Μισογεμάτο ή μισοάδειο το ποτήρι της αγοράς αυτοκινήτου;

Μισογεμάτο ή μισοάδειο το ποτήρι της αγοράς αυτοκινήτου;

Για όποιον πιστεύει στην τύχη, αυτό που συνέβη το 2020 στην αγορά αυτοκινήτου ήταν ατυχία. Βεβαίως, τα προβλήματα που δημιούργησε ο κορωνοϊός σε ολόκληρη την Υφήλιο έχουν πολύ μεγαλύτερη έκταση και βάθος, ωστόσο για την ταλαιπωρημένη από την κρίση ελληνική αγορά που έδειχνε να έχει πάρει μπρος τα τελευταία χρόνια (2017 – 2019) ήταν σίγουρα μια πολύ κακή στιγμή. Γιατί είχαμε καταφέρει το 2018 να σπάσουμε το ψυχολογικό φράγμα των 100.000 ταξινομήσεων το χρόνο, έχοντας κάνει ένα μικρό, αλλά σαφές άλμα σε σχέση με το 2017 (103.431 έναντι 88.003) και οι προσδοκίες μας δεν ήταν πια μικρές.

Αυτό που έγινε όμως με το που ήρθε η πανδημία του κορονοϊού ξύπνησε τις χειρότερες μνήμες μας, αφού είδαμε τις πωλήσεις να μειώνονται κατά 29%, στις 80.977 μονάδες, για να καταφέρει τελικά η αγορά να ανακτήσει το 2021 μέρος του χαμένου εδάφους, φτάνοντας τις 100.911 ταξινομήσεις.

Και το κακό που έκανε η Covid-19 δεν σταμάτησε εκεί, αφού στη συνέχεια προέκυψαν οι γνωστές ελλείψεις στη διαθεσιμότητα καινούριων αυτοκινήτων, με αποτέλεσμα να περάσουμε σε μια φάση, στην οποία το ελληνικό αγοραστικό κοινό ζητούσε αυτοκίνητα τα οποία οι κατασκευαστές δεν μπορούσαν να παράγουν! Αυτό, τουλάχιστον, ανέδειξε μια θετική πλευρά της αγοράς αυτοκινήτου: υπάρχει δυναμική, υπάρχει ζήτηση, υπάρχει ανάγκη ανανέωσης του στόλου.

Και το ενδιαφέρον είναι μάλιστα ότι υπάρχει σημαντική ζήτηση, παρά το γεγονός ότι οι τιμές των αυτοκινήτων έχουν αυξηθεί κατά τουλάχιστον 20% και παρά το ότι κάθε τόσο οι αντιπροσωπείες κοινοποιούν τους αναθεωρημένους τιμοκαταλόγους τους, όπως αυτοί προκύπτουν από τις αυξήσεις που ανακοινώνουν οι κατασκευαστές. Προφανώς υπάρχουν ζητήματα και με τις πρώτες ύλες, και με μια σειρά υποσυστήματα αυτοκινήτων, και με τα μεταφορικά και με την ενέργεια – ο πόλεμος επιδείνωσε την κατάσταση σε όλους αυτούς τους τομείς δυστυχώς (για παράδειγμα στην Ουκρανία λειτουργούσαν μεγάλα εργοστάσια παραγωγής καλωδιώσεων που προμήθευαν τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Δυτικής Ευρώπης).

Πάντως ακόμα και όλες αυτές τις δυσκολίες εξακολουθεί η αγορά αυτοκινήτου να κινείται ανοδικά, με τις εταιρικές πωλήσεις να μπαίνουν μπροστά με το 55% της αγοράς, έναντι 45% των λιανικών πωλήσεων. Και αν κάποτε μας ανησυχούσε το γεγονός ότι η λιανική υστερεί, σήμερα κύκλοι της αγοράς θεωρούν τον νέο συσχετισμό απολύτως φυσιολογικό, καθώς τις δύο προηγούμενες χρονιές, πολλές εταιρείες δεν προχώρησαν σε αγορές που φυσιολογικά θα είχαν κάνει. Βλέπετε, λόγω της αναστάτωσης που προκάλεσε η πανδημία του κορονοϊού και λόγω της επακόλουθης κρίσης του τουρισμού το 2020 πολλές εταιρίες – ιδίως οι εταιρείες ενοικιάσεων αυτοκινήτων (Rent a Car) - ανέβαλαν τις αγορές τους. 

Σημειώστε ότι ένα μεγάλο μερίδιο των εταιρικών πωλήσεων αφορά τις εταιρίες που θέλοντας και μη πρέπει να ανανεώνουν σε τακτική βάση τα αυτοκίνητά τους. Ενώ από την άλλη ένα μεγάλο ποσοστό των εταιρικών πωλήσεων είναι τελικά πωλήσεις λιανικής, αλλά «κρυφές»: πρόκειται για αυτοκίνητα που προμηθεύονται με τη μέθοδο του leasing ελεύθεροι επαγγελματίες, επιχειρηματίες, αλλά ακόμα και ιδιώτες.

Κυριαρχία των σουπερμίνι, κυριαρχία των μικρομεσαίων, κυριαρχία των SUV

Σε σχέση τώρα με την κατανομή των πωλήσεων ανά κατηγορία (segment) οχημάτων, βλέπουμε λοιπόν να ενισχύονται σταθερά τα σουπερμίνι (B-Segment: Toyota Yaris, Opel Corsa, Hyundai i20), αλλά και τα αντίστοιχα μικρά SUV (Ford Puma, Hyundai Bayon, Peugeot 2008, Skoda Kamiq, Toyota Yaris Cross, Volkswagen T-Cross κλπ.). Διατηρείται επίσης σε υψηλά επίπεδα το C-Segment (τα λεγόμενα «μικρομεσαία», όπως τα Opel Astra, Toyota Corolla, Volkswagen Golf), παρά μια κάποια υποχώρηση των πωλήσεων.

Στην τελευταία περίπτωση, μάλιστα, παρατηρούμε ότι η διατήρηση σε ικανοποιητικά επίπεδα του C-Segment έχει κυρίως να κάνει με την ανοδική πορεία των SUV της κατηγορίας αυτής (Audi Q3, Cupra Formentor, Nissan Qashqai, Toyota C-HR κλπ.) Πρόκειται σίγουρα για ένα πολύ δυναμικό κομμάτι της αγοράς στο οποίο συναντάμε μοντέλα πο έχουν κατακτήσει τον τίτλο του «Αυτοκινήτου της Χρονιάς» για την Ελλάδα (Hyundai Tucson το 2022 και Kia Sportage το 2023) αλλά και του Ευρωπαϊκού «Αυτοκινήτου της Χρονιάς» (Peugeot 3008). Πρόκειται για μια κατηγορία στην οποία βλέπουμε να συμμετέχουν συνεχώς όλο και περισσότεροι παίκτες, με πλέον πρόσφατο το παράδειγμα του εντελώς νέου Renault Austral.

Αξίζει τέλος να σημειώσουμε ότι η πλειοψηφία των πωλήσεων αφορά μοντέλα SUV, τα οποία στο σύνολό τους κατέχουν πλέον το 54,8% της αγοράς.

Σε σχέση τώρα με τον τύπο των συστημάτων κίνησης που διαθέτουν τα νέα αυτοκίνητα που ταξινομούνται στη χώρα μας βλέπουμε ότι αυξάνεται σταθερά το μερίδιο των πάσης φύσεως εξηλεκτρισμένων μοντέλων και ότι υποχωρούν ελαφρά οι πωλήσεις και των «συμβατικών» βενζινοκίνητων και diesel οχημάτων.

Ενδιαφέρον πάντως παρουσιάζει το γεγονός ότι οι πωλήσεις των πλήρως υβριδικών οχημάτων (Hyundai Kona Hybrid, Kia Niro, Renault Captur & Arkana E-Tech, Τoyota Corolla Hybrid και φυσικά ο ιδρυτής της κατηγορίας το Toyota Prius) κατέχουν την μερίδα του λέοντος μεταξύ των πάσης φύσεως εξηλεκτρισμένων οχημάτων, κάτι που οφείλεται και στην μακρά παρουσία τους στην αγορά, και στην πιο προσιτή σε σχέση με τα πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα τιμή τους, αλλά και στο ότι δεν απαιτούν καμία παρέμβαση από τον οδηγό τους για να λειτουργήσουν πέραν του συνήθους ανεφοδιασμού με καύσιμα. Δεν χρειάζονται δηλαδή φόρτιση.