Τα αίτια που οδήγησαν στη συντριβή του αεροσκάφους AirIndia με τους 242 επιβάτες, συμπεριλαμβανομένων των 12 ατόμων του πληρώματος, αναζητούν οι ειδικοί με τις πρώτες εκτιμήσεις να κάνουν λόγω για πιθανή βλάβη στους κινητήρες οι οποίες ενδέχεται να προκλήθηκαν από σμήνος πουλιών, όπως αναφέρουν τα διεθνή ΜΜΕ.
Όπως αναφέρει το Sky news και οι δύο πιλότοι ήταν έμπειροι, με περισσότερες από 9.000 ώρες πτήσης συνολικά. Τι θα μπορούσε, λοιπόν, να πήγε στραβά;
Η επαφή με την πτήση AI171 χάθηκε λίγα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση, σε υψόμετρο μόλις 190 μέτρων (623 πόδια). Σε εκείνο το στάδιο, και οι δύο κινητήρες θα έπρεπε να λειτουργούν στη μέγιστη ώση, ((σ.σ. σημαίνει ότι οι κινητήρες χάνουν την ισχύ τους ή την απόδοσή τους) προκειμένου το αεροσκάφος να αποκτήσει την απαιτούμενη ταχύτητα για να απογειώσει 242 επιβάτες και το πλήρες φορτίο καυσίμων του.
Ωστόσο, το βίντεο που έχει δει το φως της δημοσιότητας δείχνει πως το αεροσκάφος δεν κατάφερε να κερδίσει ύψος. Η μύτη του θα έπρεπε να είναι στραμμένη προς τα πάνω και το αεροπλάνο να επιταχύνει. Αντίθετα, διατηρούσε σχεδόν οριζόντια πτήση και στη συνέχεια κατέπεσε, με τη μύτη να υψώνεται λες και ετοιμαζόταν για προσγείωση.
दिल दहला देने वाला वीडियो सामने आ गया है
— INC News (@TheIncNews) June 12, 2025
कमजोर दिल वाले वीडियो ना देखे।
सबसे पहले PM मोदी ने केंद्रीय नागरिक उड्डयन मंत्री का इस्तीफा लो।
#planecrash pic.twitter.com/hQyeyfjAQy
Οι ερευνητές θα αναλύσουν το υλικό από το βίντεο και τα δύο μαύρα κουτιά - το ένα καταγράφει τις συνομιλίες στο πιλοτήριο και το άλλο τα τεχνικά δεδομένα - για να προσπαθήσουν να κατανοήσουν τι ακριβώς συνέβη.
Μια πιθανή εκδοχή είναι η βλάβη σε έναν κινητήρα, ενδεχομένως λόγω σοβαρού μηχανικού προβλήματος. Όμως, το αεροπλάνο έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να μπορεί να συνεχίσει την πτήση, ακόμη και με έναν μόνο κινητήρα - ακόμη και κατά την απογείωση. Κάτι περισσότερο φαίνεται να πήγε στραβά.
Είναι επίσης πιθανό να υπήρξε πρόσκρουση με σμήνος πουλιών, κάτι που θα μπορούσε να προκαλέσει ταυτόχρονη βλάβη και στους δύο κινητήρες - ένα σενάριο που έχει καταγραφεί και σε άλλα αεροπορικά δυστυχήματα.
Οι ειδικοί θα εξετάσουν επίσης κατά πόσο οι πιλότοι, αλλά και τα συστήματα του αεροσκάφους, λάμβαναν σωστά δεδομένα από τους αισθητήρες, καθώς και αν υπήρξε πρόβλημα με τα ηλεκτρονικά ή ηλεκτρικά συστήματα.
Έμπειροι πιλότοι που έχουν παρακολουθήσει το βίντεο εκτιμούν πως τα πτερύγια των φτερών δεν ήταν ρυθμισμένα στη σωστή θέση για απογείωση.
Τα πτερύγια στο πίσω μέρος των πτερύγων (flaps) πρέπει να είναι εκτεταμένα κατά την απογείωση και την προσγείωση, όταν οι ταχύτητες είναι σχετικά χαμηλές, ώστε να αυξάνεται η «άντωση» (η δυναμική άνωση ενός σώματος) - η διαφορά πίεσης που διατηρεί το αεροσκάφος στον αέρα. Κι αυτός είναι ένας παράγοντας που θα εξεταστεί από τους ερευνητές.
BBC: Η θέση των πτερυγίων πιθανών να συνέβαλε στο δυστύχημα
Σύμφωνα με το BBC, ειδικοί στα αεροπορικά ατυχήματα δήλωσαν ότι η θέση των πτερυγίων στα φτερά του αεροσκάφους κατά την απογείωση ενδέχεται να συνέβαλε στο δυστύχημα.
Το βίντεο δείχνει το αεροπλάνο να χάνει ύψος και αμέσως μετά να σημειώνεται μια μεγάλη έκρηξη τη στιγμή της πρόσκρουσης στο έδαφος.
«Όταν βλέπω αυτό το στιγμιότυπο», λέει ο αναλυτής αεροπορικών θεμάτων Τζέφρι Τόμας, «παρατηρώ πως το σύστημα προσγείωσης είναι ακόμη κατεβασμένο, αλλά τα πτερύγια έχουν ήδη ανασυρθεί».
Αυτό σημαίνει πως τα πτερύγια ήταν ευθυγραμμισμένα με τα φτερά, κάτι που, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι εξαιρετικά ασυνήθιστο τόσο λίγο μετά την απογείωση. «Το σύστημα προσγείωσης συνήθως ανασύρεται μέσα σε 10 με 15 δευτερόλεπτα, ενώ τα πτερύγια μαζεύονται σταδιακά μέσα σε 10 με 15 λεπτά», εξηγεί.
Ο Τέρι Τόουζερ, άλλος ειδικός στον τομέα, τονίζει: «Είναι πολύ δύσκολο να πούμε με βεβαιότητα από το βίντεο, ωστόσο δεν φαίνεται τα πτερύγια να είναι εκτεταμένα - και αυτό θα μπορούσε να αποτελεί μια απολύτως λογική εξήγηση για την αποτυχία της απογείωσης».
Ο Μάρκο Τσαν, πρώην πιλότος και νυν λέκτορας στο Νέο Πανεπιστήμιο του Μπάκιγχαμσαϊρ, προσθέτει: «Αν τα πτερύγια δεν είχαν ρυθμιστεί σωστά, αυτό θα μπορούσε να υποδηλώνει ανθρώπινο σφάλμα. Όμως η ποιότητα του διαθέσιμου βίντεο είναι πολύ χαμηλή για να επιβεβαιώσουμε κάτι τέτοιο με σιγουριά».
The full sequence from take-off to crash—final moments of Air India 171 captured on CCTV. Clear catastrophic lack of lift just seconds after liftoff. pic.twitter.com/l6UAzZ3wtJ
— Shiv Aroor (@ShivAroor) June 12, 2025
Newsshopper: Πολλαπλά χτυπήματα από πουλιά;
Ένας άλλος ειδικό, ο Σαουράμπ Μπατναγκάρ δήλωσε στο ινδικό τηλεοπτικό δίκτυο NDTV ότι το περιστατικό φαίνεται να σχετίζεται με «πολλαπλά χτυπήματα από πουλιά».
«Εκ πρώτης όψεως», είπε, «φαίνεται να πρόκειται για περιστατικό πολλαπλών συγκρούσεων με πουλιά, στο οποίο και οι δύο κινητήρες έχασαν την ισχύ τους».
«Η απογείωση έγινε ομαλά και, πιστεύω, μόλις το αεροσκάφος άρχισε να αναπτύσσει ταχύτητα, άρχισε ταυτόχρονα και να χάνει ύψος. Αυτό μπορεί να συμβεί μόνο αν οι κινητήρες χάσουν ώση ή αν σταματήσει να παράγεται άντωση.»
Ο ίδιος πρόσθεσε πως η τελική αιτία θα διαπιστωθεί μέσα από την επίσημη έρευνα, ωστόσο το βίντεο δείχνει το αεροπλάνο «να πέφτει με ελεγχόμενο τρόπο».
Οι συγκρούσεις με πτηνά ορίζονται ως επαφές μεταξύ ενός αεροσκάφους και ενός ή περισσότερων πουλιών κατά τη διάρκεια της πτήσης, της απογείωσης ή της προσγείωσης. Ένα μεγάλο σμήνος πουλιών που εισέρχεται στους κινητήρες μπορεί να προκαλέσει αιφνίδια απώλεια ισχύος.
Για την αποτροπή τέτοιων συμβάντων, τα αεροδρόμια υιοθετούν διάφορα μέτρα, όπως η χρήση φώτων στα αεροσκάφη για να είναι πιο ευδιάκριτα στα πουλιά και η παραγωγή δυνατών ήχων για να τα απομακρύνουν από τις πίστες.
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας του Ηνωμένου Βασιλείου, το 2022 καταγράφηκαν 1.432 περιστατικά σύγκρουσης με πτηνά.
Ο καθηγητής Τζον ΜακΝτέρμιτ από το Πανεπιστήμιο της Υόρκης τόνισε ότι είναι ακόμη πολύ νωρίς για να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα για το τι προκάλεσε το ατύχημα, ωστόσο ο χρονισμός υποδηλώνει μια πολύ ξαφνική βλάβη.
«Η απογείωση και η προσγείωση είναι οι πιο επικίνδυνες φάσεις μιας πτήσης», είπε. «Ωστόσο, προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι το δυστύχημα σημειώθηκε πριν το αεροσκάφος προλάβει να φτάσει σε υψόμετρο 200 μέτρων.»
«Οι πιλότοι έχουν τη δυνατότητα να διακόψουν την απογείωση ακόμα και σχετικά αργά κατά την κύλιση στον διάδρομο. Άρα το πρόβλημα φαίνεται πως εμφανίστηκε είτε λίγο πριν την απογείωση είτε αμέσως μετά, και ήταν τόσο σοβαρό ώστε δεν μπορούσε να αντιμετωπιστεί.»
«Δεδομένων των συστημάτων πλεονασμού και του γεγονότος ότι τα αεροσκάφη έχουν σχεδιαστεί ώστε να μπορούν να συνεχίσουν την άνοδο ακόμη και με έναν μόνο κινητήρα, εκ πρώτης όψεως πρόκειται για ένα ιδιαίτερα ασυνήθιστο ατύχημα.»
Οι έρευνες αναμένεται να κινηθούν ταχύτατα. Το Boeing Dreamliner χρησιμοποιείται ευρέως από δεκάδες αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως και οι αρμόδιοι θα θελήσουν να διαπιστώσουν αν πρόκειται για μεμονωμένο τραγικό περιστατικό ή για σύμπτωμα ενός σοβαρότερου τεχνικού προβλήματος.