Η κινεζική BYD έτοιμη να νικήσει την Tesla

Η κινεζική BYD έτοιμη να νικήσει την Tesla

Μπορεί η αμερικανική Tesla να έχει κάνει άνω-κάτω όλο τον πλανήτη ρίχνοντας τις τιμές των προιόντων της και ανεβοκατεβάζοντας την τιμή της μετοχής της ανάλογα με την όρεξη του «αφεντικού» Elon Musk, ωστόσο η πρωτοκαθεδρία της στην παγκόσμια αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων αμφισβητείται πλέον σοβαρά από τον κινεζικό γίγαντα με το παράξενο όνομα “Build Your Dreams” – BYD.

Στην εκπνοή του 2023, φαίνεται ότι υπάρχει αυξημένη πιθανότητα η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Build Your Dreams (BYD) να εκθρονίσει την Tesla από την κορυφή και να αναδειχθεί αυτή ως ο κάτοχος του μεγαλύτερου μεριδίου αγοράς πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων (Battery Electric Vehicles – BEVs) παγκοσμίως. Αυτό προκύπτει από τα σχετικά στατιστικά στοιχεία που αποκαλύπτουν ότι η BYD κατάφερε να «πιάσει» την Tesla το τρίτο τρίμηνο της χρονιάς που διανύουμε.

Τίποτα δεν είναι τελικό - και πολύ περισσότερο επίσημο - αν δεν δούμε τα στοιχεία των πωλήσεων BEV του 4ου τριμήνου του 2023, αλλά η τάση υπάρχει και φαίνεται ότι η BYD είναι έτοιμη να ξανα-γίνει ηγέτης της παγκόσμιας αγοράς BEV - αν δεν το έχει κάνει ήδη. Σημειώστε ότι μέχρι το τέλος του τρίτου τριμήνου του 2023, η BYD είχε προλάβει την Tesla, κατέχοντας το 17% των παγκόσμιων πωλήσεων BEV, σημειώνοντας αύξηση κατά 68% (!) σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Και σα να μην έφτανε αυτό, η BYD φαίνεται να συνεχίσει να επιταχύνει - έχει δε πολλές υποδομές να αξιοποιήσει καθώς επεκτείνεται περαιτέρω στην Ευρώπη, τη Νοτιοανατολική Ασία, ακόμη και τη Βόρεια Αμερική, την έδρα της Tesla.

Επιπλέον, πολλές αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες – πέραν της Tesla - στρέφουν τις προσπάθειές τους στην εξέλιξη και παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων πιο εντατικά, δίνοντας την ευκαιρία να δημιουργηθεί μια μεγαλύτερη απόσταση μεταξύ της BYD και της Tesla, αφού κλέβουν μερίδιο αγοράς από την τελευταία. Κάποιοι μάλιστα πιστεύουν πως όταν βγουν τα αποτελέσματα για το οικονομικό έτος 2024, πιθανότατα το θέμα δεν θα είναι «αν» η BYD ξεπεράσει την Tesla σε μερίδιο αγοράς BEV, αλλά μάλλον «κατά πόσο». Κατά συνέπεια όλα τα βλέμματα είναι στραμμένα την επόμενη χρονιά.

Η Tesla δεν σταμάτησε βέβαια να αναπτύσσεται – όλοι θυμόμαστε τι έγινε όταν αιφνιδιαστικά ο Musk ανήγγειλε «οριζόντια» μείωση τιμών κατά 20% - αλλά η ανάπτυξή της τώρα έχει πιο αργό ρυθμό. Διατήρησε λοιπόν το 17% της παγκόσμιας αγοράς ετησίως, αλλά σημείωσε αύξηση πωλήσεων «μόνο» κατά 27%. Έχουμε λοιπόν δύο αυτοκινητοβιομηχανίες που ούτως ή άλλως παρουσιάζουν εντυπωσιακές επιδόσεις, με την BYD να ηγείται της τεράστιας κινεζικής αγοράς BEV η οποία αποτελεί το 58% του παγκόσμιου όγκου πωλήσεων, και την Tesla να παραμένει ο ξεκάθαρος ηγέτης στη σαφώς μικρότερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων των ΗΠΑ η οποία αποτελεί μόνο το 12% των πωλήσεων BEV παγκοσμίως. Σημειώστε δε ότι τα πέντε κορυφαία σε πωλήσεις BEV φέρουν είτε το σήμα της Tesla είτε το σήμα της BYD.

Η Γερμανία, η τρίτη μεγαλύτερη αγορά BEV στον κόσμο μετά την Κίνα και τις ΗΠΑ, σημείωσε επίσης ανάπτυξη 60% - σε σχέση με πέρυσι - το τρίτο τρίμηνο, με επικεφαλής το Volkswagen Group, οι άνθρωποι του οποίου πρόσφατα παραδέχτηκαν ότι «δεν είναι πλέον ανταγωνιστικό» και προχωρεί στην περικοπή θέσεων εργασίας σε μια προσπάθεια να προλάβει την Tesla. Και ενώ κάποιοι, το 2022, είχαν προβλέψει ότι το VW Group θα ξεπερνούσε την Tesla το 2024 είναι πλέον φανερό ότι αυτό δεν πρόκειται να συμβεί.

Για όποιον δεν το γνωρίζει, θα πρέπει να πούμε ότι η BYD είναι μία εταιρεία με πολύ σημαντική δραστηριότητα στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και με εξαιρετικά μεγάλους όγκους πωλήσεων οι οποίοι περιλαμβάνουν όχι μόνο επιβατικά αυτοκίνητα αλλά και φορτηγά και λεωφορεία - μηδενικών πάντα ρύπων. Η εταιρία, που ιδρύθηκε το 1995 και έχει έδρα τη Σενζέν (περίπου 30 χλμ. Βόρεια του Χονγκ-Κονγκ) ασχολήθηκε αρχικά με την κατασκευή μπαταριών, στράφηκε δε στην παραγωγή αυτοκινήτων 8 χρόνια αργότερα, το 2003, χωρίς αυτό να την εμποδίσει να είναι ο τρίτος μεγαλύτερος παραγωγός μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα μετά τη CATL και την LG.

Η Build Your Dreams έχει αναπτύξει μεγάλη δραστηριότητα και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στις ΗΠΑ αλλά και στην Ευρώπη, δίνοντας το παρών και στη χώρα μας, με τα ηλεκτρικά της λεωφορεία που προσπαθεί να προωθήσει σε δημόσιους οργανισμούς και στην τοπική αυτοδιοίκηση. Η εταιρία έχει καταφέρει να διαθέσει στην παγκόσμια αγορά περισσότερα από 1,9 εκατ. ηλεκτρικά και plug in hybrid (PHEV) οχήματα. Σε αυτόν τον αριθμό περιλαμβάνονται περισσότερα από 70.000 αμιγώς ηλεκτρικά λεωφορεία, που έχουν διατεθεί σε 400 πόλεις, σε 70 χώρες σε όλο τον κόσμο.