Η Πολωνία δεν μπορεί να υποστηρίξει τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την έναρξη μιας νέας αγοράς άνθρακα για τον περιορισμό των εκπομπών από τα κτίρια και τις μεταφορές ή τον τερματισμό της πώλησης αυτοκινήτων ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ από το 2035, δήλωσε την Τρίτη η υπουργός Κλίματος της χώρας, Άννα Μόσκβα.
"Το όριο του 2035 για την Πολωνία δεν είναι δυνατόν να γίνει αποδεκτό, αλλά ξέρω ότι υπάρχουν πολλές χώρες που θα θίξουν αυτό το θέμα σήμερα", είπε η Μόσκβα σχετικά με την πρόταση για το αυτοκίνητο, κατά την άφιξή της σε μια συνάντηση όπου υπουργοί από χώρες της ΕΕ θα προσπαθήσουν να καταλήξουν σε συμφωνίες για νέους νόμους.
Νωρίτερα πάντως, ο επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το κλίμα, Φρανς Τίμερμανς, είχε δηλώσει ότι μια συμφωνία για το πακέτο πιο φιλόδοξων νόμων για το κλίμα της ΕΕ είναι εφικτή στην συνάντηση των υπουργών περιβάλλοντος της Ένωσης.
Την ίδια ώρα, η Γερμανία εκτιμά ότι θα είναι δύσκολες οι συζητήσεις. «Στο θέμα πως θα χειριστούμε στο μέλλον τα επιβατικά αυτοκίνητα και τα άλλα οχήματα για να μειώσουμε τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, υπάρχουν πολλές προτάσεις», δήλωσε η Γερμανίδα Υπουργός Περιβάλλοντος, Στέφι Λέμκε η οποία πρόσθεσε ότι η ίδια και ο Γερμανός Υπουργός Οικονομίας, Ρόμπερτ Χάμπεκ προετοιμάζονταν για μια μακρά ημέρα στη συνάντηση με τους Ευρωπαίους ομολόγους τους.
Νωρίτερα πάντως η Λέμκε είχε δηλώσει στο τηλεοπτικό δίκτυο ZDF ότι «εάν το πακέτο περιλαμβάνει αυτό που πρότεινε η Επιτροπή, την απαγόρευση των αυτοκινήτων που εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα από το 2035, τότε θα ψηφίσουμε υπέρ».
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο υπουργός Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, δήλωσε σε εκδήλωση που διοργάνωσε η γερμανική ένωση βιομηχανίας BDI την περασμένη εβδομάδα ότι η γερμανική κυβέρνηση δεν θα συμφωνήσει με το σχέδιο.
Υπάρχει ωστόσο και αισιοδοξία η οποία διατυπώθηκε από την πλευρά του επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το κλίμα, Φρανς Τίμερμανς, δήλωσε σήμερα ότι μια συμφωνία για το πακέτο πιο φιλόδοξων νόμων για το κλίμα της ΕΕ είναι εφικτή στην συνάντηση των υπουργών περιβάλλοντος της Ένωσης.
Ο Τίμερμανς παραδέχθηκε ότι «κανείς δεν θα φύγει από την αίθουσα χωρίς να έχει πονέσει λίγο», αναφερόμενος σε αυτά που θα πρέπει όλοι να εκχωρήσουν προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι.
Οποιαδήποτε συμφωνία αναμένεται να σκαλώσει στο νέο ταμείο της ΕΕ που θα αποσκοπεί στη βοήθεια των πιο φτωχών νοικοκυριών να πληρώσουν λογαριασμού και να κάνουν τη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια.
Σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, οι χώρες διαφωνούν στο μέγεθος αυτού του ταμείου. Η Κομισιόν πρότεινε να περιέχει έσοδα από το ένα τέταρτο των αδειών CO2 που πωλήθηκαν στη νέα αγορά άνθρακα - που αναμένεται να αποφέρει περίπου 72 δισεκατομμύρια ευρώ από το 2025-2032.
Τα πλουσιότερα κράτη της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, θέλουν να περιορίσουν το μέγεθός του - με ορισμένα, όπως η Αυστρία, να αναμένεται να λάβουν λιγότερο από το 1% του προτεινόμενου ταμείου.
Ορισμένες κεντρικές και ανατολικές χώρες λένε ότι θα πρέπει να είναι μεγαλύτερο και δεν μπορούν να εγκρίνουν τη νέα αγορά άνθρακα χωρίς αυτήν.
Η αποτυχία συμφωνίας σε αυτό το θέμα θα μπορούσε να εμποδίσει συμφωνίες για άλλες προτάσεις, καθώς οι νόμοι είναι αλληλένδετοι.
Η Ιταλία, η Πορτογαλία, η Σλοβακία, η Βουλγαρία και η Ρουμανία θέλουν να καθυστερήσει μέχρι το 2040, σύμφωνα με έγγραφο που είχε προηγουμένως αναφερθεί από το Reuters.
Η μέση διάρκεια ζωής των νέων αυτοκινήτων είναι 15 χρόνια και οι Βρυξέλλες έχουν προειδοποιήσει ότι μια μεταγενέστερη απαγόρευση θα εμπόδιζε την ΕΕ να φτάσει τις καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2050, το παγκόσμιο ορόσημο που λένε οι επιστήμονες θα αποτρέψει την καταστροφική αλλαγή του κλίματος.
«Η απόφαση για τα αυτοκίνητα θα δείξει πόσο σοβαρές είναι οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις σχετικά με τις υποσχέσεις τους για το κλίμα», δήλωσε η Τζούλια Πολισκάνοβα από την εκστρατεία της ομάδας Transport and Environment.