Στους δρόμους του Παρισιού δοκιμάζεται το υδρογόνο

Στους δρόμους του Παρισιού δοκιμάζεται το υδρογόνο

Το πλέον καινοτόμο από τα μοντέλα της Solaris, το υδρογονοκίνητο λεωφορείο Urbino 12 hydrogen θα κυκλοφορεί στους δρόμους της πρωτεύουσας της Γαλλίας, για αρκετές βδομάδες, στο πλαίσιο δοκιμών που πραγματοποιούνται σε συνεργασία με τον όμιλο RATP, ο οποίος θα μπορέσει έτσι να αξιολογήσει τις δυνατότητες των fuel cells σε τακτικά δρομολόγια αστικών συγκοινωνιών.

Η σχετική σύμβαση μίσθωσης και δοκιμών του λεωφορείου Solaris Urbino 12 Hydrogen είχε υπογραφεί το 2019, κατά τη διάρκεια της UITP Global Public Transport Summit, από εκπροσώπους της Solaris και του RATP Group (Régie Autonome des Transports Parisiens: Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Παρισιού)*. Οι δοκιμές θα πραγματοποιηθούν στο νότο της γαλλικής πρωτεύουσας, το όχημα θα σταθμεύει σε ειδικό χώρο στην περιοχή Thiais, θα ανεφοδιάζεται, δε, με καύσιμο στο σταθμό Jouy en Josas, στα νοτιοδυτικά προάστια της πόλης.

Η τεχνολογία των κυψελών υδρογόνου

Το λεωφορείο Solaris Urbino 12 Hydrogen είναι ένα εξαιρετικά προηγμένο τεχνολογικά όχημα που χρησιμοποιεί ένα σύνολο κυψελών καυσίμου (υδρογόνου) με ισχύ 70 kW για την παραγωγή ενέργειας. Το υδρογόνο με το οποίο λειτουργούν οι κυψέλες καυσίμου (fuel cells) μετατρέπεται σε ηλεκτρική ενέργεια, η οποία, με τη σειρά της, τροφοδοτεί απευθείας το σύστημα κίνησης του λεωφορείου που περιλαμβάνει έναν άξονα με δύο ηλεκτρικούς κινητήρες [ZF AVE130 (2x110 kW)]. Έχουμε δηλαδή να κάνουμε με ένα ηλεκτρικό όχημα που αντί για μπαταρίες έχει ως βασική πηγή ενέργειας την κυψέλη και για το λόγο αυτό διεθνώς έχει επικρατήσει ο χαρακτηρισμός Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV).

Το λεωφορείο είναι επίσης εξοπλισμένο με μπαταρία υψηλής ισχύος Solaris, με χωρητικότητα 29,2 kWh, που λειτουργεί ως πρόσθετη εγκατάσταση αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας και τροφοδοτεί τους ηλεκτροκινητήρες με την επιπλέον ισχύ που χρειάζονται σε διάφορες φάσεις τις λειτουργίας του οχήματος.

Το υδρογόνο είναι αποθηκευμένο σε πέντε - τελευταίας γενιάς – δεξαμενές (μπουκάλες) που είναι τοποθετημένες στην οροφή, πάνω από τον πρώτο του άξονα του λεωφορείου. Πρόκειται για δεξαμενές τύπου 4 (type 4), κατασκευασμένες από σύνθετα υλικά, με συνολική χωρητικότητα 1560 λίτρα, που προσφέρουν αυτονομία της τάξης των 350 χιλιομέτρων.

Η χημική αντίδραση που πραγματοποιείται στις κυψέλες καυσίμου κατά τη διαδικασία αυτή είναι αντίστροφη της ηλεκτρόλυσης και έτσι τα μοναδικά προϊόντα της (ή αν θέλετε, οι μοναδικοί ρύποι που προκύπτουν από αυτήν) είναι η θερμότητα και το… νερό, με τη μορφή υδρατμών. Κατά συνέπεια το Solaris Urbino 12 Hydrogen δεν εκπέμπει στην ατμόσφαιρα καμία βλαβερή ουσία.

Κατά τ’ άλλα, το υδρογονοκίνητο Solaris διαθέτει 37 θέσεις, και πόρτες διατεταγμένες σε διαμόρφωση 1-2-0, ενώ προσφέρει μια σειρά ανέσεις στους επιβάτες του, όπως το χαμηλό κατώφλι εισόδου, οι θύρες USB, ο κλιματισμός, οι οθόνες ανάγνωσης πληροφοριών και ο χώρος αναπηρικής πολυθρόνας.

Νέες προοπτικές για το υδρογόνο

Σημειώστε ότι τα λεωφορεία υδρογόνου της Solaris κερδίζουν όλο και περισσότερους πελάτες – φορείς αστικών συγκοινωνιών. Πέρυσι, η SASA Bolzano στην Ιταλία παρήγγειλε 12 οχήματα αυτού του τύπου, στις αρχές της χρονιάς ακολούθησαν η γερμανική WSW Mobil GmbH από το Βούπερταλ και η RVK από την Κολωνία, που παρήγγειλαν συνολικά 25 λεωφορεία υδρογόνου Solaris, ενώ λίγο μετά, μέσα στον Απρίλιο, σύμβαση για 20 ακόμα λεωφορεία υδρογόνου Solaris Urbino 12 υπέγραψε και η εταιρία Connexxion που εκτελεί συγκοινωνιακό έργο στην Νότια Ολλανδία. Στην τελευταία περίπτωση, εκτός από την πώληση των λεωφορείων, η συμφωνία περιλαμβάνει και την παροχή σέρβις για 12 χρόνια.

Έτσι, από την πρεμιέρα του Solaris 12 Hydrogen, τον περασμένο Ιούνιο, η Solaris έλαβε παραγγελίες για συνολικά 57 λεωφορεία, με τα πρώτα οχήματα να φτάνουν στο Μπολζάνο, την Κολωνία και το Βούπερταλ μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.

* Ο όμιλος RATP είναι ο μεγαλύτερος κρατικός φορέας συγκοινωνιών της Γαλλίας, απασχολεί 64.000 εργαζομένους και εξυπηρετεί εκατομμύρια επιβάτες καθημερινά στο Παρίσι και σε ολόκληρη την περιοχή Île-de-France. Είναι δε ιδιαίτερα σημαντικό το γεγονός ότι ο RATP αποφάσισε να μετατρέψει πλήρως το στόλο των 4.700 λεωφορείων που διαθέτει σε οχήματα χαμηλών εκπομπών, έως το 2025. Μέχρι στιγμής, ο στόλος του RATP Group περιλαμβάνει 19 λεωφορεία φυσικού αερίου Solaris Urbino 18 CNG καθώς και τρία ηλεκτρικά λεωφορεία Solaris Urbino 8.9 LE.