Εξωτερικά, καλυμμένη με απαλή σοκολάτα γάλακτος. Εσωτερικά, κρέμα φιστικιού με μπόλικο κανταΐφι. Η σοκολάτα Ντουμπάι αποτελεί πλέον το νέο σύμβολο της γαστρονομικής πολυτέλειας. Δημιουργός της θεωρείται η Σάρα Χαμούντα, ιδρύτρια της σοκολατοποιίας Fix Dessert Chocolatier στο Ντουμπάι.
Μέσα από συνεργασίες με influencers, η σοκολάτα αυτή έγινε viral στα social media και σύντομα κατέκτησε τον κόσμο. Κοστίζουν κατά μέσο όρο 7 ευρώ τα 100 γραμμάρια, γι’ αυτό και τα σχετικά DIY βίντεο με συνταγές γνωρίζουν τεράστια επιτυχία στο διαδίκτυο.
To κόστος της φιστικομανίας
Η γλυκιά αυτή απόλαυση έχει όμως ένα πικρό τίμημα. Όταν έγινε viral η σοκολάτα Ντουμπάι στα τέλη του 2023, η παγκόσμια ζήτηση για φιστίκια εκτοξεύθηκε στα ύψη. Μόνο το 2024, οι εισαγωγές φιστικιών τύπου Αιγίνης αυξήθηκαν πάνω από 30% στην ΕΕ, ξεπερνώντας σε αξία για πρώτη φορά το ένα δισεκατομμύριο ευρώ.
Η καλλιέργεια φιστικιών, ωστόσο, απαιτεί τεράστιες ποσότητες νερού.
Για κάθε κιλό φιστικιών απαιτούνται πάνω από 10.000 λίτρα νερού, προκαλώντας σοβαρή πίεση στους υδάτινους πόρους περιοχών που πάσχουν από λειψυδρία. Επιπλέον, η εκτεταμένη μονοκαλλιέργεια οδηγεί σε υπερβολική χρήση λιπασμάτων και φυτοφαρμάκων, όπως επισημαίνει ο γεωπόνος Τάντσμαν.
Matcha, «πράσινος χρυσός»
Αντίστοιχη εικόνα παρατηρείται στην αγορά και με το matcha, το ιαπωνικό πράσινο τσάι που αποτελεί πλέον καθιερωμένο διεθνώς superfood, καθιστώντας το όλο και πιο ακριβό και δυσεύρετο. Σύμφωνα με τον Γερμανικό Σύνδεσμο Τσαγιού, από τον Ιανουάριο έως τον Αύγουστο του 2024, οι εισαγωγές matcha στη Γερμανία αυξήθηκαν κατά 240% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Όταν περνά η μόδα του superfood...
Η κινόα, το ψευδοδημητριακό των Άνδεων, γνώρισε επίσης αντίστοιχο hype από το 2013 και μετά. «Η ραγδαία αύξηση της ζήτησης ανέβασε τις τιμές τόσο πολύ, που οι κάτοικοι σε Περού και Βολιβία, όπου αποτελεί βασικό είδος διατροφής, δεν μπορούσαν πλέον να την αγοράσουν», σύμφωνα με τον Τάντσμαν. Ταυτόχρονα, η εντατική καλλιέργεια χωρίς περιόδους ανάπαυσης εξάντλησε το έδαφος και υποβάθμισε το τοπικό οικοσύστημα.
«Όσοι δημιουργούν και προωθούν τέτοιες τάσεις», σημειώνει ο Τάντσμαν, «πρέπει να σκεφτούν και τις επιπτώσεις, όχι μόνο τις πωλήσεις». Ίσως αυτό πρέπει να κάνουμε όλοι, προτού ενδώσουμε στην επόμενη διατροφική τάση.
