Η Wall Street πιέζει την Apple για καθορισμό της στρατηγικής της στην Τεχνητή Νοημοσύνη
CNBC

Η Wall Street πιέζει την Apple για καθορισμό της στρατηγικής της στην Τεχνητή Νοημοσύνη

Την ώρα που οι υπόλοιποι τεχνολογικοί κολοσσοί υπερηφανεύονται για την κατασκευή γιγαντιαίων κέντρων δεδομένων γεμάτων τσιπ της Nvidia, προκειμένου να τροφοδοτήσουν τις συσκευές Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) του μέλλοντος, η Apple παραμένει στο περιθώριο.

Η στάση αυτή έχει αρχίσει να ανησυχεί σοβαρά τη Wall Street.

Η μετοχή του κατασκευαστή του iPhone είναι η δεύτερη χειρότερη σε απόδοση φέτος ανάμεσα στις επονομαζόμενες «Magnificent Seven» του αμερικανικού χρηματιστηρίου, καταγράφοντας πτώση άνω του 15% μέχρι το κλείσιμο της Τρίτης. Η μόνη άλλη μετοχή του γκρουπ που βρίσκεται σε αρνητικό έδαφος είναι εκείνη της Tesla, με απώλειες 20%.

Η Apple έχει προκαλέσει απογοήτευση σε χρήστες και επενδυτές, αποφεύγοντας να ξεκαθαρίσει το σχέδιό της για την AI. Η εταιρεία ανέβαλε την παρουσίαση της επόμενης γενιάς του ψηφιακού βοηθού Siri για το 2026, γεγονός που ενίσχυσε την αίσθηση αδράνειας. Η κατάσταση επιδεινώθηκε τον Μάιο, όταν ο επί χρόνια επικεφαλής σχεδιασμού της Apple, Τζόνι Άιβ, πούλησε τη νεοφυή εταιρεία του IO στην OpenAI έναντι 6,5 δισ. δολαρίων. Ο επικεφαλής της OpenAI, Σαμ Άλτμαν, ανακοίνωσε πως η συνεργασία αυτή στοχεύει στην ανάπτυξη νέων υλικών συσκευών.

Η επιθετική αυτή κίνηση φώτισε ακόμη περισσότερο την απουσία μιας ξεκάθαρης στρατηγικής από πλευράς Apple, προκαλώντας ερωτήματα για το μέλλον της εταιρείας στον χώρο της AI. Αναλυτές εκτιμούν πως αυτή η στάση ενδέχεται, σταδιακά, να επηρεάσει αρνητικά τις πωλήσεις iPhone, παρά το γεγονός ότι παραμένουν ιστορικά υψηλές.

«Η ασαφής στρατηγική της Apple στην AI είναι ακόμη ο μεγαλύτερος αρνητικός παράγοντας. Ωστόσο, πιστεύουμε ότι έχει στη διάθεσή της περίπου 1,5 χρόνο για να δώσει μια πειστική απάντηση», έγραψε ο αναλυτής Κρις Σάνκαρ της TD Cowen, σε σημείωμά του τη Δευτέρα. Παρ’ όλα αυτά, διατηρεί σύσταση "αγοράς" για τη μετοχή.

Κατά την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων τρίτου τριμήνου, την Πέμπτη, η Apple δεν αναμένεται να σταθεί ιδιαίτερα στο ζήτημα της Τεχνητής Νοημοσύνης. Το ενδιαφέρον της θα στραφεί πιθανότατα στα 40 δισ. δολάρια σε έσοδα από πωλήσεις iPhone που προβλέπει η FactSet, καθώς και στην εκρηκτική ανάπτυξη του τμήματος υπηρεσιών της. Τα έσοδα του συγκεκριμένου τομέα αναμένεται να αυξηθούν κατά 11%, φτάνοντας τα 26,8 δισ. δολάρια — υπερδιπλάσιος ρυθμός ανάπτυξης σε σχέση με το σύνολο της εταιρείας.

Προς το παρόν, η Apple διατηρεί ένα ισχυρό «τείχος προστασίας» απέναντι στην ανερχόμενη AI, χάρη στην εξαιρετική ικανοποίηση των χρηστών και την ικανότητά της να εγκλωβίζει καταναλωτές στο οικοσύστημα των προϊόντων της. Παρόλο που η Τεχνητή Νοημοσύνη θα μπορούσε μακροπρόθεσμα να υπονομεύσει τη θέση της Apple ως κυρίαρχου κατασκευαστή hardware, η εταιρεία εξακολουθεί να έχει τον χρόνο με το μέρος της.

Ο Τζιν Μάνστερ, ιδρυτής της Deepwater Asset Management, σημειώνει ότι η πίεση για την Apple είναι περιορισμένη τουλάχιστον για τον επόμενο χρόνο, εξαιτίας της ανθεκτικότητας των πωλήσεων σε iPhone, Mac και Apple Watch. Επιπλέον, όπως αναφέρει, ούτε το Android έχει παρουσιάσει ακόμη κάποιο «δολοφονικό» χαρακτηριστικό AI που να κάνει τη διαφορά.

«Η ουσία θα υπερισχύσει του εντυπωσιασμού. Αυτό θα οδηγήσει σε έναν επαναπροσδιορισμό της τεχνολογικής ηγεσίας — όχι όμως μέσα στο επόμενο έτος», δήλωσε ο Μάνστερ τον Ιούνιο.

Η Apple είχε την ευκαιρία να ηγηθεί του αφηγήματος γύρω από την AI, αλλά φαίνεται να την άφησε να περάσει. Το καλοκαίρι του 2024 παρουσίασε τη σουίτα Apple Intelligence, η οποία περιλάμβανε δυνατότητες σύνοψης email και μηνυμάτων, δημιουργίας εικονιδίων τύπου emoji και έναν οπτικό επανασχεδιασμό της Siri. Παρ’ όλα αυτά, η κεντρική υπόσχεση — μια πιο ευφυής και χρήσιμη Siri - μετατέθηκε για το 2026.

Αρχικά, οι αναλυτές περίμεναν ότι η Apple Intelligence θα προκαλούσε ένα «υπερ-κύμα» αναβαθμίσεων, με χρήστες να αντικαθιστούν πρόωρα τις συσκευές τους για να αποκτήσουν πρόσβαση στις νέες δυνατότητες. Ωστόσο, οι προσδοκίες αυτές δεν επιβεβαιώθηκαν.

«Δεν είδαμε την ώθηση στις πωλήσεις που είχε αρχικά προβλέψει η αγορά», δήλωσε η Μελίσα Ότο, αναλύτρια της Visible Alpha Research.

Το smartphone απειλείται

Σύμφωνα με έρευνα της Consumer Intelligence Research Partners, η συντριπτική πλειονότητα όσων αγόρασαν νέο iPhone πέρυσι, το έκαναν επειδή η παλιά τους συσκευή δεν λειτουργούσε πλέον. Μόλις το 13% δήλωσε ότι προχώρησε στην αγορά λόγω νέων χαρακτηριστικών — όπως η AI. Παρόλα αυτά, το 89% των Αμερικανών κατόχων iPhone επέλεξαν να μείνουν εντός Apple.

Η ίδια η Apple αναγνωρίζει το ενδεχόμενο ριζικών αλλαγών. Ο Έντι Κιου, επικεφαλής του τομέα Υπηρεσιών, δήλωσε χαρακτηριστικά σε κατάθεσή του στο δικαστήριο:

«Σε δέκα χρόνια μπορεί να μην χρειαζόμαστε καν iPhone - όσο απίστευτο κι αν ακούγεται.»

Ο ανταγωνισμός στην AI δεν περιορίζεται στο Android. Η OpenAI αναπτύσσει νέες συσκευές που δεν βασίζονται απαραίτητα σε οθόνες, αλλά σε εναλλακτικά μοντέλα εισόδου όπως φωνητικοί βοηθοί. Ήδη έχουν κυκλοφορήσει πρωτότυπα όπως pins, μενταγιόν και έξυπνα γυαλιά — όπως τα Ray-Ban Meta.

Η Google έχει ενσωματώσει τον βοηθό Gemini στο Android 16, επιτρέποντας στους χρήστες να ελέγχουν εφαρμογές όπως το YouTube ή οι Χάρτες μέσω φωνητικών εντολών. Οι δυνατότητες του Gemini, όπως η δημιουργία to-do lists από tutorials, παραμένουν εκτός δυνατοτήτων της σημερινής Siri.

Ακόμη κι έτσι, ο Σουντάρ Πιτσάι, διευθύνων σύμβουλος της Google, παραδέχεται ότι η κυριαρχία του smartphone δεν πρόκειται να εκλείψει άμεσα.

«Τα κινητά τηλέφωνα θα παραμείνουν στο επίκεντρο της εμπειρίας για τα επόμενα δύο με τρία χρόνια τουλάχιστον», δήλωσε κατά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της Alphabet.

Το στοίχημα της επόμενης συσκευής

Η αναλύτρια της Needham, Λόρα Μάρτιν, δήλωσε στο CNBC πως η Apple βρίσκεται πίσω από τον ανταγωνισμό στην AI κατά ένα έως δύο χρόνια.

«Αν το Android συνεχίσει να ενσωματώνει τα χαρακτηριστικά του Gemini και της γενετικής AI, τότε οι χρήστες iPhone ίσως αρχίσουν να κοιτούν αλλού στην επόμενη αναβάθμιση της συσκευής τους», προειδοποίησε.

Η μεγαλύτερη απειλή για την Apple ενδέχεται να προκύψει από τη σύμπραξη της OpenAI με τον Τζόνι Άιβ — τον άνθρωπο που συνδέθηκε όσο λίγοι με τον σχεδιασμό του iPhone, του Apple Watch και άλλων εμβληματικών προϊόντων.

Αν και δεν υπάρχουν σαφή χρονοδιαγράμματα για την παρουσίαση νέας συσκευής από την OpenAI, η πρόκληση για την Apple είναι δεδομένη. Δεν είναι μόνο το τι θα παρουσιάσει η OpenAI, αλλά και αν θα μπορέσει να το παράγει και να το διαθέσει σε μαζική κλίμακα.

Αξίζει να θυμηθούμε ότι, όταν η Apple παρουσίασε το πρώτο iPhone τον Ιανουάριο του 2007, επρόκειτο για ένα προϊόν χαμηλής παραγωγής, με μόλις 1,4 εκατ. πωλήσεις τον πρώτο χρόνο. Τέσσερα χρόνια αργότερα, είχε ήδη ξεπεράσει τη RIM (Blackberry), την HTC και τη Motorola. Μέχρι το 2011, η πάλαι ποτέ κραταιά Nokia είχε ήδη καταρρεύσει, ενώ η Apple πουλούσε πάνω από 80 εκατομμύρια συσκευές ετησίως.

Ο Τζιν Μάνστερ προβλέπει ότι η συσκευή της OpenAI θα παρουσιαστεί πιθανότατα το 2026 και θα ξεκινήσει να αποστέλλεται στους πρώτους χρήστες το ίδιο έτος.

Η Apple έχει ακόμη χρόνο. Αλλά το ρολόι ήδη μετρά αντίστροφα.