8ος χρόνος, ημέρα 2395η
Δευτέρα, 23 Μαΐου 2022

Containership:Οι παγκόσμιοι κολοσσοί κάνουν απόβαση στα χερσαία logistics

Containership:Οι παγκόσμιοι κολοσσοί κάνουν απόβαση στα χερσαία logistics
φωτογραφία αρχείου
shutterstock

Στο τέλος μίας χρονιάς που τους γέμισε κέρδη, οι δύο μεγαλύτερες εταιρείες θαλασσίων μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων επιχειρούν μία δυναμική απόβαση στην ξηρά. Η Maersk ήδη συμφώνησε να εξαγοράσει μία πολύ μεγάλη ασιατική εταιρεία logistics και η MSC ετοιμάζεται για μία αντίστοιχη αφρικανική κίνηση. Στόχος και των δύο φαίνεται πως είναι να μπορούν να παρέχουν στους πελάτες τους μία ολοκληρωμένη εξυπηρέτηση που θα ξεκινά από τα εργοστάσιά τους και θα φθάνει σχεδόν μέχρι τις πόρτες των καταναλωτών.

Το 2021 ήταν η χρονιά των εταιρειών που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια με τα τεράστια πλοία τους. Ύστερα από αρκετά χρόνια που οι ναύλοι ήταν αρκετά χαμηλοί και οι περισσότερες από αυτές επιτύγχαναν μικρή κερδοφορία, οι ειδικές συνθήκες που επικράτησαν εξαιτίας της πανδημίας έκαναν περιζήτητες τις υπηρεσίες τους και εκτόξευσαν τους ναύλους. Όλες οι εταιρείες είδαν την κερδοφορία τους να εκτοξεύεται, οι μετοχές όσων από αυτές είναι εισηγμένες σε χρηματιστήριο πέτυχαν πολυετή υψηλά και τα ναυπηγεία άρχισαν πάλι να δέχονται παραγγελίες για ναυπηγήσεις νέων πλοίων.

Παράλληλα, η μεγάλη αναταραχή στις μεταφορές κάθε είδους εμπορευμάτων, η οποία προκάλεσε μεγάλες καθυστερήσεις και αναστάτωσε τη λειτουργία πάρα πολλών επιχειρήσεων ανά τον κόσμο, άνοιξε τη συζήτηση για το αν πρέπει να αλλάξει κάτι στις παγκόσμιες μεταφορές, θαλάσσιες, χερσαίες και εναέριες. Επειδή όμως τα έργα είναι πιο σημαντικά από τα λόγια, οι κινήσεις των δύο μεγαλύτερων στον κόσμο εταιρειών μας δείχνουν προς τα που θα πάνε τα πράγματα.

Η δανέζικη AP Moeller Maersk (MAERSKB COPENHAGEN) και η MSC (Mediterranean Shipping Company) που δεν είναι εισηγμένη σε χρηματιστήριο και εδρεύει στη Γενεύη, είναι οι δύο μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο.

Συνήθως πρώτη από τις δύο είναι η Maersk, αν και τις τελευταίες μέρες κάποιοι υποστηρίζουν πως την έχει ξεπεράσει η MSC. Λίγο πριν κλείσει το 2021, και οι δύο προχώρησαν σε πολύ σημαντικές κινήσεις που σηματοδοτούν την απόφασή τους να επεκταθούν και σε άλλους τομείς πέρα από τις θαλάσσιες μεταφορές.

Στις 20 Δεκεμβρίου, μάθαμε πως η MSC έχει συνάψει προκαταρκτική συμφωνία με τη Γαλλική Bollore (BOL PARIS), για να αγοράσει την Bollore Africa Logistics, η οποία είναι η μεγαλύτερη εταιρεία μεταφορών και αποθήκευσης προϊόντων στην Αφρική. Η συμφωνία θα καταστεί οριστική μέχρι τη 31η Μαρτίου, εκτός αν κάτι χαλάσει μεταξύ αγοραστή και πωλητή, ή προκύψει πρόβλημα στη λήψη των απαραίτητων εγκρίσεων από τις αρμόδιες εποπτικές αρχές.

Αν τα πράγματα εξελιχθούν ομαλά, η εξαγορά θα κοστίσει στη MSC 6,4 δισεκατομμύρια δολάρια, συνυπολογιζομένου και του δανεισμού που θα αναλάβει. Η MSC δεν ήταν η μόνη ενδιαφερόμενη για την Bollore Africa Logistics, αφού η μητρική της εταιρεία είχε αναθέσει στη Morgan Stanley την εξεύρεση αγοραστή. Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα του τύπου, ενδιαφερόμενη ήταν και η Maersk, όπως και η γαλλική CMA CGM SA, η οποία μέσα στον Νοέμβριο ξόδεψε πάνω από 2 δισεκατομμύρια δολάρια για να αποκτήσει έναν σταθμό μεταφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Λος Άντζελες στις ΗΠΑ.

Για να καταλάβουμε τη σπουδαιότητα της απόκτησης της Bollore Africa Logistics, πρέπει να αναφέρουμε πως δραστηριοποιείται σε 49 χώρες, έχει 21.000 υπαλλήλους και είναι ενεργή σε 42 λιμάνια. Λειτουργεί 16 σταθμούς μεταφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων, έχει 85 εταιρείες ναυτικής πρακτόρευσης και έχει το δικαίωμα χρήσης και τριών σιδηροδρομικών γραμμών.

Από την μεριά της, η Maersk μπορεί να μην κατάφερε να πατήσει το πόδι της στην Αφρική, το έκανε όμως στην Ασία. Τη 22η του Δεκεμβρίου ανακοίνωσε την εξαγορά της LF Logistics με έδρα το Χονγκ Κονγκ. Η εξαγορά θα κοστίσει στη Maersk 3,6 δισεκατομμύρια δολάρια και είναι η δεύτερη μεγαλύτερη στην ιστορία της. Όπως είναι μάλλον φανερό από το όνομα της εξαγοραζόμενης εταιρείας, ασχολείται κυρίως με τη διαχείριση χώρων αποθήκευσης προϊόντων.

Δραστηριοποιείται σε 14 χώρες στην Ασία, έχει 10.000 υπαλλήλους και 223 εγκαταστάσεις αποθήκευσης και μεταφόρτωσης προϊόντων, επιφάνειας 2,7 εκατομμυρίων τετραγωνικών μέτρων. Με την εξαγορά αυτή, η Maersk θα φτάσει τις 549 εγκαταστάσεις αποθήκευσης και μεταφόρτωσης/διανομής προϊόντων, με συνολική επιφάνεια 9,5 εκατομμυρίων τετραγωνικών μέτρων. Όπως δήλωσε ο Σόρεν Σκου, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, στόχος της είναι η παροχή στους πελάτες της μίας ολοκληρωμένης υπηρεσίας μεταφοράς των προϊόντων τους, από το εργοστάσιο που παράγονται μέχρι τον τελικό καταναλωτή.

Ο Σκου δήλωσε επίσης πως επέλεξαν την Ασία διότι περιμένουν πως θα είναι για καιρό ακόμα η περισσότερο αναπτυσσόμενη περιοχή για τις υπηρεσίες της Maersk. Εδώ πρέπει να σημειώσουμε πως νωρίτερα μέσα στο 2021 η δανέζικη εταιρεία δημοσιοποίησε την πρόθεσή της να αγοράσει μία εταιρεία αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών.

Ακούγοντας τα νέα για τις κινήσεις των δύο ναυτιλιακών γιγάντων, όπως και την κίνηση της CMA CGM SA, είναι φανερό πως βρισκόμαστε μπροστά σε μία σταδιακή αλλαγή του τοπίου στον τομέα της μεταφοράς προϊόντων, στην ξηρά, στη θάλασσα και τον αέρα. Η πολύ ισχυρή οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκονται αυτή τη στιγμή οι εταιρείες θαλάσσιων μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων τους δίνει τη δυνατότητα να επεκταθούν ταχύτατα και να επιδιώξουν αυτό που πολύ καθαρά δήλωσε ο Σόρεν Σκου.

Μπορούμε να πούμε πως όλες οι εταιρείες ανά τον κόσμο που ασχολούνται με τη μεταφορά, την αποθήκευση και τη διανομή προϊόντων είναι πιθανόν να εμπλακούν σύντομα σε κινήσεις εξαγορών και συγχωνεύσεων, αφού κρίνουν πως αυτό είναι που ζητούν οι πελάτες τους μετά τα σημαντικότατα προβλήματα που έχουν εμφανιστεί εδώ και πάνω από έναν χρόνο. Η λογική εδώ λέει πως όσο λιγότεροι είναι οι εμπλεκόμενοι στη «μεταφορική αλυσίδα», τόσο μικρότερες είναι οι πιθανότητες να ξαναζήσουμε τις μεγάλες καθυστερήσεις και τη γενικότερη αναταραχή του τελευταίου διαστήματος, που τόσο έχουν κοστίσει στους πελάτες της Maersk, της MSC και των άλλων ανταγωνιστών τους.

Όσο για τη χώρα μας, μπορεί να μην ανήκουμε στην Αφρική ή την Ασία, όπου επικεντρώνουν το ενδιαφέρον τους εταιρείες σαν τη Maersk και τη MSC, αλλά δεν είμαστε και πολύ μακριά τους, και έχουμε και αρκετά σημαντικά λιμάνια, οπότε δεν αποκλείεται σύντομα να δούμε και Ελλάδα κάποιες κινήσεις στην κατεύθυνση που περιγράψαμε παραπάνω.