70 χρόνια συμπληρώνονται φέτος από την παρουσίαση της θρυλικής Giulietta Sprint, του πανέμορφου μοντέλου που αποτελεί δείγμα γραφής για το design του ιταλικού οίκου Bertone και του σχεδιαστή Franco Scaglione. Το 2024 συμπληρώνονται επίσης 50 χρόνια από το λανσάρισμα της Alfetta GT, του εξαιρετικά επιτυχημένου και σχεδιασμένου από τον Giorgetto Giugiaro κουπέ που αξιοποίησε ως βάση για την εξέλιξή του την Alfetta.
Η Alfa Romeo ξεκινάει το 2024 γιορτάζοντας δύο πολύ σημαντικές επετείους. Η πρώτη αφορά τα 70χρονα της Giulietta Sprint (1954) και η δεύτερη τα 50χρονα της Alfetta GT (1974). Πρόκειται για δύο θρυλικά μοντέλα που άφησαν το στίγμα τους στην πορεία της φημισμένης εταιρίας, καθένα από τα οποία «αφηγείται» με τον τρόπο του δύο άκρως ενδιαφέρουσες περιόδους για την Ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία.
Giulietta Sprint (1954)
Πρόκειται για το μοντέλο που έβαλε οριστικά και αμετάκλητα την Alfa Romeo στους μεγάλους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Το 1952 η παραγωγή της μάρκας εστίαζε πλήρως στην 1900 οπότε η ιδέα για ένα νέο, μικρότερο μοντέλο, ήρθε στο προσκήνιο. Έως τον Αύγουστο του ίδιου έτους ήταν ξεκάθαρο ότι η Giulietta θα είχε τον κινητήρα εμπρός και την κίνηση πίσω.
Μέσα στην ίδια χρονιά ένα πρωτότυπο ξεκίνησε τις δοκιμές στο δρόμο, με τη μορφή ενός κόμπακτ κουπέ που ήταν κατασκευασμένο στις εγκαταστάσεις του Ivo Colucci και είχε αλουμινένιο κινητήρα 1.100 cc με δύο εκκεντροφόρους. Τελικά η χωρητικότητα αυξήθηκε στα 1.290 cc και με τη χρήση μονού καρμπυρατέρ η ισχύς ήταν 65 hp που επαρκούσαν για τελική ταχύτητα 165 km/h.
Το αυτοκίνητο παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Τορίνο στις 21 Απριλίου του 1954 και ξεκίνησε αμέσως να πωλείται. Λίγε μόλις ημέρες αργότερα η λήψη παραγγελιών έπρεπε να παγώσει, καθώς η ζήτηση είχε ξεπεράσει κατά πολύ τη δυνατότητα παραγωγής.
Παράλληλα με τη σπορ αύρα και την πανέμορφη σχεδίαση, το αυτοκίνητο ξεχώρισε και για τις πρωτοφανείς για την κατηγορία του επιδόσεις, που το τοποθέτησαν πλάι σε μοντέλα θεωρητικά υψηλότερης δυναμικής. Ακόμα περισσότερο με την τελευταία εξέλιξη του κινητήρα που έγινε το 1958 και με τη χρήση διπλού καρμπυρατέρ η ισχύς άγγιξε τους 79 hp, αυξάνοντας αντίστοιχα την τελική στα 170 km/h.
Αυτό ήταν ένα σημείο καμπής για την Alfa Romeo, το οποίο την ανέβασε συνολικά επίπεδο στο στερέωμα των κατασκευαστών αυτοκινήτων. Η παραγωγή όλων των εκδόσεων της Giulietta είχε συνολική διάρκεια 11 ετών, από το 1954 έως το 1965, με τις συνολικές πωλήσεις να αγγίζουν τις 177.513 μονάδες, εκ των οποίων οι 24.084 ήταν Sprint.
Alfetta GT (1974)
Δύο χρόνια μετά το λανσάρισμα της Alfetta ακολούθησε η κουπέ έκδοση του μοντέλου. Το μεταξόνιο της Alfetta GT 1.8 ήταν μικρότερο κατά 11 cm και η ανάρτηση είχε πιο σφιχτή ρύθμιση. Το αμάξωμα ήταν σχεδιασμένο δια χειρός Giugiaro, βασισμένο σε μοντέρνες αισθητικές προσταγές: Hatchback γραμμή δηλαδή με fastback τελείωμα και ένα πολύ διακριτικό σπόιλερ.
Το εμπρός τμήμα από την άλλη ήταν χαμηλό και επιβλητικό, με τέσσερα χωριστά στρογγυλά φώτα. Η λογική της καμπίνας ακολουθούσε το σπορ ύφος του μοντέλου, με το κάθισμα του οδηγού να είναι τοποθετημένο χαμηλά και τον πίνακα οργάνων να φιλοξενεί μόνο ένα μεγάλο στροφόμετρο σε κεντρική θέση. Το ταχύμετρο και τα δευτερεύοντα όργανα βρίσκονταν στο μέσον του ταμπλό.
Παρότι διέθετε σπορ χαρακτήρα, η Alfetta GT σχεδιάστηκε κατά βάση ως μοντέλο τουρισμού με έμφαση στην καθημερινή ευχρηστία και την πρακτικότητα. Υπήρχε επαρκής χώρος για τέσσερις ανθρώπους, τα πίσω παράθυρα άνοιγαν και ο χώρος αποσκευών ήταν αφενός μεγάλος, αφετέρου εύκολα προσβάσιμος.
Κατά το λανσάρισμά της η Alfetta GT ο κινητήρας της απέδιδε 122 hp στις 5.500 rpm ενώ το 1976 η γκάμα μεγάλωσε με την προσθήκη μιας «βασικής» έκδοσης που είχε κινητήρα 1,6 λίτρων, αλλά και της κορυφαίας GTV με 2λιτρο κινητήρα. Η παραγωγή του μοντέλου ολοκληρώθηκε το 1986, με 136.275 μονάδες να έχουν βγει από το εργοστάσιο.
Σημειώστε ότι με την ευκαιρία της διπλής αυτής επετείου, το Alfa Romeo Centro Stile (το περίφημο σχεδιαστικό κέντρο της Alfa Romeo) δημιούργησε δύο νέα λογότυπα που έχουν λεπτές αναφορές σε στοιχεία των δύο μοντέλων και είναι διαθέσιμα σε διάφορες χρωματικές εκδοχές.
Επιπλέον, το μουσείο της Alfa Romeo στο Arese έχει προγραμματίσει εορταστικές εκδηλώσεις για τις επετείους, στις οποίες θα έρθουν στο φως αδημοσίευτες πληροφορίες από τους σχεδιαστές, τους μηχανικούς, τους δοκιμαστές και εν γένει με όλους όσοι έχουν εμπλακεί σε βάθος με τα συγκεκριμένα μοντέλα. Την Κυριακή 5 Μαΐου οι προβολείς θα πέσουν στην Alfetta GT, ενώ στις 2 Ιουνίου τη σκυτάλη θα πάρει η Giulietta.