Τα σχέδια για τις επιδοτήσεις τον Νοέμβριο
shutterstock
shutterstock
Ρεύμα, θέρμανση, ντίζελ

Τα σχέδια για τις επιδοτήσεις τον Νοέμβριο

Την Πέμπτη οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να ανακοινώσουν τα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας που θα εφαρμόσουν τον Νοέμβριο και αν δεν αλλάξει κάτι θεαματικά στις αγορές μέσα στα επόμενα 24ωρα, η σημαντική μείωση των τιμολογίων θα είναι μονόδρομος.

Μέχρι στιγμής, η μέση χρηματιστηριακή τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος διαμορφώνεται κοντά στα 270 ευρώ για τον Οκτώβριο και είναι αισθητά μειωμένη συγκριτικά με την αντίστοιχη του Σεπτεμβρίου όταν έκλεισε πάνω από τα 410 ευρώ.

Πρόκειται για πτώση της τάξεως του 35% ενώ για πρώτη φορά ύστερα από πολύ καιρό η τιμή χονδρικής έπεσε αισθητά κάτω από τα 200 ευρώ. Γιατί είναι σημαντική αυτή η πτώση; Διότι περιορίζει τις πιθανότητες να χρειαστούν πόροι το κρατικού προϋπολογισμού για να επιδοτηθούν οι λογαριασμοί του ηλεκτρικού ρεύματος μέχρι το τέλος του χρόνου.

Αν μάλιστα επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις ότι η πορεία της οικονομίας στο 4ο τρίμηνο θα είναι καλύτερη από την προβλεπόμενη (ουσιαστικά έχει προεξοφληθεί στασιμότητα) τότε θα βρεθεί ο δημοσιονομικός χώρος για την εκ νέου επιδότηση του πετρελαίου κίνησης η τιμή του οποίου έχει ήδη ξεφύγει με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να πληρώνουν προς 2,13 ευρώ ένα λίτρο καυσίμου, τουλάχιστον 10 λεπτά περισσότερο σε σχέση με την αμόλυβδη.

Το τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς θα είναι επεισοδιακό. Η τιμή του φυσικού αερίου βρίσκεται σε πτωτική τροχιά και ήδη η τιμή του στο χρηματιστήριο του Άμστερνταμ έχει υποχωρήσει κοντά στα 140 ευρώ η μεγαβατώρα. Το ενδεχόμενο λήψης μέτρων σε ευρωπαϊκό επίπεδο παραμένει ανοικτό και στις 18 Οκτωβρίου θα περιμένουμε τις προτάσεις της ευρωπαϊκής επιτροπής.

Επειδή το ζητούμενο είναι εκτός από την τιμή να περιοριστεί και η κατανάλωση του φυσικού αερίου (ενδεχομένως και με… Ευρωπαϊκή διαταγή) δεν θα πρέπει να αποκλείουμε προσαρμογές και στην επιδοματική πολιτική του πετρελαίου θέρμανσης το οποίο στο ξεκίνημα της χειμερινής περιόδου παραμένει ακριβότερο από το φυσικό αέριο κάτι που στερεί το κίνητρο από τους 700.000 καταναλωτές που το χρησιμοποιούν για θέρμανση να στραφούν σε άλλη πηγή ενέργειας.

Αυτή τη στιγμή γνωρίζουμε ότι η επιδότηση του φυσικού αερίου με τα 9 λεπτά ανά κιλοβατώρα διαρκεί μέχρι το τέλος Οκτωβρίου ενώ ην ίδια ημέρα εκπνέει και η επιδότηση με τα 7,5 λεπτά στην τιμή του πετρελαίου θέρμανσης από τα διυλιστήρια. Η κρατική επιδότηση των 25 λεπτών θα διαρκέσει μέχρι το τέλος του χρόνου (με βάση το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο) ενώ οι εμπορικές πολιτικές των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών έχουν ημερομηνία λήξεως στις 21 Νοεμβρίου. Τι περιμένουμε επομένως;

1.Παράταση της οριζόντιας επιδότησης του πετρελαίου θέρμανσης μέχρι το τέλος της σεζόν δηλαδή μέχρι και τον Απρίλιο του 2023 ανάλογα βέβαια και με την εξέλιξη της τιμής. Πιθανή και η πρόσθετη επιδότηση ώστε το πετρέλαιο θέρμανσης να γίνει πιο ελκυστικό από το φυσικό αέριο.

2.Θέσπιση επιδότησης για το πετρέλαιο κίνησης από την 1η Νοεμβρίου και πάλι ανάλογα με την πορεία των τιμών. Ο στόχος η επαναφορά της λιανικής κάτω από τα 2 ευρώ και ενδεχομένως και χαμηλότερα από την τιμή της αμόλυβδης.

3.Η επιδότηση του φυσικού αερίου θα παραταθεί και τον Νοέμβριο αλλά το ύψος θα καθοριστεί από την ΔΕΠΑ. Στην πράξη θα φανεί αν θα έχουμε μείωση της επιδότησης λόγω της σημαντικής υποχώρησης της τιμής κατά τουλάχιστον 30% μέσα στον Οκτώβριο και πάλι προς το παρόν.