Προδιαγραφές εκπομπών ρύπων και «μεταφορά» CO2

Προδιαγραφές εκπομπών ρύπων και «μεταφορά» CO2

Φαίνεται ότι μια καινούργια εξαιρετικά κερδοφόρα δραστηριότητα γίνεται όλο και πιο δημοφιλής στο χώρο του αυτοκινήτου: ο λόγος για την εξαγορά δικαιωμάτων CO2. Καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξαντλούν το τεχνολογικό τους οπλοστάσιο προκειμένου να ανταποκριθούν στις εξαιρετικά αυστηρές προδιαγραφές εκπομπών ρύπων, φτάνουν σε ένα σημείο που – κάποιες από αυτές – απλώς δεν μπορούν να πιάσουν το όριο των 95 g/km CO2, που η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θεσπίσει για το 2021. Τα πράγματα είναι σοβαρά, καθώς παλαιότερες εκτιμήσεις έκαναν λόγο για πρόστιμα που στο σύνολό τους θα ξεπερνούσαν τα 30 δις ευρώ!

Ευτυχώς, όμως, ή δυστυχώς – όπως το δει κανείς – η νομοθεσία άφησε ανοιχτό ένα παράθυρο που επιτρέπει σε όσους δεν έσπευσαν να εξηλεκτρίσουν την γκάμα τους εγκαίρως (αφού μόνο έτσι μπορούν πλέον να καλυφθούν τα όρια εκπομπών), όχι να αποφύγουν εντελώς το κόστος αυτής της καθυστέρησης, αλλά να πληρώσουν σημαντικά μικρότερα ποσά, αγοράζοντας δικαιώματα από αυτούς που έχουν «περίσσευμα» - δηλαδή μεγάλο αριθμό πιστώσεων εκπομπών ρύπων (supercredits). Η συγκέντρωση αυτών των πιστώσεων επιτρέπει στους κατασκευαστές αυτοκινήτων να μετρούν τους συνδυασμένους στόλους τους ως έναν.

Σημειώνουμε ότι το ζητούμενο είναι οι εκπομπές CO2 των αυτοκινήτων που κατασκευάζει και ταξινομεί κάθε χρόνο μία βιομηχανία να βρίσκεται εντός συγκεκριμένων ορίων. Κατά συνέπεια μια εταιρία που βρίσκεται πολύ κάτω από το όριο έχει περιθώριο να συνδυάσει τις εκπομπές της με κάποια άλλη που έχει υπερβεί το όριο. Εννοείται ότι εταιρίες που κατασκευάζουν αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων έχουν πλεονέκτημα και μπορούν να εισπράξουν σημαντικά ποσά από μια τέτοια συνεργασία.

Και αν το μυαλό σας, στο σημείο αυτό πηγαίνει στην Tesla – ναι έχετε δίκιο, η αμερικανική Tesla, η εταιρία που κατασκευάζει αποκλειστικά και μόνον 100% ηλεκτρικά οχήματα, είναι ο μεγάλος κερδισμένος αυτής της ιστορίας.

Η Tesla, λοιπόν, έχει ήδη κερδίσει σχεδόν από 2,0 δισεκατομμύρια δολάρια μεταξύ του 2016 και του 2019 με την πώληση αυτών των πιστώσεων σε άλλους κατασκευαστές των ΗΠΑ. Εκτιμάται δε ότι η Tesla θα κερδίσει περισσότερα από 1 δισεκατομμύριο δολάρια από αυτές τις πιστώσεις μόνο το 2020, έστω και αν αυτού του τύπου το έσοδο δεν μπορεί να διαρκέσει για πάντα, καθώς όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες, η μία μετά την άλλη, ξεκινούν την παραγωγή των δικών τους ηλεκτρικών οχημάτων.

Από την άλλη μεριά, η Fiat Chrysler Automobiles (FCA) απέφυγε δισεκατομμύρια πρόστιμα ξοδεύοντας κάποιες εκατοντάδες εκατομμύρια προκειμένου να πραγματοποιήσει μια τέτοια συνεργασία με την Tesla στην Ευρωπαϊκή Ένωση ενώ τώρα φαίνεται ότι βαδίζει στα βήματά της και η Honda. Βλέπετε, τα στοιχεία δείχνουν ότι η Honda ταξινόμησε περίπου 1.000 «κομμάτια» από το νέο πλήρως ηλεκτρικό μοντέλο της, Honda e, στη Δυτική Ευρώπη - αριθμός που δεν είναι αρκετός για να για να αποφύγει τα πρόστιμα.

Σε αντίστοιχου τύπου συνεργασία προχώρησε και η Ford αγοράζοντας supercredits από Volvo και Polestar, ενώ Toyota και Mazda αναμένεται να κάνουν κάτι παρόμοιο, ενώ ο όμιλος Volkswagen έχει ενώσει τις δυνάμεις του με την κινεζική SAIC και τη θυγατρική της, MG που δραστηριοποιείται στη Μεγ. Βρετανία..

Σημειώστε ότι αρκετά δυνατή στον τομέα των supercredits CO2 φαίνεται και η Renault, που κατάφερε μέσα σε ένα μόνο μήνα, τον περασμένο Αύγουστο, να πουλήσει 51.200 πλήρως ηλεκτρικά Zoe και να έχει τις περισσότερες ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων (EV) από κάθε άλλη εταιρία στη Δυτική Ευρώπη. Αυτό της έδωσε το περιθώριο να ανοίξει τη «δεξαμενή» των δικών της πιστώσεων ρύπους σε άλλους κατασκευαστές, αναμένοντας βέβαια να εισπράξει τα αντίστοιχα ποσά…