Η Ιαπωνία έχει λάβει μια «μη φιλική» θέση απέναντι στη Ρωσία, η οποία δεν βοηθά στην ανάπτυξη δεσμών ούτε στο εμπόριο και την οικονομία ούτε στον ενεργειακό τομέα, δήλωσε ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ στους δημοσιογράφους την Τετάρτη.
Ερωτηθείς για τα σχόλια του Ιάπωνα πρωθυπουργού Φούμιο Κισίντα σχετικά με το ανώτατο όριο της τιμής του ρωσικού πετρελαίου στο μισό περίπου του τρέχοντος επιπέδου, ο Πεσκόφ είπε ότι το Τόκιο παίρνει μια «πολύ εχθρική» θέση προς τη Μόσχα.
Οι μετοχές των ιαπωνικών εταιρειών Mitsui και Mitsubishi υποχώρησαν την Τετάρτη μετά τις απειλές του πρώην προέδρου της Ρωσίας Ντμίτρι Μεντβέντεφ προς την Ιαπωνία ότι θα χάσει τις προμήθειες ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου. Οι μετοχές της Mitsui είχαν χάσει 5,7% ενώ οι μετοχές της Mitsubishi υποχώρησαν 5,4% μέχρι το μεσημέρι.
Η Ιαπωνία «δεν θα έχει ούτε πετρέλαιο ούτε φυσικό αέριο από τη Ρωσία, καθώς και καμία συμμετοχή στο έργο Σαχαλίνη -2 LNG», έγραψε ο Μεντβέντεφ, πλέον αντιπρόεδρος του Συμβουλίου Ασφαλείας της Ρωσίας, την Τρίτη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Οι δηλώσεις του έγιναν αφότου ο Ιάπωνας πρωθυπουργός Φούμιο Κισίντα ανέφερε κατά τη διάρκεια ομιλίας του το Σαββατοκύριακο ότι οι χώρες της Ομάδας των Επτά (G7) συμφώνησαν να περιορίσουν την τιμή του ρωσικού πετρελαίου στο μισό περίπου του τρέχοντος επιπέδου.
Οι ηγέτες της G7 συμφώνησαν την περασμένη εβδομάδα να διερευνήσουν την επιβολή απαγόρευσης μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου που έχει πωληθεί πάνω από μια συγκεκριμένη τιμή σε μια προσπάθεια να μειώσουν τα έσοδα της Μόσχας προκειμένου να αποδυναμώσουν την πολεμική της μηχανή, αλλά δεν έθεσαν με ακρίβεια το πλαφόν που σκέφτονται να επιβάλουν.
Η Ρωσία ανακοίνωσε την Παρασκευή ένα διάταγμα με το οποίο αποκτά τον πλήρη έλεγχο του έργου φυσικού αερίου και πετρελαίου Σαχαλίνη-2, μια κίνηση που θα μπορούσε να εξωθήσει τη Shell και τους Ιάπωνες επενδυτές σε έξοδο. Το έργο Σαχαλίνη-2 είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα LNG στον κόσμο και περίπου το 60% του LNG που προμηθεύει με μακροπρόθεσμα συμβόλαια αποστέλλεται στην Ιαπωνία. Η Mitsui και η Mitsubishi κατέχουν μερίδια 12,5% και 10% στο έργο αντίστοιχα.