Οι προκλήσεις και οι κίνδυνοι στην επιχείρηση «Αμάλθεια» για τη Γάζα
Twitter
Twitter

Οι προκλήσεις και οι κίνδυνοι στην επιχείρηση «Αμάλθεια» για τη Γάζα

Έναντι σοβαρών προκλήσεων βρίσκεται η πρωτοβουλία μεταφοράς ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα μέσω του θαλασσίου διαδρόμου που θα έχει αφετηρία την Κύπρο καθώς εγείρονται τόσο ζητήματα ασφαλείας των πλοίων και των δυνάμεων που θα προσεγγίζουν την περιοχή, αλλά και ου τρόπου υποδοχής και κατόπιν διανομής της ανθρωπιστικής βοήθειας.

Η πρώτη δοκιμαστική εφαρμογή του θαλάσσιου ανθρωπιστικού διαδρόμου στο πλαίσιο του «Σχεδίου Αμάλθεια», γίνεται με το πλοίο Open Arms ισπανικής ΜΚΟ, το οποίο ρυμουλκεί πλατφόρμα με σχεδόν 200 τόνους ανθρωπιστικής βοήθειας και αναμένεται εντός της ημέρας να προσεγγίσει τη Βόρεια Γάζα. Αυτό αποτελεί ένα πρώτο μεγάλο «πείραμα», ενώ θα ακολουθήσουν και άλλες πιλοτικές αποστολές, ώστε να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο στο οποίο θα «πατήσει» και το σχέδιο για κατασκευή πλωτής προβλήτας από τις Αμερικανικές Ένοπλες Δυνάμεις.

Η ανάγκη για θαλάσσιο διάδρομο προέκυψε καθώς η βοήθεια η οποία πλέον σε μεγάλες ποσότητες περνάει στη Γάζα από τη διάβαση της Ράφα στο Σινά, δεν φθάνει στη Βόρεια Γάζα, ενώ οι ρίψεις από αέρος δεν επαρκούν, έχουν υψηλό βαθμό επικινδυνότητας και συγχρόνως δεν επιτρέπουν συντονισμένη και συντεταγμένη διανομή της βοήθειας καθώς επικρατεί χάος με όσους προσπαθούν να προσεγγίσουν πρώτοι τα αλεξίπτωτα με τα δέματα της ανθρωπιστικής βοήθειας. Επίσης, ο διάδρομος από βορρά δεν λειτουργεί και η προσπάθεια που έγινε για πέρασμα μικρού αριθμού φορτηγών από το έδαφος του Ισραήλ κατέληξε τελικά και πάλι σε χάος με αποτέλεσμα να υπάρξει αντίδραση του ισραηλινού Στρατού με νεκρούς παλαιστινίους.

Η πρωτοβουλία αυτή για τον Θαλάσσιο Διάδρομο «Αμάλθεια» προωθήθηκε από την Κυπριακή Δημοκρατία και τον πρόεδρο Ν. Χριστοδουλίδη και με την υποστήριξη της Ελλάδας, και πλέον με την κλιμάκωση του Πολέμου και τα σοβαρά προβλήματα στις άλλες οδούς μεταφοράς ανθρωπιστικής βοήθειας αποτελεί ίσως τη μοναδική επιλογή για την αντιμετώπιση μιας ανθρωπιστικής κρίσης που έχει φθάσει στα όρια της ανθρωπιστικής καταστροφής.

Η πρόταση αυτή κέρδισε τη στήριξη και των ΗΠΑ και των ΗΑΕ και δρομολογήθηκε η υλοποίηση του θαλάσσιου διαδρόμου, σε ένα σχέδιο στο οποίο συμμετέχουν οι ΗΠΑ, η Κύπρος, η Ε.Ε. η Βρετανία και τα ΗΑΕ με την υποστήριξη της Γερμανίας της Ιταλίας, της Ελλάδας και της Ολλανδίας.

Το σχέδιο έχει γίνει δεκτό με θετικά σχόλια από τη διεθνή κοινότητα, παρά το γεγονός ότι έχει ασκηθεί και κριτική από ορισμένες πλευρές, ότι οι δυνάμεις που το στηρίζουν και κυρίως οι Αμερικανοί θα έπρεπε να ασκήσουν την επιρροή τους στο Ισραήλ ώστε να προχωρήσει σε κατάπαυση του πυρός, και ότι η μετρίαση των επιπτώσεων από την ανθρωπιστική κρίση απλώς διευκολύνει το Ισραήλ να συνεχίσει τις στρατιωτικές επιχειρήσεις.

Το σχέδιο προβλέπει τη συγκέντρωση μεγάλων ποσοτήτων ανθρωπιστικής βοήθειας στη Λάρνακα, τον έλεγχο ασφαλείας ώστε να μην υπάρχουν «ύποπτα» προϊόντα και την οργάνωση μεταφοράς μέσω πλοίων στη Γάζα.

Η Ουάσιγκτον και ο ίδιος ο πρόεδρος Μπάιντεν ανέλαβαν ένα δύσκολο μέρος του σχεδίου. Την κατασκευή πλωτής προβλήτας σε ακτή της Γάζας που θα επιλεγεί σε συνεργασία με το Ισραήλ και την Παλαιστινιακή Αρχή, λύνοντας έτσι το πρόβλημα της απουσίας λιμανιού στο οποίο θα μπορούσαν να προσεγγίσουν τα πλοία που θα μεταφέρουν την ανθρωπιστική βοήθεια.

Ήδη έχει αναχωρήσει από τη Βιρτζίνια το ειδικό πλοίο του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού το οποίο θα αναλάβει να κατασκευάσει την πλωτή προβλήτα, που σύμφωνα με πληροφορίες θα είναι διπλή και θα έχει μήκος σχεδόν 600 μέτρων.

Για την υλοποίηση του Σχεδίου όμως υπάρχει σοβαρός προβληματισμός κυρίως για τα θέματα ασφαλείας.

Κανείς δεν γνωρίζει πως θα αντιμετωπίσει η Χαμάς αλλά και άλλες ένοπλες ομάδες στη Γάζα την προσέγγιση στην ακτή του αμερικανικού πλοίου και των Αμερικανών στρατιωτών που θα κατασκευάσουν και θα τοποθετήσουν την πλωτή προβλήτα. Μια επίθεση εναντίον τους θα προκαλέσει την αντίδραση των δυνάμεων υποστήριξης και θα υπονομεύσει το Σχέδιο. Επίσης, υπάρχει σοβαρό θέμα με την ασφάλεια των πλοίων που θα προσεγγίζουν.

Στο έδαφος της Γάζας παρά το γεγονός ότι υπάρχουν ακόμη οι δομές παροχής ανθρωπιστικής βοήθειας του ΟΗΕ και της Ερυθράς Ημισελήνου, δεν είναι γνωστό εάν έχουν τη δυνατότητα να συντονίσουν την υποδοχή μεγάλων ποσοτήτων ανθρωπιστικής βοήθειας και συντεταγμένης διανομής της σε όσους την έχουν ανάγκη. Στη Βόρεια Γάζα το οδικό δίκτυο στο μεγαλύτερο μέρος του είναι κατεστραμμένο ενώ οι μετακινήσεις στο δίκτυο που έχει απομείνει είναι επικίνδυνο, ενώ οι υποδομές αποθήκευσης είναι σε μεγάλο βαθμό κατεστραμμένες.

Η επιχείρηση «Αμάλθεια» είναι ένα εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημα που θα δοκιμάσει τις δυνατότητες και τις αντοχές των εμπλεκόμενων μερών όμως αυτή τη στιγμή είναι η μοναδική εναλλακτική επιλογή για να μετριασθεί η έκταση της ανθρωπιστικής καταστροφής στη Γάζα.