«Φρένο» στα μεγάλα συμβόλαια της Formula 1

«Φρένο» στα μεγάλα συμβόλαια της Formula 1

H οικονομική κρίση που προκάλεσε η πανδημία του κορονοϊού αλλάζει πολλά στη Formula 1 και σύντομα, στο όνομα της λιτότητας, η FIA, η Ομοσπονδία του μηχανοκίνητου αθλητισμού, και η Liberty Media, η ιδιοκτήτρια της διοργάνωσης, θα παρουσιάσουν στις ομάδες και τους πιλότους την πρότασή τους για τη δημιουργία salary cap για τους οδηγούς. Με λίγα λόγια θα μπει... φρένο στα ποσά που παίρνουν οι αστέρες. Στόχος να εφαρμοστεί από το 2022.

Το μάξιμουμ που θα μπορούν να δίνουν οι ομάδες και στους δύο πιλότους τους, συν τον αναπληρωματικό, δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 30 εκατομμύρια δολάρια την σεζόν, περί τα 25 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή. Φυσικά, η πρόταση «γεννά» ήδη απορίες. Διότι ναι μεν οι ομάδες θέλουν να μπει «ταβάνι» στις αμοιβές των οδηγών, αφού ήδη εφαρμόζεται το budget cap στα 145 εκατομμύρια δολάρια, αλλά από την άλλη κάποιες έχουν υπογράψει με ορισμένους πιλότους συμβόλαια που εκτείνονται μετά το 2022. Επιπλέον, αναμένονται αντιδράσεις και από τους οδηγούς.

Οι πιλότοι που θα επηρεαστούν περισσότερο είναι ο Σερ Λιούις Χάμιλτον και ο Μαξ Φερστάπεν καθώς και εκείνοι που θα είναι το... νούμερο δύο στις ομάδες τους. Γι' αυτή την σεζόν, ο Αγγλος παίρνει 25 εκατομμύρια ευρώ από τη Mercedes και το ποσό αυξάνεται με μπόνους και αναλόγως την επιτυχία της ομάδας. Μπορεί να φτάσει μέχρι τα 40 εκατομμύρια. Ο Ολλανδός παίρνει 25 εκατομμύρια από τη Red Bull και συνδράμει σ' αυτά και η Honda, που αυτή είναι η τελευταία της σεζόν στη Formula 1. Μαζί με τα 8,4 εκατομμύρια που παίρνει ο Βάλτερι Μπότιας και τα σχεδόν επτά εκατομμύρια που λαμβάνει ο Σέρχιο Πέρες, η Mercedes και η Red Bull ξεπερνούν το όριο του salary cap.

Η διάθεση της FIA και της Liberty Media να βάλουν στοπ στα μεγάλα συμβόλαια είναι κι ένας από τους λόγους που η Mercedes θέλει να «κλείσει» γρήγορα το ζήτημα της επέκτασης του Χάμιλτον. Η τρέχουσα συμφωνία τους ολοκληρώνεται με το τέλος της σεζόν. Ο επτά φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής δήλωσε πρόσφατα πως έχει όρεξη να συνεχίσει. Ο Φερστάπεν έχει συμβόλαιο με τους «κόκκινους ταύρους» ως το 2023, αλλά και ρήτρα που μπορεί να τον απελευθερώσει στο τέλος της αγωνιστικής περιόδου.

Πέραν του ποσού που θα οριστεί ως salary cap, αυτό που ενδιαφέρει τις ομάδες και τους οδηγούς είναι να μάθουν αν θα συμπεριλαμβάνονται και τα μπόνους ή και οι αμοιβές που παίρνουν από τους σπόνσορες τους. Για παράδειγμα, αυτή την σεζόν ο Φερνάντο Αλόνσο παίρνει οχτώ εκατομμύρια ευρώ από την Alpine, αλλά μαζί με τα χρήματα από τους χορηγούς και τις οψιόν που υπάρχουν στο συμβόλαιό του μπορεί να φτάσει στα 16,8 εκατομμύρια.

Τότε ίσως να δούμε και να αλλάζει ο τρόπος που γίνονται συμφωνίες στη Formula 1. Τα προηγούμενα χρόνια οι πιλότοι για να νιώθουν πιο ασφαλείς επέλεγαν περισσότερα φιξ χρήματα και οι ομάδες τους τα πρόσφεραν για να μπορούν να υπολογίζουν στις υπηρεσίες τους. Ετσι, παρατηρήθηκε πως από εκεί που έδιναν 50.000 ευρώ για κάθε κερδισμένο βαθμό, τώρα δίνουν 10.000.

Το άλλο που ενδιαφέρει τις ομάδες και δη τις λιγότερο πλούσιες είναι αν εκτός από... ταβάνι θα υπάρχει και... πάτωμα. Για παράδειγμα, οι πιλότοι της Haas, Μικ Σουμάχερ και Νικίτα Μαζέπιν, παίρνουν από 150 χιλιάδες ευρώ ο καθένας από την ομάδα, αλλά ο ένας λόγω των χορηγών του και ο άλλος επειδή ο πατέρας του υποστηρίζει οικονομικά τη Haas, αμείβονται με περισσότερα.

                            ΤΑ ΣΥΜΒΟΛΑΙΑ ΤΩΝ ΠΙΛΟΤΩΝ ΤΗΣ FORMULA 1
ΟΝΟΜΑ ΟΜΑΔΑ ΠΟΣΟ ΛΗΞΗ
Σερ Λιούις Χάμιλτον Mercedes 40 εκατομμύρια ευρώ* 2021
Μαξ Φερστάπεν Red Bull 30 εκατομμύρια ευρώ* 2023
Φερνάντο Αλόνσο Alpine 16,2 εκατομμύρια ευρώ* 2022
Σαρλ Λεκλέρκ Ferrari 15 εκατομμύρια ευρώ 2024
Σεμπάστιαν Φέτελ Aston Martin 12,6 εκατομμύρια ευρώ 2024
Ντάνιελ Ρικάρντο McLaren 12,6 εκατομμύρια ευρώ 2022
Βάλτερι Μπότας Mercedes 8,4 εκατομμύρια ευρώ 2021
Κάρλος Σάινθ Ferrari 8,4 εκατομμύρια ευρώ* 2022
Κίμι Ράικονεν Alfa Romeo 8,4 εκατομμύρια ευρώ* 2021
Λανς Στρολ Aston Martin 8,4 εκατομμύρια ευρώ* Αόριστο**
Σέρχιο Πέρες Red Bull 6,7 εκατομμύρια ευρώ* 2021
Εστεμπάν Οκόν Alpine 4,2 εκατομμύρια ευρώ* 2021
Λάντο Νόρις McLaren 4,2 εκατομμύρια ευρώ* 2021
Πιέρ Γκασλί Alpha Tauri 4,2 εκατομμύρια ευρώ* 2021
Αντόνιο Τζοβινάτσι Alfa Romeo 840 χιλιάδες ευρώ 2021
Μικ Σουμάχερ Haas 840 χιλιάδες ευρώ* 2021
Νικίτα Μαζέπιν Haas 840 χιλιάδες ευρώ* 2021
Νικολάς Λατίφι Williams 840 χιλιάδες ευρώ 2021
Τζορτζ Ράσελ Williams 840 χιλιάδες ευρώ 2021
Γιούκι Τσουνόντα Alpha Tauri 420 χιλιάδες ευρώ* 2021

*Μαζί με τα μπόνους. **Η ομάδα ανήκει στον πατέρα του Λόρενς Στρολ και δεν έχει διευκρινιστεί η διάρκεια της συμφωνίας τους. 

Τα βρήκαν για τα σπριντ

Η Liberty Media και οι ομάδες τα βρήκαν στο οικονομικό και για τους τρεις αγώνες σπριντ, που θα διεξαχθούν δοκιμαστικά αυτή την σεζόν, στις πίστες της Μόντσα, του Σίλβερστοουν και του Ιντερλάγκος. Αν και αρχικά είχε θεωρηθεί δεδομένο, στο περιθώριο του πρώτου Grand Prix στο Μπαχρέιν, δημιουργήθηκαν αμφιβολίες για να το θα προχωρούσε το πρότζεκτ, που στόχο έχει να κάνει τη Formula 1 πιο ελκυστική. Οι αγώνες σπριντ 100 χιλιομέτρων, θ' αντικαταστήσουν σ' αυτά τα Grands Prix τις παραδοσιακές κατατακτήριες του Σαββάτου και βάσει αυτών θα καθορίζεται η σχάρα εκκίνησης των αγώνων.

Αρχικά, η διοργανώτρια έδινε περί τις 75 χιλιάδες ευρώ τον αγώνα, μα οι ομάδες αντέδρασαν. Ιδίως οι μεγάλες, αυτές που αναγκάστηκαν ν' απολύσουν εργαζομένους ή να μειώσουν μισθούς όχι μόνο λόγω της πανδημίας, αλλά και για να εναρμονιστούν με το badget cap. Μετέφεραν, λοιπόν, στη Formula 1 πως το ποσό είναι πολύ μικρό. Δεν τους κάλυπτε, μια και είχαν προγραμματίσει 23 αγώνες και όχι ουσιαστικά 26, άρα υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη για ανταλλακτικά, εξαρτήματα ή τα υπάρχοντα θα έπρεπε να σχεδιαστούν εκ νέου και να γίνουν πιο ανθεκτικά, ενώ σε περίπτωση ατυχήματος δεν θα αποζημιώνονταν αρκετά.

Η νέα πρόταση που φαίνεται να τις ικανοποιεί έχει δύο σκέλη: αφενός θα πάρουν 500 χιλιάδες δολάρια ως μπόνους και για τους τρεις αγώνες, αλλά θ' αυξηθεί και ισόποσα το budget cap. Αυτό το ένα εκατομμύριο δολάρια, περί τις 850 χιλιάδες ευρώ, έκανε τη διαφορά.