Η κυβέρνηση Τραμπ επέβαλε έναν σημαντικό δασμό σε μια πρώτη ύλη κρίσιμη για τις μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων (EV), κάτι που μπορεί να αυξήσει σημαντικά το κόστος κατασκευής EV στις ΗΠΑ.
Το Υπουργείο Εμπορίου ανακοίνωσε δασμό 93,5% στο κινεζικό γραφίτη, κατηγορώντας την Κίνα ότι «εκπλήσσει» (dumping) την πρώτη ύλη στις ΗΠΑ σε τιμές κάτω της αγοράς. Η απόφαση αυτή χαιρετίστηκε από εγχώριους παραγωγούς γραφίτη, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι οι κινεζικές εταιρείες κυριαρχούν στην αγορά και εμποδίζουν τις αμερικανικές να αναπτυχθούν.
Ο ακατέργαστος γραφίτης είναι σχετικά φθηνός, κάτω από 2 δολάρια ανά λίβρα. Οι εισαγωγές από την Κίνα στις ΗΠΑ διπλασιάστηκαν τα τελευταία δύο χρόνια, φτάνοντας τα 347 εκατ. δολάρια το 2023, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία του Υπουργείου Εμπορίου. Ωστόσο, οι αμερικανικοί παραγωγοί δεν έχουν ακόμη καταφέρει να παράγουν γραφίτη με την καθαρότητα που απαιτείται για τις μπαταρίες EV, σύμφωνα με μαρτυρία της Tesla κατά τη διάρκεια της έρευνας για τους δασμούς.
Ο Mike O’Kronley, CEO της αμερικανικής εταιρείας Novonix, δήλωσε ότι ο δασμός θα βοηθήσει στην αύξηση των επενδύσεων και της παραγωγής στη χώρα.
«Αυτή η κίνηση θα είναι μεταμορφωτική για τη βιομηχανία γραφίτη στις ΗΠΑ», είπε στο CNN. «Οι παραγωγοί στην Κίνα έχουν υπερεπενδύσει και έχουν μεγάλο πλεόνασμα παραγωγικής ικανότητας, το οποίο εξάγουν, εμποδίζοντας έτσι την ανάπτυξη των κρίσιμων ορυκτών στις ΗΠΑ».
Η κίνηση αυτή αποτελεί κλιμάκωση των εμπορικών εντάσεων μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, αλλά και νέο πλήγμα για την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων στην Αμερική.
Η κυβέρνηση Τραμπ μειώνει επίσης τη στήριξη για τα EV, θέλοντας να ακυρώσει δάνεια της ομοσπονδιακής κυβέρνησης που χρηματοδοτούν εργοστάσια παραγωγής EV και μπαταριών, ενώ ο πρόσφατος νόμος δαπανών και φόρων που υπέγραψε θα καταργήσει την επιδότηση των 7.500 δολαρίων για τους αγοραστές EV.
Η κυβέρνηση Μπάιντεν είχε ήδη επιβάλει πέρυσι δασμό 25% στον γραφίτη και ξεκίνησε τη διαδικασία που οδήγησε στον σημερινό δασμό 93,5%. Με όλους τους άλλους δασμούς που έχει επιβάλει η κυβέρνηση Τραμπ στην Κίνα, οι συνολικοί δασμοί στον κινεζικό γραφίτη θα μπορούσαν να φτάσουν περίπου το 160%.
Ωστόσο, η αμερικανική βιομηχανία δεν παράγει ακόμη αρκετό γραφίτη για να καλύψει τη ζήτηση, οπότε οι κατασκευαστές μπαταριών EV στις ΗΠΑ θα αναγκαστούν να πληρώνουν υψηλότερη τιμή για τον κινεζικό γραφίτη που χρειάζονται.
Πολλοί κατασκευαστές αυτοκινήτων και μπαταριών δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχόλιο. Όμως κατά τη διάρκεια της ακρόασης για την αύξηση του δασμού, οι νομικοί εκπρόσωποι των αυτοκινητοβιομηχανιών τόνισαν ότι οι αμερικανικοί παραγωγοί δεν κατασκευάζουν γραφίτη υψηλής ποιότητας για μπαταρίες EV.
«Οι παραγωγοί λιθίου-ιόντος απαιτούν γραφίτη με 99,9% καθαρότητα άνθρακα και πολύ χαμηλές μεταλλικές ακαθαρσίες», είπε ο Matt Nicely, δικηγόρος της Tesla. «Κανένας αμερικανικός παραγωγός δεν είναι σε θέση να παράγει γραφίτη με αυτές τις ακριβείς προδιαγραφές. Δεν μπορούν να κατηγορούν τις εισαγωγές όταν δεν μπορούν ακόμα να παράγουν το προϊόν που απαιτεί η αγορά».
Ακόμη και ο O’Kronley παραδέχεται πως θα χρειαστεί χρόνος για να φτάσει η εγχώρια παραγωγή στο επίπεδο ζήτησης.
«Αυτή η πρώτη ύλη χρειάζεται πολύ χρόνο για να αναπτυχθεί και να πιστοποιηθεί για χρήση σε μπαταρίες. Δεν είναι εύκολο να αλλάξεις προμηθευτή ή να αλλάξεις την εφοδιαστική αλυσίδα», είπε. «Οι δασμοί δεν θα έχουν άμεσο αποτέλεσμα στην αλλαγή της προσφοράς, αλλά με το χρόνο θα δούμε αλλαγές και η ανάπτυξη της αμερικανικής βιομηχανίας θα επιταχυνθεί».