Ενώπιον της αρμόδιας υποεπιτροπής Ενέργειας και Εμπορίου της Βουλής των Αντιπροσώπων εισάγεται σήμερα προς συζήτηση και ψήφιση ένα κρίσιμο νομοσχέδιο, το οποίο επιχειρεί να μετακυλίσει το τεράστιο ενεργειακό κόστος των κέντρων δεδομένων (data centers) Tεχνητής Nοημοσύνης (AI) στις εταιρείες τεχνολογίας, απαλλάσσοντας τους απλούς καταναλωτές.
Το νομοσχέδιο, υπό τον τίτλο «Ratepayer Protection Act» (Νόμος για την Προστασία των Καταναλωτών), αποτελεί μία από τις πρώτες θεσμικές απόπειρες του Κογκρέσου να αναγκάσει κολοσσούς όπως οι Amazon, Google, Meta, Microsoft και xAI να χρηματοδοτήσουν τις αναβαθμίσεις των ηλεκτρικών δικτύων που απαιτούνται για τη λειτουργία των υποδομών τους.
Η νομοθετική αυτή πρωτοβουλία έρχεται σε μια περίοδο έντονης δυσαρέσκειας των Αμερικανών πολιτών, οι οποίοι βλέπουν τους λογαριασμούς ρεύματος να αυξάνονται λόγω της εκρηκτικής ζήτησης ενέργειας από τα data centers, λίγους μήνες μάλιστα πριν από τις κρίσιμες ενδιάμεσες εκλογές.
«Οι οικογένειες και οι μικρές επιχειρήσεις δεν πρέπει να επωμιστούν το βάρος αυτής της ανάπτυξης», δήλωσε ο ρεπουμπλικανός πρόεδρος της επιτροπής, Μπρετ Γκάθρι, υπογραμμίζοντας τη διακομματική στήριξη της πρότασης, η οποία συνυπογράφεται από τον ρεπουμπλικανό Γκέιμπ Έβανς και τη δημοκρατική Κάθι Κάστορ.
Το νομοσχέδιο ουσιαστικά θεσμοθετεί μέρη της σχετικής «Δέσμευσης» του Λευκού Οίκου, την οποία έχουν ήδη συνυπογράψει αρκετές εταιρείες τεχνολογίας, δείχνοντας διατεθειμένες να καλύψουν το κόστος της νέας παραγωγής ενέργειας.
Παρά τη δυναμική του, το νομοσχέδιο έχει ακόμη μακρύ δρόμο μπροστά του, καθώς απαιτείται η έγκρισή του από την ολομέλεια της Βουλής και της Γερουσίας προτού φτάσει στο γραφείο του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ για την τελική υπογραφή.
