομένων συνολικού ύψους άνω του €1,1δις κατά τα επόμενα 25 έτη.

Επιπλέον, στα Ναυπηγεία Ελευσίνας στο πρώτο εξάμηνο μετά την επικύρωση της συμφωνίας εξυγίανσης από το αρμόδιο δικαστήριο θα απασχοληθούν 600 εργαζόμενοι, ενώ μέχρι και το τέλος του τρίτου έτους λειτουργίας ο συνολικός αριθμός εργαζομένων εκτιμάται να ανέλθει άνω των 2000 εκ των οποίων 1000 στην εμπορική και 1000 στην αμυντική εταιρεία με τις συνολικές απολαβές των εργαζομένων στην επόμενη 25ετία να εκτιμώνται άνω των 800 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, η επανεκκίνηση της λειτουργίας των Ναυπηγείων Ελευσίνας εκτιμάται ότι κατά τα επόμενα 25 έτη θα ενισχύσει περαιτέρω την ελληνική οικονομία, διοχετεύοντας σε εγχώριους προμηθευτές και στην ευρύτερη ελληνική βιομηχανία κεφάλαια ύψους €1,6 - €1,8 δισ. πέρα από τις άμεσες θέσεις εργασίας και το δημοσιονομικό θετικό πρόσημο.

Τα Ναυπηγεία Σύρου

Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας πατούν στο σχέδιο που έχει ήδη γίνει πράξη στο Ναυπηγείο Σύρου και δημιουργούν γερές βάσεις για την επόμενη μέρα της ανάδειξης της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας.

Το Ναυπηγείο Σύρου το 2021 πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 34 εκατ. ευρώ, από 21,05 εκατ. το 2020, ποσό υπερδιπλάσιο του μεγαλύτερου κύκλου εργασιών που είχε γίνει στην ιστορία του ναυπηγείου, έχοντας ήδη το σύνολο των απαιτήσεων στους εργαζόμενους και στους πιστωτές. Αποτελεί δε ναυπηγείο αναφοράς για την ανάδειξη της ισχυρής ελληνικής παρουσίας στη διεθνή ναυπηγική αγορά μέσω της ONEX Neorion Shipyards και εξυπηρετεί 100 πλοία ετησίως κατηγοριών, μέχρι panamax όλων των ειδών (bulk carriers, containers, tankers), όταν με την προηγούμενη ιδιοκτησία τα 100 πλοία εξυπηρετούνταν σε 5 χρόνια περίπου.

Η επίδραση που έχει το Ναυπηγείο Σύρου στην αύξηση του Εθνικού δείκτη ναυπηγοεπισκευής ανέρχεται στο 71.5%, εκ των οποίων 50% αφορά αύξηση στο τονάζ ανά πλοίο και σε απόλυτο αριθμό 200% αύξηση στο τονάζ από το 2017 στο 2020.

Σημειώνεται ότι η αναδιάρθρωση των ναυπηγείων Νεωρίου έγινε με ίδια κεφάλαια του Ομίλου ONEX και περιελάμβανε επενδύσεις σε εκσυγχρονισμό 20 εκατ. ευρώ στην τριετία , έχει αυξήσει τους απασχολούμενους από 180 απλήρωτους σε 600 και κυρίως κατάφερε να φέρει ξανά στα Ελληνικά Ναυπηγεία του Έλληνες εφοπλιστές μετά από δεκαετίες.