Το σκάνδαλο της VW, ο πρόεδρος που τελικά το ήξερε, και τα Γερμανικά σκουπίδια στην πόρτα μας

Του Κωνσταντίνου Βέργου*


Στις 18 Σεπτεμβρίου 2015, οι αρχές των Αρχών Προστασίας Περιβαλλόντος (Environmental Protection Agency) της Αμερικάνικης πολιτείας της Καλιφόρνια έκπληκτοι ανακάλυψαν μια πρωτοφανή απάτη. Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας, και της Ευρώπης, ένα θεωρούμενο υπόδειγμα αξιοπιστίας, η Volkswagen, εξαπατούσε καταναλωτές και κράτη,  πουλώντας εξαιρετικά ρυπογόνα αυτοκίνητα ως καθαρά.

Λίγο αργότερα παραιτήθηκε ο πρόεδρος της Volkswagen, ισχυριζόμενος ότι δεν γνωριζε. Η απάτη αποδόθηκε σε κάποιον "μηχανικό" της εταιρίας. Σήμερα όμως αποδεικνύεται, με δημοσιοποίηση των Email του, ότι ο πρόεδρος της Volkswagen, όχι μόνο γνώριζε, αλλά ήταν ο ''αρχιερέας'' της πλαστογραφίας, της πρωτοφανούς αυτής απάτης!

Γιατί άραγε, όμως, η πλαστογραφία μιας εταιρίας, να μας ενδιαφέρει; Κατ αρχήν, η Volkswagen δεν είναι απλά μία εταιρία, μια αυτοκινητοβιομηχανία. Είναι ένα "πρότυπο". Είναι το καμάρι, το υπέρλαμπρο άστρο, της Γερμανικής βιομηχανίας, και αποτελεί κομμάτι από το τρίπτυχο που βρίσκονται πίσω από την σημερινή ηγεσία της Γερμανίας, του χερ Σόιμπλε, αλλά και του "λόμπυ" που ουσιαστικά κουμαντάρει όχι απλά την βιομηχανική πολιτική στη  Γερμανία, αλλα και όλη την Ευρωπαική Ενωση.

Ενδεικτικά, ο επικεφαλής του VDA, του κολοσσιαίου λόμπυ των Γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών είναι ο  ίδιος ο Μαθίας Βίσμαν, κορυφαίος υπουργός  επι 5 έτη "Μεταφορών" της Κυβέρνησης Κόλ (ενόσω η Merkel ηταν υπουργός Περιβάλλοντος!) και πρώην "ταμίας" του κόμματος CDU της Merkel και του χέρ Σόιμπλε! Η Volkswagen, επίσης, η οποία ιδρύθηκε στις 28 Μαίου 1937,  είναι προσωπικό δημιούργημα του Αδόλφου Χίτλερ, και του Ναζιστικού κόμματος, χρηματοδοτήθηκε με τα αιματοβαμμένα χέρια του ναζισμού και το "σχέδιο" του πρωτου "σκαραβαίου" της Volkswagen, "αυτοκίνητου του λαού",  βασίζονταν σε σκαρίφημα του ίδιου του Αδόλφου Χίτλερ βάση την απαίτηση του οποίου παράχτηκε (τελειοποιήθηκε από τον πασίγνωστο Αυστριακό σχεδιαστή Φερδινάνδο Πόρσε), ώστε να αποτελεί το "καμάρι" της Γερμανικής οικογένειας που θα "μπεί στο μάτι" των ανταγωνιστών, των "κακων" Αμερικανών "καπιταλιστων"! Η εταιρία προστατεύτηκε σκανδαλωδώς με αμφιλεγόμενης, για την νομοθεσία στη Ευρωπαική Ενωση περι μη προστατευτισμού, νόμους προστασίας της στη Γερμανία.

Γυρνώντας πίσω στο σκάνδαλο, αποδεικνύεται σήμερα, ότι η τοποθετηση λογισμικου εξαπαάτησης στα αμάξια της Volkswagen δεν ηταν ένα "λαθάκι" ενός μηχανικού, όπως αρχικα ελέχθη, αλλά αντίθετα , είχε γνωστοποιηθεί στον Πρόεδρο της Volkswagen απο το Σεπτεμβριο του 2014, δηλαδή ένα χρόνο πριν τον πιάσει η Αμερικάνικη "τσιμπίδα", ο οποίος αντι να το αντιμετωπίσει… επέκτεινε την τεχνολογία εξαπάτησης επι ένα έτος!

Το σίγουρο είναι ότι οι επενδυτές θα τιμωρήσουν την εταιρία και ήδη την εχουν τιμωρήσει καθως εχει χασει το 50% της χρηματιστηριακής αξίας. Ομως υπάρχουν  και αλλα θέματα οικονομικά, αλλά και περιβάλλοντος, και τέλος ηθικής και ουσίας.

Καθώς στις σύγχρονες δυτικές χώρες υπάρχουν νόμοι που χρηματοδοτούν τα ''περιβαλλοντικα υπεύθυνα αμάξια΄΄ (φορολογικά κίνητρα), η απάτη της Volkswagen αποτελεί όχι απλά εξαπάτηση των καταναλωτών με χαμηλής ποιότητας προιόντα που τα πληρώνουν ως υψηλής, αλλά επίσης ύβρι προς το περιβλάλλον μας, και κατάχρηση των χρημάτων των κρατικών προυπολογισμών μεταξυ αλλων και της Ευρωπαικής Ενωσης και της ιδιας της Ελλάδος οι οποίοι χρηματοδοτούν επι πάνω από 8 χρόνια, τα Γερμανικά αυτά κατασκευάσματα (με επιδοτησεις, και κατοχυρωνοντας υπέρ τους διαγωνισμους) εις βάρος άλλων, έντιμων επιχειρηματιών.

Και υπάρχει και ένα θέμα ηθικής και ουσίας, είναι υβρις προς την έννοια της επιχειρηματικότητος, του καπιταλισμού και της ηθικής ολης της Ευρώπης, ιδιάιτερα καθώς ολοι αυτοί μένουν ατιμώρητοι. Πρόσφατα, ο Πρόεδρος της DeutscheBank της Γερμανικης Τραπεζας, που εξαπατησε εκατομυρια επενδυτων, αθωώθηκε από την Γερμανική επιτροπή κεφαλαιααγοράς και επιασε δουλια σε Χρηματοοικονομική εταιρία. Σήμερα αποκαλύπτεται ότι ο Πρόεδρος της Volkswagen βρισκεται πισω από το σκάνδαλο. Δεν ακουσαμε για καποια σλυλληψη. Αν αυτα συνέβαιναν σε οποιαδηποτε χωρα, ολοι αυτοί, η αφρόκρεμα της Γερμανικής οικονομίας θα βρίσκονταν στη φυλακη, τουλάχιστον, ώστε να μην επαναληφθουν αναλογα φαινόμενα. Όχι όμως στην Γερμανία του χερ Σόιμπλε…!

 

* Ο κ. Κωνσταντίνος Βέργος είναι Καθηγητής Χρηματοοικονομικών, Πανεπιστήμιο Πόρτσμουθ, Αγγλία

Το παρόν άρθρο εκφράζει τις προσωπικές απόψεις του γράφοντος, δεν αποτελεί οδηγό ή σύσταση για επενδύσεις οποιασδήποτε μορφής προς οιονδήποτε και για οτιδήποτε τίτλο ή παράγωγο αυτού.