Κράτος - Εκκλησία, μία σχέση πάθους και έρωτα

Κράτος - Εκκλησία, μία σχέση πάθους και έρωτα

Το πραγματικό θέμα δεν είναι το μάθημα των θρησκευτικών, αλλά οι σχέσεις κράτους - Εκκλησίας. Είναι μία συζήτηση που θα έπρεπε να είχε γίνει εδώ και πολλές δεκαετίες με όρους ειλικρίνειας και αλληλοσεβασμού. Η Εκκλησία δεν έχει κάτι να φοβηθεί, δεν κινδυνεύει. Ο σφικτός εναγκαλισμός της με το κράτος έχει προκαλέσει ζημιά. Σε όλους…

Η Ορθοδοξία έχει βαθιές ρίζες στην χώρα. Μπορεί κάποιος να μην έχει ισχυρούς δεσμούς με την θρησκεία, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι αποκτά το δικαίωμα να λειτουργήσει με αντιπαλότητα απέναντι στην Εκκλησία και στους Πιστούς της. Από την άλλη πλευρά, η ίδια η Εκκλησία θα πρέπει να αποφασίσει κάποια στιγμή τι ακριβώς επιθυμεί. Τις «σίγουρες» πλάτες του κράτους ή την Ελευθερία της; Στην πρώτη περίπτωση εξασφαλίζει τους αναγκαίους οικονομικούς πόρους, αλλά την ίδια ώρα είναι «ανοικτή» σε κάθε είδους πιέσεις. Στην δεύτερη ίσως της δοθεί η δυνατότητα μιας ουσιαστικής αναγέννησης…

Ο πολιτικός κόσμος δεν είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει το θέμα διαχωρισμού κράτους και Εκκλησίας. Προτιμά μία Εκκλησία εξαρτώμενη και υποταγμένη στις επιλογές της από να έχει μπροστά της μία Εκκλησία με άποψη για τα όλα τα θέματα. Αλλά και η Εκκλησία της Ελλάδας δεν θα ήθελε να μπει σε περιπέτειες και να βρει ένα νέο σημείο ισορροπίας, καθώς είναι βολεμένη μέσα από την σημερινή κατάσταση. Ο διαχωρισμός κράτους και Εκκλησίας δημιουργεί νέες συνθήκες που δεν είναι αρεστές ούτε στους μεν ούτε στους δε.

Ο ΣΥΡΙΖΑ έπαιξε μικροπολιτική αυτές τις ημέρες. Ο κ. Φίλης χρησιμοποίησε το θέμα των θρησκευτικών στα πλαίσια ενός γενικότερου σχεδιασμού της κυβέρνησης που έχει στόχο να αποπροσανατολίσει την κοινή γνώμη από τα καυτά θέματα της καθημερινότητας. Κι ο χειρισμός αυτός προκάλεσε ζημία. Κι έχει δίκιο να διαμαρτύρεται η Εκκλησία, καθώς νιώθει να είναι προδομένη από τον συνεταίρο της. Αν ο συνεταιρισμός είχε «αρθεί» θα μιλούσαμε σε διαφορετική βάση…

Στο τέλος όλης αυτής της ιστορίας υπάρχουν  και στοιχεία υποκρισίας, όπως συμβαίνει με πολλά πράγματα σε αυτή την χώρα. Μας ενοχλεί η Ορθόδοξη Εκκλησία, αλλά όχι το γεγονός ότι η Σαρία εφαρμόζεται στην Θράκη. Ότι η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην οποία ο θρησκευτικός Νόμος των μουσουλμάνων υπερισχύει σε μία γεωγραφική της περιοχή από τους υπόλοιπους Νόμους και μάλιστα σε βάρος των ανθρώπινων δικαιωμάτων ενός σημαντικού μέρους του πληθυσμού. Ποιες είναι οι συνθήκες που επικρατούν στην Θράκη; Είναι χειρότερες οι συνθήκες που επικρατούν σε ένα οποιοδήποτε σχολείο της χώρας την ώρα του μαθήματος των θρησκευτικών;

Προσωπικά είμαι εναντίον του μαθήματος των θρησκευτικών. Μπορεί να είμαι οπαδός του Δία ή του Ισλάμ. Αυτό δεν μου δίνει, όμως, το δικαίωμα να λειτουργήσω ως ταύρος εν υαλοπωλείο και να μην σέβομαι τις επιλογές των συμπολιτών μας. Στις σύγχρονες δημοκρατίες τα θέματα λύνονται με διάλογο και αμοιβαίο σεβασμό. Κι από αυτή την τελευταία «έμπνευση» του κ. Φίλη έλειπε ο σεβασμός. Και κάπως έτσι θάφθηκε για άλλη μία φορά η ουσία πάνω από τόνους πυροτεχνημάτων …

Θανάσης Μαυρίδης

[email protected]