Νέο σκηνικό στα κόκκινα δάνεια, η ώρα του Βαρδινογιάννη και η σημαντική διάκριση

Aνατροπή έρχεται στο χώρο των κόκκινων δανείων, των τιτλοποιήσεων, των funds που έχουν αγοράσει τα δάνεια από τις τράπεζες, αλλά και των συστημικών τραπεζών από την απόφαση του Αρείου Πάγου. Όπως αποφάσισε το ανώτατο δικαστήριο, μεταξύ άλλων, ο διαχειριστής των κόκκινων δανείων δεν μπορεί να παρασταθεί στο δικαστήριο για λογαριασμό του fund, στο οποίο έχουν μεταβιβαστεί τα δάνεια. Πρόκειται για την απόφαση 822/2022, η οποία ελήφθη στις 23 Ιουνίου 2021 και δημοσιεύθηκε στις 12 Μαϊου του τρέχοντος έτους.

Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως από το ίδιο τμήμα του Αρείου Πάγου, με την ίδια ακριβώς σύνθεση (πλην του εισηγητή) εκδόθηκε απόφαση με ακριβώς αντίθετο περιεχόμενο. Πρόκειται για την απόφαση 1102/0222 η οποία εκδόθηκε στις 18 Μαϊου 2021 και δημοσιεύθηκε στις 21 Ιουνίου 2022.

Για την απόφαση του Αρείου Πάγου διαβάσατε σχετικά στο Liberal Markets και θέτει σε κίνδυνο και το δημόσιο, καθώς μπαίνουν σημαντικά προσκόμματα στο σχεδιασμό των τιτλοποιήσεων, ο οποίος εφόσον δεν υλοποιηθεί παραπέμπεται στις καλένδες ο «Ηρακλής» και θα καταπέσουν οι εγγυήσεις.

Η στήλη πάντως πληροφορείται πως αυτήν τη στιγμή τα υπουργεία Δικαιοσύνης και Οικονομικών επεξεργάζονται νομοθετική ρύθμιση που θα κάμπτει τις ανισορροπίες και τα προβλήματα που δημιουργούνται.

---

Την περαιτέρω δυναμική  ανάπτυξη του τομέα των Aνανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, αλλά και την εντονότερη δραστηριοποίησή της στα «πράσινα» καύσιμα αναμένεται να ανακοινώσει σήμερα ο όμιλος Motor Oil, ο οποίος θα παρουσιάσει τις δραστηριότητες της νέας θυγατρικής του MORE.

H εταιρεία, η οποία προέκυψε μετά την εξαγορά του 75% της θυγατρικής της Ελλάκτωρ στις ΑΠΕ λειτουργεί ήδη 280 MW αιολικών και φωτοβολταϊκών πάρκων και αναπτύσσει ένα χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ με επιπλέον 21 αιολικά πάρκα και επτά μονάδες αποθήκευσης.  Η MORE έχει υπό κατασκευή μονάδες ΑΠΕ 84 MW και άδειες προς ανάπτυξη συνολικής ισχύος 550 MW.

Σημειώνεται ότι με τη σύναψη της παραπάνω συμφωνίας, η MORE γίνεται ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές που αγγίζει τα 800MW δυναμικότητας σε εν λειτουργία έργα και συνολικά 2,3 GW χαρτοφυλάκιο υπό κατασκευή και προς ανάπτυξη.

 Η MORE αναπτύσσεται ταχύτατα, υλοποιώντας, μέσα από στρατηγικές επενδύσεις και συνεργασίες, έργα μεγάλης αξίας και σημασίας σε νέα, καινοτόμα πεδία του ενεργειακού κλάδου στη χώρα.

Στόχος της εταιρείας είναι μέσα από την καινοτομία στην ανάπτυξη μονάδων και υπηρεσιών, η παραγωγή περισσότερης καθαρής ενέργειας, και η δημιουργία περισσότερων εναλλακτικών για ένα βιώσιμο μέλλον για όλους.

 Μέσα στο 2023 θα υλοποιηθούν έργα ΑΠΕ συνολικής ισχύος 98 MW, τα οποία βρίσκονται ήδη υπό ανάπτυξη. Μάλιστα, πριν από ένα, περίπου, μήνα ο όμιλος είχε αρχίσει τη διαδικασία αξιολόγησης των έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας της MORE που θα προχωρήσουν κατά προτεραιότητα.

---

Έχοντας μόλις ξεκινήσει το κατασκευαστικό του σκέλος, το έργο του Ελληνικού τοποθετεί  ήδη την χώρα μας στον παγκόσμιο αρχιτεκτονικό χάρτη, ακριβώς όπως έχει αναφέρει πολλές φορές κατά το παρελθόν ο Διευθύνων Σύμβουλος της Lamda Development Οδυσσέας Αθανασίου. Όπως πληροφορείται η στήλη, το παγκοσμίου φήμης αρχιτεκτονικό γραφείο Sasaki, το οποίο έχει αναλάβει τον σχεδιασμό και τη μελέτη του The Ellinikon Park, βραβεύτηκε από την American Society of Landscape Architects για τη σχεδιαστική του πρόταση για το πολυαναμενόμενο Πάρκο, που θα δημιουργήσει μια όαση πρασίνου μέσα σε μια πόλη όπως η Αθήνα που το έχει πολύ ανάγκη. Αξίζουν μπράβο σε όλους τους συντελεστές.

---

Από τη σημερινή μέρα θα φανούν οι ευεργετικές επιδράσεις των τριών νέων σταθμών Μετρό στον Πειραιά, καθώς, χθες, ξεκίνησαν να λειτουργούν από το μεσημέρι και μετά οπότε οι περισσότεροι κάτοικοι του Λεκανοπεδίου είχαν, ήδη, μπει στα αυτοκίνητά τους. Πάντως, η απευθείας σύνδεση του λιμανιού με το αεροδρόμιο σε 55 λεπτά είναι σπουδαία υπόθεση διότι εξοικονομεί πολύτιμο χρόνο, αλλά και χρήμα. Ιδιαίτερα επίσης, ωφελημένοι θα είναι και οι ιδιοκτήτες ακινήτων πέριξ των τριών σταθμών του μετρό, όπως, βέβαια, και οι καταστηματάρχες. Ως γνωστόν, μετρό σημαίνει περισσότερος κόσμος και άρα μεγαλύτερη επισκεψιμότητα και τζίρος για τα καταστήματα.

Τώρα πρώτη προτεραιότητα είναι να προχωρήσει, χωρίς παρατράγουδα, η πρώτη φάση της επέκτασης της γραμμής 4 (Βεΐκου-Γουδή) και να παραδοθεί και η γραμμή του Μετρό στη Θεσσαλονίκη που τοποθετείται για το τέλος του 2023. Για το εν λόγω project μεγάλο βέβαια, στοίχημα είναι να προχωρήσει απρόσκοπτα καθότι ωσότου παραδοθεί σε λειτουργία είναι βέβαιο ότι θα μεσολαβήσουν οι εκλογές. Να σημειώσουμε ότι τους τρεις σταθμούς του Πειραιά κατασκεύασε η Άβαξ, η οποία-η αλήθεια είναι-ότι παρέδωσε ένα κομψοτέχνημα.

---

Είχαμε συνηθίσει στη μεταφορά της έδρας ελληνικών (και πολυεθνικών) εταιρειών στο εξωτερικό. Έτσι, η μεταφορά της έδρας της Grivalia Hospitality από το Λουξεμβούργο στην Αθήνα είναι η πρώτη τέτοιου είδους κίνηση. Το βήμα αυτό, όπως ανέφερε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Grivalia Γ.Χρυσικός, προετοιμαζόταν εδώ και δύο χρόνια. Και σχετίζεται βέβαια, με την έκρηξη των προοπτικών του ελληνικού τουρισμού. Προοπτικές που δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος για να αδράξει μία εταιρία από την δημιουργία-εν προκειμένω μεταφορά- έδρας στην Ελλάδα.

Να θυμήσουμε ότι η Grivalia Hospitality ιδρύθηκε το 2015 κι έκτοτε παρότι έχουν μεσολαβήσει ιδιαίτερα δύσκολοι καιροί, εμφανίζει συνεχώς πολύ μεγάλους ρυθμούς ανάπτυξης, έχοντας εντάξει στο χαρτοφυλάκιό της ακίνητα, όπως τα ξενοδοχεία Amanzoe, One&Only Aesthesis στα Αστέρια Γλυφάδας, ON Residence στη Θεσσαλονίκη και Avantmar στην Πάρο.

Στο μετοχικό κεφάλαιο της Grivalia συμμετέχουν η Fairfax, η Eurolife, η Eurοbank και η Grivalia Management. Η είδηση της μεταφοράς της έδρας έρχεται να προστεθεί στο πρόσφατο καλό νέο του deal της Sani/Ikos της οικογένειας Ανδρεάδη με το fund της Σιγκαπούρης GIC. Και αυτή η συναλλαγή αυτή με αξία αποτίμησης 2,3 δισεκατομμυρίων ευρώ φανερώνει τις ισχυρές προοπτικές του ελληνικού τουρισμού, ενώ ενδυναμώνει το διεθνή χαρακτήρα του ξενοδοχειακού ομίλου της οικογένειας Ανδρέαδη.

---

Η επιλογή από το 85% των επιχειρήσεων που είχαν την υποχρέωση να υιοθετήσουν την ψηφιακή κάρτα εργασίας της λύσης της Epsilon Net, δείχνει αν μη τι άλλο την αξιοπιστία των λύσεων, αλλά και το γεγονός ότι κάτι γίνεται σωστά στην γειτονιά της Συγγρού.   

Ωστόσο, όταν σε αυτές περιλαμβάνονται όλες οι τράπεζες, τα μεγάλα ονόματα του λιανεμπορίου και ακόμη πολλά άλλα ονόματα ισχυρά, τότε η επιλογή αποκτά και άλλη βαρύτητα.  

Στην αγορά δείχνουν το συγκεκριμένο αποτέλεσμα ως ένα ακόμη στοιχείο που σκιαγραφεί  την επόμενη μέρα του Ομίλου που βρίσκεται σε φάση διαρκούς επέκτασης σε νέα πεδία της αγοράς. Κυρίως όμως δείχνει ότι είναι σε ετοιμότητα να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που προσφέρει ο τομέας του Business Software, εν μέσω της ψηφιοποίησης των διαδικασιών των επιχειρήσεων.  Επιπλέον, φαίνεται πως η πρόβλεψή του Ομίλου για έσοδα άνω των 75 εκατ. ευρώ φέτος, έναντι 50,51 εκατ. ευρώ το 2021, με νέα αύξηση μεγεθών που υπολογίζεται περίπου στο 50%, είναι προ των πυλών και μάλλον απόλυτα διασφαλισμένη.

---

H Ευρωπαϊκή Αρχή Κινητών Αξιών και Αγορών ή η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς (ΕSMA) αν προτιμάτε, άρχισε να μελετά και να αναλύει τους κινδύνους των κρυπτονομισμάτων. Είχε προειδοποιήσει παλαιότερα, αλλά τώρα το έκανε με μία αξιόλογη ανάλυση. Το ανησυχητικό είναι πως δεν αποκλείει, αν δεν ρυθμιστεί, κάπως η αγορά, στο μέλλον κάποιες από τις αναταραχές που έχουν παρατηρηθεί σήμερα να περάσουν και στην πραγματική οικονομία, ή να επηρεάσουν τις παραδοσιακές αγορές.

Στο πρώτο εξάμηνο χάθηκε ένα πολύ μεγάλο μέρος της αξίας των κρυπτονομισμάτων, λόγω της αύξησης του πληθωρισμού αλλά και της ανόδου των επιτοκίων, που επηρέασε την επενδυτική ψυχολογία.  Όμως η δημοτικότητα της αγοράς, ειδικά στους μικρούς επενδυτές παρέμεινε υψηλή. Πολλοί από αυτούς τους επενδυτές δεν έχουν κατανοήσει την αγορά, αγνοούν τους κινδύνους, παρασύρονται από διαφημιστικές καμπάνιες και παίζουν μέσα από δίκτυα που προσφέρουν τεράστια μόχλευση.

Τα κρύπτο δεν έχουν συχνά αξία όπως οι  παραδοσιακές αξίες, π.χ. μετοχές και ομόλογα, ούτε μπορούν να πάρουν χρήματα αν μπει κάποιο προϊόν τέτοιο σε εκκαθάριση, όπως γίνεται με μετοχές. Τα περισσότερα είναι κερδοσκοπικά και η αξία τους εξαρτάται αποκλειστικά στη δυναμική της προσφοράς και της ζήτησης, λέει η ευρωπαϊκή αρχή.

---

Η διακράτηση υψηλών ταμειακών διαθεσίμων σε μία περίοδο μηδενικών επιτοκίων στις καταθέσεις, έχει οδηγήσει κάποιες διοικήσεις εταιρειών σε κινήσεις αξιοποίησης, όπως η τοποθέτηση σε εύκολα ρευστοποιήσιμες αξίες ή επενδύσεις χαμηλού ρίσκου. Άλλοτε, αυτές οι κινήσεις αποδίδουν και άλλοτε όχι. Το πρώτο εξάμηνο έδειξε πως σχεδόν όλες οι επενδύσεις δεν πήγαν καλά. Οι αξίες συνολικά υποχώρησαν με αποτέλεσμα να επηρεαστούν οι θέσεις που είχαν οι εταιρείες. Ομόλογα, μετοχές και άλλες επενδύσεις βρέθηκαν χαμηλότερα.

Έτσι έγραψαν κάποιες ζημιές από αυτή τη διαχείριση. AS Company, Centric, Interlife και Καρέλιας, επηρεάστηκαν άλλες λιγότερο (π.χ. Καρέλιας) και άλλες περισσότερο. Να σημειώσουμε πως η Καρέλιας είναι η εισηγμένη με το μεγαλύτερο ταμείο στο Ελληνικό Χρηματιστήριο (583 εκατ. ευρώ) με κάποια στελέχη της αγοράς να αναφέρουν πως το ταμείο της θα το ζήλευαν εταιρείες χαρτοφυλακίου, ή ότι θα μπορούσε να αποκτήσει καταστατική πλειοψηφία σε αρκετές εισηγμένες εταιρείες του Χ.Α.

---

Ύστερα από είκοσι και πλέον χρόνια, η μορφή της συνεργασίας δύο μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών, της γαλλικής Renault (RNO PARIS) και της ιαπωνικής Nissan (7201 TOKYO), ήρθε η ώρα να αλλάξει ριζικά. Οι δύο εταιρείες επιβεβαίωσαν χθες πως συζητούν για το μέλλον της συνεργασίας τους αλλά δεν προχώρησαν στην ανακοίνωση λεπτομερειών. Όπως όμως μαθαίνουμε από τα διεθνή ειδησεογραφικά πρακτορεία οι αλλαγές θα είναι αρκετά σημαντικές. Αυτή την στιγμή η Renault κατέχει το 43,4% των μετοχών της Nissan, η οποία με την σειρά της κατέχει το 15% των μετοχών της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Οι πληροφορίες που κυκλοφορούν αναφέρουν πως η Renault σχεδιάζει να πουλήσει μέρος των μετοχών της Nissan που κατέχει χρησιμοποιώντας τα χρήματα που θα εισπράξει για την χρηματοδότηση των σημαντικών επενδύσεων που πρέπει να κάνει για την ανάπτυξη του τομέα ηλεκτρικών αυτοκινήτων και μπαταριών. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η γαλλική εταιρεία έχει προτείνει στην Nissan να συμμετάσχει και αυτή, δημιουργώντας μία κοινή εταιρεία (joint venture) στην οποία πιθανώς θα συμμετάσχει και η ιαπωνική Mitsubishi, το τρίτο μέλος της συμμαχίας.

Τα σχέδια της Renault, με το κωδικό όνομα Ampere, είχαν ανακοινωθεί από τον διευθύνοντα σύμβουλο Λούκα Ντε Μέο τον Ιούλιο που μας πέρασε και περιλαμβάνουν τον ουσιαστικό διαχωρισμό των δραστηριοτήτων της σε δύο κομμάτια: το ένα που θα ασχοληθεί με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τις μπαταρίες και το λογισμικό και το άλλο που θα μείνει με τις «παλαιές» δραστηριότητες των οχημάτων με βενζινοκίνητους, πετρελαιοκίνητους ή υβριδικούς κινητήρες και όλα τα συστήματα που τους συνοδεύουν.

Όπως είχε πει τότε ο Ντε Μέο, η Renault θα προχωρήσει σε αυτόν τον διαχωρισμό είτε μόνη της είτε με συνεργάτες. Αν οι δημοσιογραφικές εκτιμήσεις είναι σωστές, η Nissan δεν έχει αντίρρηση να συμμετάσχει στο joint venture που της προτείνει η Renault αλλά θέτει ως όρο την μείωση του ποσοστού συμμετοχής της Renault σε αυτήν στο 15% από το 43,4% που είναι μέχρι τώρα, έτσι ώστε η συνεργασία να γίνει πιο ισότιμη. Προκειμένου να βρει τα χρήματα που είναι απαραίτητα για τις επενδύσεις της, η γαλλική εταιρεία φέρεται διατεθειμένη να προχωρήσει σε αυτήν την κίνηση.

Με την προϋπόθεση πως το γαλλικό δημόσιο, που κατέχει (και αυτό) 15% των μετοχών της Renault δεν θα φέρει αντίρρηση, οι εξελίξεις μπορεί να έρθουν πολύ γρήγορα, πράγμα που βολεύει και τις δύο επιχειρήσεις καθώς οι εξελίξεις στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων τρέχουν πολύ γρήγορα.

Έτσι εξηγείται και η σημαντική άνοδος των μετοχών της Renault στο γαλλικό χρηματιστήριο αφού οι επενδυτές χαίρονται που η κατάσταση στην συμμαχία των δύο εταιρειών θα ξεκαθαρίσει ύστερα από 4 χρόνια ταλαιπωρίας (από τον καιρό ο τότε ισχυρός άνδρας και των δύο εταιρειών Carlos Ghosn συνελήφθη από τις ιαπωνικές αρχές), η Renault θα βάλει και αρκετά χρήματα στην τσέπη της και θα επιταχύνει την πορεία της προς την ηλεκτροκίνηση. Όσο για τα παλιά, ανεπιθύμητα πλέον κομμάτια της, δεν αποκλείεται να καταλήξουν σε μία άλλη συνεργασία, αυτήν με την Aurobay για την οποία το Black Box μας ενημέρωσε χθες. 

---

To ανταλλακτήριο κρυπτονομισμάτων Huobi (μεταξύ των δέκα μεγαλύτερων) ανακοίνωσε την πώλησή του σε νέο ιδιοκτήτη το Σάββατο, λέγοντας ότι «ο μέτοχος που ελέγχει» την εταιρεία συμφώνησε να πουλήσει το μερίδιό του στην επενδυτική εταιρεία About Capital Management, με έδρα το Χονγκ Κονγκ, ένα ταμείο συγχωνεύσεων και εξαγορών.

Αν και το Huobi δεν κατονόμασε τον μέτοχο, τα νέα ήρθαν μετά από αναφορές που υποστήριζαν ότι ο ιδρυτής του Huobi, Leon Li, αναζητούσε αγοραστή για το σχεδόν 60% του μεριδίου του στην εταιρεία και ζητούσε τουλάχιστον 1 δισεκατομμύριο δολάρια. Το Huobi δεν αποκάλυψε τους όρους της συμφωνίας με την About Capital Management.

Ο Λι ίδρυσε το Huobi το 2013 στην Κίνα. Τώρα, υπό τη νέα ιδιοκτησία, το Huobi σχεδιάζει διεθνή επέκταση. Νωρίτερα μέσα ενημέρωσης από την Κίνα ανέφεραν ότι ο Justin Sun, ο ιδρυτής του blockchain Tron, είναι ο «πραγματικός αγοραστής» του Huobi. Ωστόσο, ο Sun το διέψευσε. Το Huobi ανακοίνωσε επίσημα την προσθήκη του Sun ως σύμβουλο.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.