Το Ίδρυμα Fondation VINCI Autoroutes έδωσε στη δημοσιότητα, για άλλη μια φορά, τα αποτελέσματα του 15ου Ευρωπαϊκού Βαρόμετρου για την Υπεύθυνη Οδήγηση, από τα οποία προκύπτει ότι εξακολουθούμε να οδηγούμε με το κινητό στο χέρι ή/και να ρυθμίζουμε το GPS, να μη συμμορφωνόμαστε με τα όρια ταχύτητας κλπ. Φαίνεται πάντως ότι υπάρχει και μια θετική εξέλιξη: είμαστε λιγότερο επιθετικοί και αγενείς σε σχέση με πέρυσι…
Από την ίδρυσή του το Φεβρουάριο του 2011, το Ίδρυμα VINCI Autoroutes λειτουργεί ταυτόχρονα ως εργαστήριο, παρατηρητήριο και εργαλείο πληροφόρησης, αφιερωμένο στην εξέλιξη των συμπεριφορών. Έχοντας αφοσιωθεί εξαρχής στην προώθηση της προσωπικής και συλλογικής ευθύνης κατά την οδήγηση, το ίδρυμα σταδιακά επέκτεινε το πεδίο των δραστηριοτήτων του για να συμπεριλάβει την εκπαίδευση, τον σεβασμό προς το περιβάλλον και την προσέγγιση τρίτων μέσω της ανάγνωσης.
Πρόσφατα και για μια άλλη φορά, το ίδρυμα Fondation VINCI Autoroutes δημοσίευσε τα αποτελέσματα του 15ου Ευρωπαϊκού Βαρόμετρου για την Υπεύθυνη Οδήγηση. Αυτή η τεράστια ετήσια έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε από την Ipsos σε δείγμα 12.403 ατόμων σε 11 ευρωπαϊκές χώρες, μελετά τη συμπεριφορά και την εικόνα των Ευρωπαίων στο τιμόνι. Με αυτόν τον τρόπο καθιστά δυνατή την παρακολούθηση της εξέλιξης της επικίνδυνης συμπεριφοράς και των καλών πρακτικών που θα βοηθήσουν στη στοχευμένη διαμόρφωση των μηνυμάτων πρόληψης.
Στη φετινή έρευνα, καταγράφονται λιγότερες αναφορές για αγενείς και επικίνδυνες συμπεριφορές, ενώ το ερώτημα που τίθεται είναι τι θα γινόταν άραγε αν οι Ευρωπαίοι υιοθετούσαν μια πιο ήρεμη οδήγηση; Από την άλλη οι αναφορές για την παραβίαση του ΚΟΚ παραμένουν πολλές εις βάρος φυσικά της ασφάλειας.
Το Ίδρυμα παρουσιάζει αναλυτικά τα συμπεράσματά του πάντα στην έναρξη του καλοκαιριού και λίγες μέρες πριν το Σαββατοκύριακο της Αναλήψεως, που είναι από τα Σαββατοκύριακα με τη μεγαλύτερη κίνηση στους δρόμους. Τα κύρια συμπεράσματα της έρευνας είναι:
Συμμόρφωση με τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας: Μικρή βελτίωση στη συμπεριφορά
Το 85% των Ευρωπαίων οδηγών λέει ότι υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας κατά μερικά χιλιόμετρα/ώρα (σταθερό, 81% των Ελλήνων οδηγών). Το 56% δεν σέβεται τις αποστάσεις ασφαλείας (-2, 55%). Το 51% οδηγεί στη μεσαία λωρίδα του αυτοκινητόδρομου ενώ η δεξιά λωρίδα είναι ελεύθερη (-2, 68%). Το 34% κάνει προσπέραση από δεξιά στον αυτοκινητόδρομο (-1, 34%)
Οδήγηση με απόσπαση προσοχής: Εξακολουθεί να είναι πολύ συχνή
Το 77% των Ευρωπαίων οδηγών χρησιμοποιεί smartphone ή ρυθμίζει το GPS ενώ οδηγεί (σταθερό, 82% των Ελλήνων οδηγών). Το 67% των οδηγών μιλάει στο τηλέφωνο ενώ οδηγεί (σταθερό αλλά +6 σε σύγκριση με το 2018, 72%) και το 43% το κάνει συστηματικά (- 1, 39%). Περισσότεροι από 1 στους 2 οδηγούς μιλούν μέσω συστήματος συνομιλίας Bluetooth με ενσωματωμένο ηχείο (58%, +1 σε 1 χρόνο αλλά +13 σε σύγκριση με το 2018, 56%). Το 25% στέλνει ή διαβάζει μηνύματα κειμένου ή email ενώ οδηγεί (-1, 26%). Το 81% των οδηγών δηλώνει ότι μερικές φορές στρέφει το βλέμμα του εκτός του δρόμου για περισσότερα από 2 δευτερόλεπτα όταν οδηγεί (-3 στον 1 χρόνο αλλά +5 σε 4 χρόνια, 79%).
Νωθρότητα και κόπωση: μια επιβλαβής επίδραση στην οδηγική συμπεριφορά
Το 32% (-6, 40%) των Ευρωπαίων οδηγών λέει ότι οδηγεί ενώ αισθάνεται έντονη κούραση. Μεταξύ αυτών: Το 34% έχει την εντύπωση ότι έχει αποκοιμηθεί ελάχιστα στο τιμόνι έναντι του 25% των oδηγών γενικά (31% έναντι 24%). Το 21% παραδέχεται ότι είναι πιο νευρικό, παρορμητικό ή επιθετικό κατά την οδήγηση έναντι του 14% των οδηγών γενικά (13% έναντι 12%). Το 77% παραδέχεται ότι μερικές φορές δίνει λιγότερη προσοχή στην οδήγηση και ότι διασπάται η προσοχή του έναντι του 53% των οδηγών γενικά (77% έναντι 60%).
Αλκοόλ, ναρκωτικά, φαρμακευτική αγωγή: επίμονες πρακτικές παρά την επίγνωση των κινδύνων
Το 5% των οδηγών (-2, 9% των Ελλήνων οδηγών) έχει ήδη οδηγήσει σε κατάσταση μέθης, δηλαδή ενώ έχει καταναλώσει αλκοόλ πάνω από το επιτρεπόμενο όριο και αισθάνεται τις επιπτώσεις του αλκοόλ στη φυσική και νοητική του κατάσταση. Μεταξύ αυτών: Tο 85% των οδηγών θεωρεί επικίνδυνο να οδηγεί υπό την επήρεια αλκοόλ (85%). Το 2% έχει ήδη οδηγήσει έπειτα από χρήση κάνναβης (-2, 4%). Το 8% έχει ήδη οδηγήσει μετά από λήψη φαρμάκων που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την εγρήγορσή τους (-3, 8%).
Ασφάλεια των εργαζομένων: Ανησυχητική έλλειψη επαγρύπνησης
Το 73% των οδηγών δεν εφαρμόζει συστηματικά τα προληπτικά μέτρα που είναι απαραίτητα για την ασφάλεια των αστυνομικών όταν πλησιάζει σε μια ζώνη επέμβασης (επιβράδυνση και μετακίνηση όσο το δυνατόν πιο μακριά, 85%). Το 50% ξεχνά να επιβραδύνει κοντά σε μια ζώνη εργασίας (-1, 46%).
Αγένεια: Παρατηρείται κάμψη, αλλά τα επίπεδα παραμένουν υψηλά
Το 83% των Ευρωπαίων οδηγών δηλώνει ότι φοβάται την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών (σταθερό, 89% των Ελλήνων οδηγών). Το 50% παραδέχεται ότι βρίζει άλλους οδηγούς (-2, 57%). Το 47% κορνάρει άσκοπα στους οδηγούς που τους ενοχλούν (-3, 56%). Το 30% σκόπιμα «κολλάει» στο όχημα ενός οδηγού που το εκνευρίζει (-1, 46%). Το 18% κατεβαίνει από το όχημά του για να διαπληκτιστεί με έναν άλλον οδηγό (-3, 21%).
H κυρία Bernadette Moreau, Διευθύνουσα σύμβουλος του Ιδρύματος VINCI Autoroutes, δήλωσε: «Για πρώτη φορά από τη δημιουργία του παρόντος Ευρωπαϊκού Βαρόμετρου για την Υπεύθυνη Οδήγηση, η μεγάλη πλειοψηφία των συμπεριφορών που μελετήθηκαν κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Μπορούμε να είμαστε χαρούμενοι γι’ αυτό. Ωστόσο, εξακολουθεί να υπάρχει μεγάλη ανάληψη ρίσκου και αγενής συμπεριφορά. Αυτή η αλλαγή μάς ενθαρρύνει να εντείνουμε τις ενημερωτικές εκστρατείες μας σχετικά με την επικινδυνότητα ορισμένων πρακτικών στο τιμόνι και τα οφέλη μιας ήρεμης οδήγησης για τον εαυτό μας και τους άλλους».
Με τη σειρά του, ο κύριος Παναγιώτης Παπανικόλας, Διευθυντής Ελλάδας VINCI Concessions/ Μέλος Δ.Σ. Ιδρύματος VINCI AUTOROUTES είπε «Τα φετινά ευρήματα του Ευρωβαρόμετρου για την Υπεύθυνη Οδήγηση δίνουν έναν συγκρατημένα αισιόδοξο τόνο. Παρατηρείται μικρή πρόοδος στη συμμόρφωση με τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, περιορισμός της διάσπασης προσοχής, καθώς και λιγότερο αγενείς και επιθετικές συμπεριφορές.
Τα ποσοστά όμως, παραμένουν υψηλά και μας υπενθυμίζουν ότι η πρόοδος δεν είναι δεδομένη και η προσπάθεια όλων μας πρέπει να ενταθεί. Η υπεύθυνη οδήγηση ξεκινά από την προσωπική μας στάση. Ας δώσουμε προτεραιότητα στην υπευθυνότητα και τον σεβασμό με στόχο δρόμους πιο ασφαλείς και ανθρώπους πιο ευσυνείδητους στη συμπεριφορά τους πίσω από το τιμόνι. Αυτός είναι ο μόνος δρόμος για να προστατεύσουμε τον εαυτό μας και τους συνανθρώπους μας».
Τέλος, η κυρία Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, πρόεδρος του ΙΟΑΣ «Πάνος Μυλωνάς» δήλωσε ότι «Τα αποτελέσματα του Ευρωβαρόμετρου, αν και ιδιαίτερα ανησυχητικά, δεν αποτελούν έκπληξη, καθώς επιβεβαιώνουν τα ευρήματα της πρόσφατης Έρευνας Οδικής Συμπεριφοράς που διεξήγαγε το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», στο πλαίσιο του έργου “2024 FIA Mobility Grants – Driving Change”. Είναι πολύ σημαντική η ενημέρωση και η εκπαίδευση των Ελλήνων οδηγών για να αντιληφθούν πως η υπεύθυνη οδήγηση δεν είναι επιλογή, αλλά υποχρέωση απέναντι στη ζωή τη δική τους και των άλλων. Είναι ευθύνη όλων μας αυτά τα στατιστικά να μηδενιστούν».