Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες απελπίζονται στην προσπάθεια τους να αποφύγουν τους δασμούς Τραμπ
AP Newsroom
AP Newsroom
Politico

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες απελπίζονται στην προσπάθεια τους να αποφύγουν τους δασμούς Τραμπ

Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες ήλπιζαν ότι οι μήνες πίεσης μέσω λόμπι θα τους εξασφάλιζαν πρόσθετες εξαιρέσεις στη συμφωνία ΕΕ - ΗΠΑ, αλλά πλέον αναθεωρούν καθώς ξεκαθαρίζουν τα πράγματα γύρω από τη συμφωνία.

Οι βιομηχανίες είχαν πιέσει έντονα για ένα σύστημα αντιστάθμισης εξαγωγών, όπου οι αμερικανικοί εισαγωγικοί δασμοί θα αντισταθμίζονταν από τα μοντέλα που παράγονται στις ΗΠΑ και εξάγονται σε άλλες χώρες. Μια ακόμη ιδέα που πρότεινε πρόσφατα η Volkswagen ήταν η μείωση των δασμών βάσει των αμερικανικών επενδύσεών τους.

Ωστόσο, αυτές οι ελπίδες αρχίζουν να εξανεμίζονται.

«Για όλες τις προθέσεις και σκοπούς, η παγκόσμια συμφωνία προς το παρόν είναι αυτή», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Mercedes-Benz, Όλα Κάλλενιους, σε τηλεδιάσκεψη με επενδυτές αυτήν την εβδομάδα, προσθέτοντας ότι είναι «πολύ αβέβαιο» αν μπορούν να προστεθούν τροποποιήσεις ειδικές για τον κλάδο ή την εταιρεία.

Η εμπορική συμφωνία, που ακόμη οριστικοποιείται, μειώνει τους αμερικανικούς δασμούς στα αυτοκίνητα και τα ανταλλακτικά από το 25% στο βασικό επίπεδο του 15%, με ισχύ από την 1η Αυγούστου.

Ωστόσο, δεν εγκαταλείπουν όλοι τόσο εύκολα. Ο διευθύνων σύμβουλος της BMW, Όλιβερ Ζίπσε, είναι ένας από τους βασικούς υποστηρικτές του συστήματος αντιστάθμισης εξαγωγών, δεδομένων των εκτενών εργοστασίων της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στη Νότια Καρολίνα. Ελπίζει σε συνομιλίες μεταξύ ΗΠΑ και Γερμανίας - αν και μόνο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αρμοδιότητα για διαπραγματεύσεις εμπορικών συμφωνιών για την ΕΕ.

«Δεν χρειάζεται να είναι μέρος ενός μεγάλου πακέτου. Μπορεί να γίνει και απευθείας μεταξύ δύο χωρών», δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου την Πέμπτη, προσθέτοντας σε ξεχωριστή κλήση με επενδυτές ότι η εταιρεία θα συνεχίσει να πιέζει για το σύστημα αντιστάθμισης.

Καταγράφοντας τις ζημιές

Τις τελευταίες δύο εβδομάδες, όλες οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ανακοινώσει τα κέρδη τους για το πρώτο εξάμηνο - δίνοντας μια πρώτη εικόνα για τον αντίκτυπο του εμπορικού πολέμου που ξεκίνησε ο Ντόναλντ Τραμπ τον Απρίλιο.

Κανείς δεν έχει μείνει ανεπηρέαστος.

Η Porsche, η οποία εξάγει όλα τα αυτοκίνητα που πουλά στις ΗΠΑ από την ΕΕ, δήλωσε ότι οι δασμοί της έχουν κοστίσει μέχρι στιγμής 400 εκατομμύρια ευρώ, με την απόδοση πωλήσεων για το πρώτο εξάμηνο του έτους να πέφτει στο 5,5% από το προηγούμενο 15,7%.

Η γαλλο-ιταλο-αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία Stellantis έχει χάσει μέχρι τώρα 300 εκατομμύρια δολάρια λόγω των δασμών και ενημέρωσε τους επενδυτές ότι αναμένει οι φόροι να κοστίσουν στην εταιρεία 1,5 δισεκατομμύριο δολάρια σε όλο το έτος.

Οι απώλειες θα συνεχιστούν, προειδοποίησαν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς συνεχίζουν να επιβαρύνονται με τον δασμό 15% και αντιμετωπίζουν υψηλότερο δασμό 25% στα οχήματα και τα ανταλλακτικά τους που κατασκευάζονται στο Μεξικό και τον Καναδά.

Οι χαμηλότεροι δασμοί στα αυτοκίνητα που παραχωρήθηκαν στην ΕΕ και στην Ιαπωνία σε ξεχωριστή συμφωνία έχουν εξοργίσει το αμερικανικό λόμπι αυτοκινήτων, το οποίο υποστηρίζει ότι οι εγχώριες εταιρείες πληρώνουν τώρα περισσότερα από τους ξένους ανταγωνιστές λόγω των υψηλότερων δασμών στη Βόρεια Αμερική.

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ελπίζουν επίσης ότι ο δασμός 25% που ισχύει ακόμα για το Μεξικό θα τροποποιηθεί. Ωστόσο, ο Τραμπ δεν δείχνει σημάδια πρόθεσης να το κάνει. Το βράδυ της Πέμπτης ανακοίνωσε παράταση 90 ημερών των δασμών 25%.

Επίσης, στη τελική συμφωνία πρέπει να διευθετηθεί η συνεργασία μεταξύ ΕΕ και ΗΠΑ στα πρότυπα αυτοκινήτων, με στόχο να διευκολυνθεί η πώληση αμερικανικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη.

Ένας ανώτερος αξιωματούχος της Επιτροπής δήλωσε ότι η συμφωνία περιλαμβάνει «δέσμευση για συνεργασία ... ώστε να εντοπίσουμε πού τα πρότυπα είναι ήδη ευθυγραμμισμένα ή πού χρειάζεται να εργαστούμε πιο στενά για να τα ευθυγραμμίσουμε στο μέλλον».

Ο Ζίπσε της BMW αναφέρθηκε στην ανάγκη προώθησης μιας πιο ισότιμης τυποποίησης μεταξύ των δύο πλευρών, λέγοντας στα μέσα ενημέρωσης ότι «θα θέλαμε να απευθυνθούμε και στις δύο πλευρές να συνεχίσουν να εργάζονται για το άνοιγμα των αγορών και επίσης για τη σύγκλιση των κανόνων τεχνολογίας».

Απώλεια θέσεων εργασίας

Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η ΕΕ συμφώνησε να καταργήσει τον δασμό 10% στα αυτοκίνητα που εισάγονται από τις ΗΠΑ.

Παρόλο που αυτό είναι καλή είδηση για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που εξάγουν στην ΕΕ, ο Φέρντιναντ Ντούντενχόφερ, διευθυντής του Κέντρου Αυτοκινητοβιομηχανίας της Γερμανίας, προειδοποίησε ότι οι εργαζόμενοι θα πληρώσουν το τίμημα. Εκτιμά ότι έως και 70.000 θέσεις εργασίας μπορεί να χαθούν μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών και των προμηθευτών τους, καθώς οι εταιρείες μεταφέρουν την παραγωγή στις ΗΠΑ για να αποφύγουν τους δασμούς.

Τα γερμανικά συνδικάτα αρχίζουν επίσης να εκφράζουν ανησυχίες, με το IG Metall να δηλώνει στο POLITICO ότι θέλει απαιτήσεις για τοπικό περιεχόμενο «ώστε να διασφαλιστεί ότι η δημιουργία αξίας λαμβάνει χώρα στη Γερμανία και την Ευρώπη».

Άλλες χώρες-μέλη, όπως η Γαλλία, έχουν επίσης ζητήσει κανόνες για το τοπικό περιεχόμενο.

Οι δασμοί και οι επακόλουθες ανησυχίες για την απώλεια θέσεων εργασίας ώθησαν τη Γερμανική Συνομοσπονδία Εργατικών Συνδικάτων να ζητήσει τη σύγκληση αυτοκινητοβιομηχανικής συνόδου με τον Γερμανό καγκελάριο Φρίντριχ Μερτς.

Η ΕΕ επίσης επιδιώκει να στηρίξει έναν κλάδο που πλήττεται από τη μετάβαση σε οχήματα μηδενικών εκπομπών, τον αυξανόμενο ανταγωνισμό από την Κίνα και τώρα τους δασμούς του Τραμπ.

Ένας ξεχωριστός στρατηγικός διάλογος υπό την ηγεσία της προέδρου της Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο, με δεύτερη συνεδρία προγραμματισμένη για τον Σεπτέμβριο, κατά την οποία οι CEOs των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών και προμηθευτών θα παρουσιάσουν τα επιχειρήματά τους για το τι θα βοηθούσε τον κλάδο να παραμείνει ανταγωνιστικός.

Οι δασμοί και οι επακόλουθες ανησυχίες για την απώλεια θέσεων εργασίας ώθησαν τη Γερμανική Συνομοσπονδία Εργατικών Συνδικάτων να ζητήσει τη σύγκληση αυτοκινητοβιομηχανικής συνόδου με τον Γερμανό καγκελάριο Φρίντριχ Μερτς.

Η ΕΕ επίσης επιδιώκει να στηρίξει έναν κλάδο που πλήττεται από τη μετάβαση σε οχήματα μηδενικών εκπομπών, τον αυξανόμενο ανταγωνισμό από την Κίνα και τώρα τους δασμούς του Τραμπ.

Ένας ξεχωριστός στρατηγικός διάλογος υπό την ηγεσία της προέδρου της Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο, με δεύτερη συνεδρία προγραμματισμένη για τον Σεπτέμβριο, κατά την οποία οι CEOs των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών και προμηθευτών θα παρουσιάσουν τα επιχειρήματά τους για το τι θα βοηθούσε τον κλάδο να παραμείνει ανταγωνιστικός.